Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Seat 600 změnil Španělům život

Říkalo se mu kulička a od roku 1957, kdy se poprvé představil světu, se stal fenoménem. Po občanské válce Seat 600 postavil Španělsko na kola a vyrobilo se ho celkem 800 tisíc. Ve výrobě skončil přesně před 40 lety.
Seat 600 nastartoval motorizaci Španělska během let postupné obnovy po

Seat 600 nastartoval motorizaci Španělska během let postupné obnovy po španělské občanské válce. | foto: SEAT

Tohle auto zná svět jako Fiat 600. Bylo to jedno z aut, které posadilo Italy za volant. Už mnohem méně se ví, že stejnou roli sehrálo ve Španělsku. Tam ho vyráběli jako Seat 600.

Španělská značka se narodila po válce jako joint venture španělského národního průmyslového holdingu, šesti španělských bank a Fiatu. Až do rozchodu Seatu s italskou automobilkou začátkem osmdesátých let byly vlastně všechny  seaty licenčními fiaty. Dvěma výjimkami jsou Seaty 1200/1430 Sport "Bocanegra" a 133 ze sedmdesátých let (o bouřlivém rozvodu Seatu a Fiatu čtěte zde).

"Šestistovka", druhý model Seatu (první byl Seat 1400 vyráběný deset let od roku 1973), je ikonou, která nastartovala motorizaci Španělska během let postupné obnovy po španělské občanské válce. Žádný jiný model není tak nesmazatelně uložen ve španělském kolektivním podvědomí. Starší generace Španělů dodnes vzpomíná, jak právě "pelotilla" (španělsky "kulička") stála u jejich řidičských začátků pod dohledem svých otců.

SEAT 600 na výrovním pásu v 60.letech minulého století

Šestistovka byla neodmyslitelnou součástí každodenního života španělských rodin v 50., 60. a dokonce i 70. letech. Děti, vnuci a pravnuci poslouchají po celá desetiletí příběhy "slavných" rodinných výletů. Vždyť vyjet v tehdejší době na expedici po zemi bez infrastruktury bylo dobrodružstvím samo o sobě.

Základní cena 63 000 peset

Kulička umožnila Španělům splnit si sen o vlastním osobním autě. Prodával se za zhruba 63 000 peset, což odpovídá částce 378,54 EUR (zhruba 9 800 korun) v současných penězích. Na malinký seat se ale museli zájemci počkat několik týdnů nebo dokonce měsíců od objednání. Odezva na příchod modelu 600 byla dokonce tak enormní, že během pěti let byla výroba zvýšena až šestinásobně.

Srovnání generací. Seat Mii a Seat 600

Původně by vůz vybaven motorem se zdvihovým objemem 633 cm3, který poskytoval nejvyšší výkon 18 až 20 koňských sil. Kapesní seat uměl pelášit až 115 km/h a kilometry s pevným startem usprintoval za 45,5 sekund. Spotřeba paliva byla 10 litrů na 100 km ve městě a 6,5 litru mimo město.

Po šesti letech výroby byl motor nahrazen novější verzí o objemu 767 cm3 a výkonem 25 koní, později na 28 koní pro verze D, E a L-Especial, které se vyráběly po zbývajících deset let kariéry modelové řady 600. Jak je z označení L-Especial patrné, nabízela tato verze elegantnější interiér s luxusnějším čalouněním a zámek sloupku řízení proti odcizení vozidla.

23.července 1962 vyjel z továrny stotisícový kus Seatu 600

Zákazníci si museli vystačit se zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 68,5 litru. U všech variant zůstal design karoserie prakticky beze změn, výjimkou byla změna ze zavěšení dveří vzadu na konvenční zavěšení vpředu po roce 1970.

V roce 1963 vyjel na silnice model 600 D a společně se svým nástupcem 600 E definitivně potvrdil význačné postavení modelové řady. Zvýšení zdvihového objemu bylo reakcí na tehdejší náročné provozní podmínky, ale do konce výroby se již dále neměnil.

Ve stejném roce se představila specialita s označením Seat 800. Měla lehce prodlouženou karoserii a pár zadních dveří navíc. Ve výrobě vydržela pět let. Prodloužená šestistovka sloužila často jako taxík. Byla jakousi obdobou Fiatu 600 Multipla.

Pro čtyři a víc

Základní provedení šestistovky měřilo 3,3 metru. Interiér byl plánovaný pro čtyři, v nouzi pro pět lidí.  Pamětníci často hýří historkami, jak se do malinkého auta nacpalo i o pár cestujících navíc.

Šestistovku mechanici milovali, protože opravy byly jednoduché a levné. Náhradní díly bylo navíc možné sehnat extrémně snadno, a to nejen v autorizovaných servisech, ale i ve všech obchodech s díly a příslušenstvím. S malými i většími opravami sloužil vůz dlouhé roky.

Poslední šestistovka sjel z montážní linky výrobního závodu Seat Zona Franca v Barceloně 31. července 1973. Vzniklo jich přesně 797 319. Auta jezdila nejen po Pyrenejském poloostrově. Seat vyvážel šestistovku do Argentiny, Mexika, Finska a snad i do Polska.

Auto by asi mohlo vydržet ve výrobě ještě o trochu déle. Jedním z důvodů pro ukončení produkce měly být tenké prostřední (B) sloupky, na které by bylo velmi komplikované přichytit horní úpon bezpečnostního pásu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...