Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Se vší Vervou na silnici: Ford Fiesta

  12:45aktualizováno  12:45
Nová fiesta je tady. Původně ji prý u Fordu zamýšleli přejmenovat, na autosalonu ve Frankfurtu se tak loni na podzim představila jako koncept Verve. Jenže fiesta má po světě 12 milionů sestřiček, které vznikly v šesti generacích od roku 1976, a tak si to zase rychle rozmysleli.

Ford Fiesta | foto: Ford

"Víme, že lepší jméno pro nový model bychom nenašli, a do značky Fiesta jsme investovali více než třicet let," říká generální ředitel evropského Fordu John Fleming.

Dodnes patří "odcházející" fiesta k nejlepším ve své kategorii. Skvělé jízdní vlastnosti, prostor a v neposlední řadě povedený design. Není divu, že vládci Fordu neměli odvahu spálit za fiestou mosty, jako to udělali před lety s escortem, když postavili přelomového focuse.

Fiesta je v Evropě druhým nejprodávanějším fordem právě po focusu. V Česku byla v loňském roce osmým nejžádanějším malým vozem s 1 851 prodanými kusy.

Pod jménem Fiesta se bude prodávat po celém světě. Dokonce má být ve verzi sedan od roku 2010 k sehnání i v USA.

"Pro Ford je to v pravém smyslu světová premiéra," vysvětluje Joe Bakaj, viceprezident produktového vývoje Ford of Europe. "Nová fiesta je první vůz zrozený z naší nové strategie globálního vývoje, v jejímž rámci se již nyní pracuje na vývoji dalších produktů pro zákazníky z celého světa."

Fiesta stojí na stejných základech jako Mazda 2. Míry tak budou menší než u konkurence, která dokonce občas přerůstá čtyřmetrovou hranici. Nová fiesta má být prakticky stejně velká jako odcházející model. A vážit bude dokonce o něco méně.

"Zachovat rozměry i hmotnost, to byl jeden z hlavních cílů vývoje," říká šéf vývojářů fiesty Joerg Beyer. "Zvlášť pozorně jsme se zaměřili na snižování hmotnosti, protože každý kilogram se zákonitě musí projevit na spotřebě i emisích." Nový ford tak bude přibližně 3,9 metru dlouhý, široký metr sedmdesát a vysoký 1,48 m.

Malá auta už nejsou jen jednoduchá laciná přibližovadla, se kterými se vozí děti do školky a milenky na kosmetiku. Přinášejí výrazný design a rozhodně to nejsou loudové. Co kus, to výrazný originál - Peugeot 207, Fiat Grande Punto, Renault Clio, Opel Corsa. Právě jim má být nová fiesta víc než dobrým konkurentem.

Koncept Verve vyvolal na autosalonovém pódiu docela pozdvižení, na ulici to bude stejné. Agresivním tvarováním, kterému se u Fordu říká "kinetický design", se hlásí k velkému mondeu. Zapomenuty jsou rovné linky a plochy okaté stávající generace. Ke tří a pětidveřové variantě ještě přibude sedan, mluví se i o kombíku, kabrioletu a prý snad i o terénním crossoveru - nástupci povedeného fusionu.

Strohý a nevýrazný interiér byl největší slabinou stávající fiesty. Při malování nové generace naštěstí designérům po krásném kabátě síly ani invence nedošly. Středový panel připomíná ovládání mobilního telefonu. Dominuje mu velký displej a na prvním uveřejněném snímku také rozsáhlé hliníkové plochy. Nebude chybět startování tlačítkem, USB přípojka nebo kolenní airbag pro řidiče.

Pro premiéru si fiesta přichystala pět motorů, tři benzinové a dva turbodiesely. 60 koní (44 kW) nabídnou zážehové jedna-trojky (Duratec 1,25 litru), osmdesát koní (59 kW) bude mít jedna-čtyřka a 115 (84 kW) šestnáctistovka s variabilním časováním ventilů Ti-VCT.

Commonrailové nafťáky mají objem 1,4 a 1,6 litru a nabídnou 68 (50 kW) a 90 koní (66 kW). Až na podzim vyrazí na silnice, má už být přichystaná také Fiesta ECOnetic s emisemi pod 100 g/km.

Motory dostanou ke spolupráci pětistupňové manuály, příplatkovou alternativou pro benzinovou čtrnáctistovku bude čtyřstupňový automat. Sériová verze se pod osvědčeným jménem představí začátkem března v Ženevě. Výroba evropské fiesty bude zahájena letos na podzim v německém Kolíně nad Rýnem. O další rok později se přidá ještě montážní závod ve španělské Valencii.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.