Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

aktualizováno 
Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka založená v roce 1950 v bezcelní zóně přístavu katalánské metropole (Zona Franca) teď uvádí na trh nový důležitý model. Malé SUV, nebo dnes módně „crossover“, se jmenuje Arona, už jsme ho řídili.

Seat Arona | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Seat Arona vytlačil z nabídky kombíkovou ibizu, to symbolizuje dnešní módní vlnu SUV a z nich odvozených kříženců. Do opravdového terénu si netroufne, nemá pohon všech kol. Ale světlá výška 19 cm dělá z arony krále polních a šotolinových cest. A za rok z ní bude malá SUV škodovka.

Vypadá to jako nafouklá bublina vezoucí se na módní vlně. Všichni teď najednou chtějí malá SUV, která ovšem s terénními auty mají společný jen drsnější (čti oplastovaný) vzhled a o něco vyšší světlou výšku.

Jenže ono za tím možná bude něco víc. Evropa totiž pomalu vymírá, rodí se o miliony dětí méně, než by mohlo, tvrdí to alespoň statistický úřad Eurostat. A malé bezdětné rodiny se spokojí s „cool“ autem, jehož kufr je jen o trochu větší než u hatchbacku. Stejně jako stárnoucí populace řidičů, jimž vyhovuje vyšší posaz za volantem. U arony je o pět centimetrů výše oproti ibize, ale divili byste se, oč lépe se nastupuje!

Seat Arona
Seat Arona

Takže zatímco v roce 2010 se malých SUV prodalo v Evropě jen 180 tisíc kusů, letos je to o milion víc. A kdo takové auto v nabídce nemá, posílá své zákazníky ke konkurenci. Na druhou stranu dnes automobilky často klasické modely vypouštějí z nabídky právě na úkor SUV. Takže když nenabídnou zákazníkům nic jiného, nelze se divit, že SUV kupují...

Seat do tohoto proudu vplouvá naplno. Před rokem uvedenou větší atecu (teď dostala dvojče v podobě Škody Karoq) teď doplňuje malá arona, která ještě ke všemu vytlačila z nabídky kombíkovou ibizu. Navíc je na příští rok v plánu uvedení ještě velkého SUV, které bude dvojčetem Škody Kodiaq.

A aby těch dvojčat u Seatu a Škody, které patří do koncernu Volkswagen, nebylo málo, představí Mladoboleslavští na základech arony ještě malý crossover značky Škoda. Proto nás budoucí český bestseller tak moc zajímá.

Pohodlí především

Na první testy jsme zaletěli do vzbouřené Barcelony oblepené plakáty „Vote Sí“, tedy ano pro katalánskou autonomii. V hlavní fabrice značky v Martorellu, která s Barcelonou sousedí, se také nový důležitý model značky bude vyrábět.

S politikou nechceme mít nic společného, ale „sí“ bychom v případě arony volili také. A to přesto, že čistě papírovými argumenty by nás nepřesvědčila. Kabina je prostorově na úrovni malého hatchbacku ibiza, kufr je jen o 45 litrů větší. Navíc nás mrzí, že arona nahrazuje ibizu combi, jejíchž 530 kufrových litrů vyhovělo mnohé rodině. To novinka naloží 400 litrů, mezi konkurenty ve třídě je to ovšem číslo skoro rekordní.

Ke koupi by nás ovšem zlákal fakt, že arona je velmi dobře postavené auto, které výborně jezdí. A popravdě řečeno vypadá prostě líp než sesterská ibiza, byť ji přední maskou, denními LED světlomety a designem interiéru nezapře. Vnitřek arony je spíš strohý, umějí ho ale oživit barevné panely. Ergonomie je bez výhrad, jedna přesto míří k nepřehledně (příliš natěsno) cejchovanému tachometru i otáčkoměru. Osmipalcový dotykový displej má velmi pěkné rozlišení a ostrý obraz kamery. Příští rok dorazí do arony i plně digitální přístrojový štít.

Seat Arona
Seat Arona

Díky podvozkové platformě koncernu VW vyčaruje arona na malém půdorysu (délka 4,13 metru) dost místa uvnitř pro pětici pasažérů. Od dražších volkswagenů dostala arona (k výbavě FR s 18“ koly) i nastavitelné tlumiče. Podle nás nejsou potřeba – i se standardním podvozkem jezdí arona výtečně. Tady je rukopis Volkswagenu znát nejvíc.

Podvozek je velmi příjemný a nesmírně pohodlný – jestliže jsme si u větší atecy stěžovali na tvrdost, zde výhrady nemáme. Ani k přilnavosti. Arona se pere se zatáčkami velmi srdnatě, umí jet velmi svižně za doprovodu pískajících pneumatik ale neuhne. Až na limitu je trochu nedotáčivá, ale systém XDS, přibrzďující vnitřní kolo, ji udrží v mezích slušného chování. Přestože většina lidí by od SUV dravou jízdu nečekala, tady to vůbec není problém.

Při prvních jízdách jsme zatím sbírali zkušenosti se dvěma motory: dieselem 1.6 TDI a benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI.

Seat Arona
Seat Arona

Aby splnil přísné emisní normy, musí být diesel 1.6 TDI (70 kW) vybaven systémem selektivní katalytické redukce SCR, k níž využívá močovinu. Výhodou by měla být kromě čistších výfukových plynů i nižší spotřeba paliva. To nám ovšem testovací jízdy tak úplně nepotvrdily: jezdili jsme za 6,1 litru na 100, přičemž v palubním počítači figuroval dlouhodobý průměr 6,3 litru. Systém SCR má navíc několik složitých komponentů, s jejichž dlouhodobým provozem nejsou zatím zkušenosti (trysky, čerpadla, sondy). Z praktických důvodů bychom raději sáhli po benzinové motorizaci. Krom toho je 1.6 hlučnější než benziňák – ne že by hrubší zvuk vysloveně rušil, ale tichošlápek to není.

Fotogalerie

Druhý z testovaných agregátů, benzin 1.5 TSI, miluje otáčky. Ožívá nad 2,5 tisíci, do té doby má řidič pocit, že se nic moc neděje. Nad pěti tisíci otáčkami pak jede jako divý, pokud vám nevadí spotřeba kolem 9 litrů, svezete se báječně, však taky výkon činí celých 110 kW.

Druhou tvář motor nastaví při klidné jízdě. Když už není dravý, je alespoň pružný, nechá se ochotně podtáčet a ve chvílích ustáleného chodu umí vypnout dva válce; to kvůli spotřebě paliva. A funguje to – když jsme se snažili, dokázali jsme se dostat na 4,7 litru; tedy o čtyři desetiny níže, než uvádí výrobce!

Arona začíná s cenou na 365 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Reference), což je o 50 tisíc víc než u ibizy. A je to také o dost víc, než stojí konkurence v podobě Renaultu Captur, Citroënu C3 Aircross, Opelu Crossland X či Kie Stonic.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

UAZ 469 Hunter

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na...

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

Seat Arona

Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka...

Oranžové bentley za deset milionů: jako byste řídili vesmírnou loď

Bentley Mulsanne Speed

Velké limuzíny Bentley byly vždy neobyčejnými vozy. Takovou kombinaci luxusu, královského vnitřního prostoru a až...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.