Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Altea XL: rodinný stěhovák za necelý půlmilion

  19:59aktualizováno  19:59
MPVčka, neboli velkoprostorová auta, která odvezou rodinu, nábytek i nářadí, už automobilový svět zná. Seat, který se teď v autech stavěných do výšky vyžívá, však přišel s dalším nápadem: uděláme z toho kombíka.

Seat Altea XL | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí | zevnitř | jízda | motor | závěr

Altea, která vlnkovatý MPVstyl u Seatu zavedla v roce 2003, se tak protáhla o dalších 18,7 centimetrů, uvnitř se to projevilo nárůstem místa pro dalších 123 litrů bagáže, takže se jich tam teď vejde 532.

Když ještě poodjede dopředu o 16 cm posuvná zadní lavice, je kufr o dalších 103 litrů větší. Kromě aktivně žijících tatínků by se tak Altea XL mohla zalíbit například i taxikářům.

ZVENČÍ: Vlny, kam se podíváš

Designérský styl, který moderním seatům nadělil dnešní šéfdesignér celého koncernu VW Walter de Silva, je plný křivek, prolisů a vln. Na velkoprostorových tělech vykreslí dynamické linky a plochy.

Podle oblého čumáku se sbíhajícími se linkami a mandlových očí se dnes pozná seat na první pohled, tam návrháři nic překreslovat nemuseli.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Altea můžete koupit na www.automodul.cz

Stejně tak na bocích - velkoobjemové tělo obalují svalnaté plochy, nejmarkantnější je vlna rozbíjející velké boky.

S dynamickým a nápaditým autem jaksi nekoresponduje vcelku nudná, o něco hranatější záď s velkými lampami koncových světel a hodně svislými pátými dveřmi.

Zajímavý detail ukrývají přední sloupky. Pod plastovou lištou jsou v nich schované stěrače. Když je napoprvé aktivujete, nevyjedou zpod kapoty, ale z opačného konce. Překvapí to nejen posádku, ale i policistu, až vám bude chtít dát za stěrač lísteček s pokutou. Ve všech verzích je čelní sklo pod stěrači vyhřívané.

ZEVNITŘ: Prostor a ekonomika
Uvnitř čeká na posádku kopa místa, jen se v interiéru cítíte jakoby neútulně. Prázdně působí středový panel, na kterém trůní autorádio a ovládání klimatizace. Vše je ale příkladně v dosahu řidičových končetin.

Přístrojovka je nahoře lehce zkosená a díky dolnímu vybrání pro kolena se zašpičaťuje, nahoře se tak otevírá velký prostor, který dává cestujícím vpředu pocit vzdušnosti.

Hodně výrazně tvarované sedačky obejmou tělo řidiče velmi dobře, nejsou ani tuhé ani měkké, prostě tak akorát, aby vyhověly všem.

Krátká řadicí páka běhá po krátkých drahách, zasloužila by však, stejně jako volant, alespoň o něco ušlechtilejší plast, který naštěstí ve vyšších výbavách nahradí kožený potah.

Kapličce pod volantem složené ze tří zapuštěných ciferníků vévodí uprostřed nejvýše usazený otáčkoměr.

Příjemně tlustý volant s velkými rozsahy nastavení padne dobře do ruky. Při samotné jízdě ale zklame hodně tupým a odosobněným chodem.

Velkoobjemový kufr dělá z "ikselka" doslova rodinný stěhovací vůz, menší nadšení budí vysoká nákladová hrana, přes kterou se musí těžký náklad dostávat do kufru.

JÍZDA: Zadek pomůže
Pětidveřový, pětimístný velkokombík je velmi příjemný na ovládání. Oproti krátké altee preferuje komfort. V zatáčkách se i přes vyšší těžiště nijak výrazně nenaklání a je jí cizí náchylnost na boční vítr. V zatáčkách navíc řidiči krásně pomáhá protáhlá záď. Hezky se v prudké zatáčce zhoupne do požadovaného směru (ven z oblouku) a přemáhá tak případnou nedotáčivost.

MOTOR: Žádný tichošlápek
Nejslabší motor, který do altey pořídíte má objem 1,6 litru a pije benzin. Při cestování v jednom je vcelku dynamický, se vzrůstající zátěží ale jeho závodivé sklony rychle utichají. Ortodoxní čtyřválcová jedna-šestka nabízí 102 koní výkonu. Ráda se žene do otáček a osloví dravým zvukem, který ale se vzrůstajícími otáčkami začne být na obtíž.

Velká skříň XLka působí jako ozvučnice, ve které se zvuk hodně rozléhá. Do velkého prostoru uvnitř se tak při vysokých rychlostech dostane hodně decibelů. Převodovka by potřebovala dálniční šestý převodový stupeň, který by základní motor při dálničních štrekách umravnil.Osloví příjemně dávkovatelné brzdy.

Dynamická jízda znamená přibližně desítilitrovou spotřebu, když pojedete podle předpisů, pojedete podle tabulek výrobce průměrně za 7,8 litrů.

ZÁVĚR: Stěhovák za půlmilion
Pohodlné cestování v pěti s hromadou nákladu vyjde v nejlevnějším provedení Basis s nejslabším motorem 1,6 na půlmilion. Za vyšší verzi Reference, která k základním ABS, šesti airbagům, výškově stavitelnému sedadlu řidiče a například i systému kontroly tlaku v pneumatikách, přidává klimatizaci, tempomat, palubní počítač a rádio s CD MP3 přehrávačem a šesti reproduktory, zaplatíte o třicet tisíc víc. Nejlacinější Altea XL s turbodieselovým motorem 1,9 (77 kW) vyjde na 557 900 korun.

RODINNÝ STĚHOVÁK: Jak ho vidí děti

Tentokrát se testování netradičně zúčastili i ti, kterých se takové auto určitě týká – děti. Ty dostaly k dispozici verzi 2,0 TDI s výkonem 140 koní a šestistupňovu manuální převodovkou.

Redakce vzala na několik projížděk dvojici pražských sourozenců. Jedenáctiletou Gábinu a desetiletého Filipa, kteří v nedávné době jezdili hodně ve Škodě Octavia, VW Passat Variant předchozí generace, Mazdě 3 a nyní je rodiče vozí hlavně terénním Jeep Grand Cherokee. A desetiletého Šimona s osmiletým Kryštofem, kteří jsou zase zvyklí na Peugeot 406 kombi a Audi 4.

"Je pohodlný a docela velký, sedí se mi tu dobře i když je trochu tvrdší,“ řekla Gábina. Filipovi se zase líbilo, že je auto rychlé a svižné, sedí pěkně v zatáčkách a nenaklání se tak, jako jeho Jeep.

Šimon si hned všiml, že dvoulitrový turbodiesel je v kabině hlučnější, ale pak už auto spíš jen chválil. "Líbí se mi ty skládací stolečky, na kterých si mohu čmárat obrázky, to v peugeotu nemáme. A i když tady sedíme vzadu tři, tak je tu pořád dost místa,“ řekl.

Kryštofovi se zase hodně líbily odkládací schránky, kam si mohl nacpat své hračky. "Je jich tu určitě víc než v audině.“ A spokojený byl i se sklápěcím stolečkem z prostředního třetího místa zadní sedačky, kde si mohl pohodlně sestavovat lego. Oceňoval také velký kufr, kam se mu vešlo malé kolo, balóny, kolečkové brusle a spousta dalších velmi důležitých věcí.

Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL




Seat Altea XL v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 44765 x 1768 x 1581 x 2578
objem kufru (l) 532 - 1604
pohotovostní hmotnost (kg) 1200
pneumatiky 205/55 R16
MOTOR 1,6 75 kW/102 k, zážehový
objem (ccm) 1595
maximální výkon (kW/k) 75/102
max. točivý moment (Nm) 148
max. rychlost (km/h) 181
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 10,6/6,2/7,8
základní cena (Kč) 499 900
základní cena naftového modelu (Kč) 557 900 (1,9 TDI 77 kW)






Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.