Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Se superbem za polárním kruhem: pohon všech kol mu sluší

aktualizováno 
Pohon všech kol už mají škodovky deset let. Nově "hrabe" všemi čtyřmi kromě octavie i velký superb. Obě škodovky mají nejmodernější systém pohonu. Funguje na výbornou, i v části Švédska, kde dávaji sobi dobrou noc.

Škoda Superb 4x4 | foto: Škoda

Fakt tady nehraje jiný rádio než tohle uřvaný? Mrknu na to, ááááááááááá...! Sekunda nepozornosti v opravdu mírňoučké zatáčce, a pravé přední kolo chytil hluboký sníh. I když jedu možná tak čtyřicítkou, ani okamžitá korekce volantem už nepomáhá. Závěj mě nepustí a vede mě mimo cestu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Superb můžete koupit na www.automodul.cz

Hrneme si to jako na saních, protože nízký superb najel spodkem na sníh a za chvíli trůníme uprostřed návěje a nemůžeme tam ani zpět. Kola se jenom bezmocně protáčejí, tady už nám nepomůže ani pohon na všechny čtyři.

Naštěstí se tady s podobnými nepříjemnostmi počítá. Kousek za námi jede dodávka se spoustou silných a ochotných škodováckých techniků. Stačí namontovat tažné oko do zadního nárazníku, zaháknout lano a ve čtyřech tlačit zepředu... Hup, superb je venku a můžeme pokračovat.

Škoda Superb 4x4

Z uzounké obslužné komunikace, vedoucí k zamrzlému jezeru - na něm jsme celé dopoledne řádili při jízdách zručnosti a na speciální trase zkoušeli, co škodovky-čtyřkolky umí - najíždíme na normální hlavní silnici E10, vedoucí z Kiruny do norského přístavu Narvik. Jsme 200 kilometrů nad polárním kruhem, pomalu se šeří - je už poledne! - a čeká nás ještě 150 kilometrů směrem na sever.

Normální hlavní silnice? Šoféři v Česku by nadávali jako vždy na mizernou údržbu: většinu ze 150 kilometrů pokrývá tak pět centimetrů uježděného sněhu, prokládaného ledovými koryty. A navíc si připadáme jako na pouštním Dakaru. Jet za jiným autem se skoro nedá.

Akorát že neprůhledná oblaka netvoří prach a písek, ale kvanta přemrzlého vířícího prašanu. Když v protisměru jede kamion, pár sekund jedeme v bílé mlze. Skoro by měl člověk chuť zastavit, jenže to by stál pořád - kamionů na téhle spojnici jezdí opravdu dost. Kiruna je "železnorudné srdce" Švédska, průmyslové město, a spojnice s narvickým přístavem je dost frekventovaná.

Místní řidiči jsou ovšem zvyklí. Nijak zvlášť se rychlostně neomezují, tedy na místní poměry. Jezdí tady svými saaby a volvy většinou stovkou. Samozřejmě, většina aut jsou čtyřkolky. A kupodivu ne SUV, jak by se dalo čekat, ale normální osobní "všehraby".

Proto také Škodovka tolik chtěla do nového superbu pohon všech kol, který v dřívější generaci chyběl (měl ho jenom sesterský passat). "Mít tuhle techniku prostě musíme, pokud chceme výrazněji uspět na trzích, jako je Švédsko, Norsko, Dánsko, Švýcarsko a Rakousko," řekl mi už při předsériových testech superbu šéf škodováckého technického vývoje Eckhard Scholz.

A po více než roce si v nehostinných podmínkách můžeme vyzkoušet, jak 4x4 v superbu funguje.

Nová čtyřkolka pro škodovky

Ráno vstáváme brzy; času není nazbyt - o půl třetí je už skoro tma. Nedaleko letiště v Kiruně je zamrzlé jezero, kde automobilky s oblibou zkoušívají, co jejich vozy dovedou; před Škodovkou tady byl - podle zbylých vlaječek - Saab.

Tloušťku ledu tady, narozdíl od českého Lipna, nikdo řešit nemusí. Při obvyklých minus 25 stupních se nebojíme, že by nevydržel. Dnes je ovšem na místní poměry teplo, pouhých -15. Zato ale nepříjemně fouká, což je ve chvílích, kdy vysedáme z aut na kratičké instruktážní schůzky, dost nepříjemné. Švédští organizátoři s tím evidentně nemají problém - někteří se obejdou i bez čepice.

Škoda Superb 4x4

Fasujeme po dvojicích auta, je jich tady celá flotila - z benzinových jsou "ve čtyřkolce" k mání 1.8 TSI (118 kW) a vrcholný šestiválec 3.6 FSI (191 kW), v naftě klasický dvoulitr, teď už s common-railem a filtrem pevných částic (2.0 TDi CR DPF, 125 kW).

Nejzajímavější pro nás a dalších 60 novinářů z celého světa, které sem švédský dealer Škodovky ve spolupráci s mateřskou automobilkou pozval na akci nazvanou "Skoda 4x4 Experience", je ovšem nový pohon všech kol, který škodovky dostaly - takzvaný Haldex čtvrté generace.

Že se slovo Haldex, což je název švédské strojírenské firmy, stal už synonymem pro mezinápravové spojky, není asi milovníkům čtyřkolek nutné říkat. Když v roce 1999 dostala Octavia Combi poprvé pohon 4x4, fungoval poměrně jednoduše tak, že se kola zadní nápravy připojila pomocí haldexové spojky ve chvíli, kdy elektronika zaznamenala prokluz kol předních.

Mnozí majitelé tehdejších oktávek ovšem byli v šoku z toho, že čtyřkolka nefungovala při zařazené zpátečce - prostě to použitá technika nedovolovala. To už je minulost. Čtvrtá generace i dozadu hrabe všemi koly a připojování zadních kol si řídí speciální jednotka spojky Haldex na základě údajů od elektronického mozku motoru - ten neustále dodává informace o natočení volantu, příčném a podélném zrychlení, zapojení ABS a stabilizace ESP.

Škoda Octavia 4x4

Haldex se tak může připojit kdykoli, když to řídící jednotka vyhodnotí jako účelné, a prokluz předních kol už není podmínkou. Například při rozjezdu na suchu může haldex kvůli větší efektivitě poslat sto procent výkonu na zadní nápravu, poté "předá" pohon předním kolům.

Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS navíc dokáže reagovat na prokluz jednoho kola na přední nápravě: sníží jeho otáčky, část výkonu pošle na druhé kolo a zbytek na zadní nápravu. Teoreticky dokáže haldex čtvrté generace přenést na jedno kolo až 85 procent točivého momentu, což dříve možné nebylo.

Za jízdy v normálních podmínkách pak "haldex  čtyřka" posílá 95 procent výkonu na přední nápravu, a jen pět na zadní. To vše se ale může vmžiku změnit, když elektronika zjistí, že některé z kol ztrácí záběr. Pak okamžitě zabere to, které má lepší podmínky - zkrátka systém inteligentního pohonu všech kol je hotová věda. Ta však naprostou většinu majitelů superbu a octavie 4x4 moc zajímat nebude. Jim půjde o to, jak to jezdí.

Jako přilepený

A jezdí to dobře. Těžko slovy popisovat jízdní dojmy, ale ten hlavní je jasný: trvá sakra dlouho, než se podaří superba, kroužícího na ledu táhlou zatáčku, utrhnout a poslat ho do ní "dveřmi napřed", jak říkají mistři rallye. Podívaná zvenčí na auto, které kroužilo před námi, byla možná zajímavější než pohled zevnitř. Bylo vidět, jak se jednotlivá kola snaží ze všech sil točit více či méně, přibrzďovat, prostě zvládnout přicházející smyk.

Škoda Superb 4x4

Kdo ho chtěl dostat dřív, mohl vypnout ESP, které odvádělo ohromný kus práce. Absolvovali jsme slalom, kroužení v dlouhém odstředivém oblouku a zhruba kilometrovou trasu plnou ostrých zatáček, vyznačenou na jezeře jen odhrnutým sněhem a červenými tyčkami. Napoprvé ji každý projel jen tak na seznámení, podruhé rychleji. A když se ukázalo, že se pořád nic neděje, pořádně jsme na to začali šlapat.

Pár zatáček projetých naprosto nepříčetnou rychlostí sice ukázalo, že fyzikální zákony ani sebelepší technika nepřekoná, a přetáčivý smyk musí přijít (a vezme s sebou nějakou tu tyčku...), ale limity škodováckých čtyřkolek byly opravdu hodně za hranou toho, co si dovolí rozumný řidič.

Nejlepší srovnání však přišlo nakonec: na žádost posádek odpojil technik firmy Haldex z jednoho superbu mezinápravovou spojku, a tak jsme měli k dispozici čistou "předokolku". To byl zážitek: točili se všichni.

Zatáčky, které jsme si předtím "najezdili", jsme teď hrnuli opravdu dveřmi, ale kolikrát i zadkem napřed. Udržet v neustálých vracečkách stopu a nejet krokem byl téměř nemožný úkol, byť se ESP snažila jako pominutá. Prostě čtyřkolka nemá v zimních podmínkách konkurenci. A že nízký superb "sedí" opravdu výtečně, mohu potvrdit i z vlastní dlouhodobé zkušenosti majitele čtyřkolky typu SUV. Její schopnosti udržet směr jsou kvůli vyššímu těžišti při podobných hrátkách výrazně menší.

Škoda Superb 4x4

Se superbem sice do terénu nevyrazíte, ale pokud po tom netoužíte, v zimě při cestě na lyže vám čtyřkolka může hodně pomoct. Ocení ji i majitelé škodováckých turbodieselů, kteří až příliš často protáčejí při rozjezdu - díky velkému kroutícímu momentu - kola, to se jim s haldexem nestane.

Rozjezd je plynulejší a nárůst spotřeby nijak výrazný. Výrobce uvádí čtyři desetiny litru na sto kilometrů, což můžeme po ujetí několika stovek kilometrů potvrdit. U benzinové 1.8 by spotřeba měla vzrůst asi o 0,7 litru; podle našich měření to byl spíše litr. I tak jsme se však s 1.8 TSI 4x4 vešli do osmi litrů na sto kilometrů, což při teplotách kolem -15 stupňů není vůbec špatné.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.