Seat Altea: velký malý vůz

  • 34
Španělská novinka, která zanedlouho obohatí český automobilový trh, upoutá nejen na své proporce nezvykle dynamickým vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi. První svezení odhalilo pouze jeden nedostatek - slabý základní motor o objemu 1,6 litru.

Malý velkoprostorový automobil si odbyl premiéru v sériové podobě na letošním ženevském autosalonu. Jak první kilometry ukázaly, označení MSV, tedy Multi Sport Vehicle, je namístě. Altea totiž dokáže v řidiči probudit sportovního ducha již při prvních metrech jízdy.

Elegantní dynamicky působící karoserie je dílem Waltera de Silvy. Oblý tvar vozu oživují zvlněné linky, které dodávají karoserii sportovní "šmrnc". Zcela originální je řešení stěračů ukrytých v A sloupcích.

Interier je prostorný a poskytne dostatek pohodlí čtyřem cestujícím. V případě plného obsazení vozu pěti pasažéry, se však musí jeden obětovat a usednout do středu zadního sedadla. Tam si vzhledem k tvarování sedáku a opěradla mnoho pohodlí neužije. Přední, ale i zadní krajní sedačky poskytují výborné boční vedení těla.

Zavazadlový prostor má dvojité dno, což umožňuje přepravu drobnějších předmětů mimo hlavní nákladový prostor. Otevírá se, jak je již u Seatů zvykem, pomocí výklopného znaku automobilky a v základním uspořádání pojme 409 litrů nákladu.

Seat Altea je dlouhý 4280 mm, široký 1768 mm a vysoký 1568 mm. Vůz má rozvor 2578 mm.
Základní pohonnou jednotkou bude pro český trh motor o objemu 1,6 litru (102 k), který je však na Alteu poměrně slabý a tak po této motorizaci sáhnou asi jen řidiči, kterým pojem sportovní jízda nic neříká. Kromě tohoto agregátu, jsme měli možnost ozkoušet ještě dva turbodiesely.

Devatenáctistovka o výkonu 105 koní s automobilem slušně zahýbe. Motor nabídne dynamickou jízdu v kombinaci s nízkou spotřebou nafty. Více než dostatečný výkon poskytne dvoulitrový turbodiesel (140 k), který s vozem dokáže divy a v kombinaci se šestistupňovou převodovkou umí Alteu pohánět téměř za hubičku.

Altea probudí v řidiči emoce již při prvních metrech jízdy. Nemalou zásluhu na tom nese výborně odladěný podvozek, který poskytne nejen dostatek pohodlí posádce, ale zároveň umožní nečekaně ostrou sportovní jízdu.

Zvláštní kapitolou je řízení. Díky posilovači s proměnlivým účinkem je ovládání vozu snadné, hlavní klad je však jinde - aktivní systém řízení umožňuje opravdu sportovní vyžití na klikatých silničkách.

Inteligentní elektromechanické řízení

Nový systém se v každém momentě dynamicky přizpůsobuje jízdním podmínkám. Systém je aktivní jak při otáčení volantem, tak při jeho návratu do základní polohy. Podle prohlášení automobilky se tak sníží spotřeba až o 0,2 litru na 100 kilometrů.

Software mění nastavení řízení nejen v závislosti na rychlosti automobilu, zohledňuje i úhel natočení volantu. Ověřuje ale například i zatížení vozu.

Další významnou charakteristikou je udržování volantu v "nulové" pozici, kupříkladu při náporech bočního větru. Řidič tak nemusí neustále korigovat směr. Díky uložení v pomocném hliníkovém rámu se také podařilo odfiltrovat vibrace přenášející se do volantu.

V případě modelu Altea můžeme říci, že se automobilce bezezbytku podařilo naplnit firemní slogan "auto emoción". Ceny nového modelu pro Českou republiku však zatím neznáme.

1.6        

2.0 FSI

2.0 FSI Tiptronic

Typ

zážehový

zážehový

zážehový

Počet válců

4 v řadě

4 v řadě

4 v řadě

Výkon kW/koní/při ot/min

75/102/4000

110/150/6000

110/150/6000

Max. toč. moment při ot/min

148/3800

200/3500

200/3500

Zrychlení 0 - 100 km/h (s)

12,8

9,6

10,1

Max. rychlost (km/h)

181

206

203

Převodovka

5 st. manuál.

6 st. manuál.

6 st. automat.

Spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100km)

10,4/6,0/7,7

10,5/6,2/7,7

11,7/6,5/8,4

1.9 TDI    

2.0 TDI

2.0 TDI DSG

Typ

přepl. vznětový

přepl. vznětový

přepl. vznětový

Počet válců

4 v řadě

4 v řadě

4 v řadě

Výkon kW/koní/při ot/min

77/105/4000

103/140/4000

103/140/4000

Max. toč. moment při ot/min

250/1900

320/1750-2500

320/1750-2500

Zrychlení 0-100 km/h (s)

12,3

9,9

9,8

Max. rychlost (km/h)

183

201

201

Převodovka

5 st. manuál.

6 st. manuál.

6 st. automat.

Spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100km)

6,7/4,5/5,4

7,6/4,7/5,8

7,4/5,1/,6,0

Čistou plochu boků karoserie opticky narušuje mírně se svažující linka.

Příď vozu působí dynamicky.

Třetí brzdové světlo je v dnešní době již samozřejmost.

Altea nabízí až nečekaně dynamickou jízdu.

Nový Seat se na klikatých silničkách cítí jako doma.

Vzhled automobilu nenarušují stěrače, které jsou ukryty pod plastovou lištou na bocích čelního okna.

Na rozdíl od Touranu má karoserie Seatu Altea "šmrnc".

Nejvýraznějším prvkem přední části vozu jsou velké světlomety.

Přehlédnout nelze ani nezvykle tvarovanou mřížku chladiče.

Světla i okna "jsou dílem" zvlněných linek.

I s nejslabším motorem dokáže Altea jet maximální rychlostí přes 180 km/h.

Vzduch klínovitou karoserii obtéká tiše a v interieru tak vládne akustická pohoda.

Přesto, že jsou páté dveře vybaveny velký oknem, není výhled při couvání moc dobrý.

Kufr se otevírá stejně jako u jiných seatů pomocí výklopného znaku na pátých dveřích.

Karoserii oživují prolisy na kapotě vozu a linka vedoucí od předních světel přes blatník a dveře až k podběhu zadního kola.

Světlomety dodávají vozu sportovní náboj.

Poměrně výrazné jsou lemy blatníků.

Přístrojový štít je přehledný.

Nápoje lze umístit před řadicí páku.

Vzadu pak do loketní opěrky.

Přihrádka na drobnější předměty nebo třeba autoatlas je umístěna pod sedadlem.

Malé kapsy jsou na bocích předních sedadel.

Brýle proti slunci si může řidič odložit od schránky nad dveřmi.

I zadní sedadla mají po stranách kapsy. Zde jsou však větší a tak mohou sloužit i jako držák nápojů.

V základním uspořádání pojme zavazadelník 409 litrů nákladu.

Dvojité dno a uzavíratelná police pod krytem zavazadlového prostoru umožňují přepravu menších předmětů mimo hlavní nákladový prostor.

Zavazadlový prostor lze zvětšit sklopením zadních sedadel.

Do Seatu Altea se montují dva zážehové a dva vznětové motory.

Takto vypadá nejslabší motor v nabídce - benzinový agregát o objemu 1,6 litru s výkonem 75 kW (102 koní).

Ve dveřích vozu jsou výztuhy, které mají chránit posádku vpřípadě bočního nárazu.

Výztuhy nejsou pouze ve dveřích, ale i ve střeše automobilu. Kromě vyšší bezpečnosti zajišťují i menší kroucení karoserie.

Zde je vidět uložení náprav, řízení a vedení výfukového systému.

Takto vypadá Altea při nafouknutí všech airbagů.

Řez zážehovým čtyřválcem FSI o objemu dva litry. Tento motor je vrcholem nabídky pohonných jednotek pro model Altea.

Nové automobily Seat Altea na parkovišti u továrny ve španělském Martorellu.

Nový model Altea doslova zaplnil okolí továrny v Martorellu.

Nablízkaná Altea hrála hlavní roli při mezinárodní prezentaci v martorellské továrně.

Několikrát bylo zmíněno lišácké řešení stěračů.

Zde je vidět stěrač ukrytý pod plastovou lištou čelního skla.

Automobilu by možná více slušela lišta v barvě karoserie. Malé trojúhelníkové okénko zbytečné, neboť jej řidič nepotřebuje.

Elegantní dynamicky působící karoserie je dílem Waltera de Silvy.

Vůz svým zdařilým designem upoutá potornost snad každého.

Zcela originální je řešení stěračů ukrytých v A sloupcích.

Interiér je přehledný a praktický.

Sedadla mají výborné boční vedení a jsou dostatečně pohodlná.

Okno zadních dveří nejde úplně stáhnout.

Véko zavazadelníku se otevírá dost vysoko a tak se pod ním vyšší lidé nemusí krčit.

Přistup do zavazadlového prostoru je velmi snadný.

Pod dnem zavazadelníku je ukryt další, menší přepravní prostor.

Zadní sedadla jsou dělená, takže je zde možnost klopit pouze jedno.

I zadní sedadla disponují výborným bočním vedením těla!

Oblou záď oživuje vodorovný prolis pátých dveří.

Stěrač zadního okna zde určitě najde uplatnění.

Zadní mlhovka je ukryta kousek od koncovky výfuku.

Nejvýraznějším prvkem na zádi vozu jsou světla.

Seat Altea je dlouhý 4280 mm, široký 1768 mm a vysoký 1568 mm. Vůz má rozvor 2578 mm.

Španělská novinka, která zanedlouho obohatí český automobilový trh, upoutá nejen na své proporce nezvykle dynamickým vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi.

Opticky čistá záď vozu je líbivá a není nudná.

Podvozek poskytne posádce dostatek pohodlí i na nekvalitních cestách.

Oblý tvar vozu oživují zvlněné linky, které dodávají karoserii sportovní "šmrnc".

Jak první kilometry ukázaly, označení MSV, tedy Multi Sport Vehicle, je namístě.

Karoserie Seatu Altea je hra zvlněných linek.

I přední světlomety jako by tvořily dvě zvlněné linky.

Uprostřed chladiče trůní znak automobilky.

Altea probudí v řidiči emoce již při prvních metrech jízdy. Nemalou zásluhu na tom nese výborně odladěný podvozek, který poskytne nejen dostatek pohodlí posádce, ale zároveň umožní nečekaně ostrou sportovní jízdu.