Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

  11:00aktualizováno  11:00
Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme základní provedení s tříválcovým turbobenzinem a byli mile překvapeni.

Seat Ateca | foto: Pavel Srp, auto-mania.czpro iDNES.cz

Tříválcům ve větších autech teoretici z internetových diskuzí nevěří, ale ani oni nemohou popřít, že 115 koní výkonu není pro 1,3tunové auto málo. Vyzkoušeli jsme to v Seatu Ateca, to je urostlé SUV střední velikosti, které za pár týdnů dostane dvojče v podobě Škody Karoq. S litrem rozhodně loudavá není, jezdí za pět a půl až osm litrů, podle toho, jak dupete na plyn, naše nejběžnější spotřeba byla sedm litrů.

Seat Ateca 1,0 TSI v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1841 x 1615 x 2638
  • kufr: 510 l
  • pohotovostní hmotnost: 1280 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 999 ccm
  • maximální výkon: 85 kW/115 k
  • max. točivý moment: 200 Nm
  • max. rychlost: 183 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 11 s
  • základní cena: 481 900 korun

Rozjezdy jsou trochu kostrbatější, přece jen je třeba přidat trochu plynu. Na stovce je podle tabulek za 11 sekund, to není vůbec špatné, troufnete si i na okreskové předjíždění, na to 200 Nm točivého momentu stačí. Samozřejmě s rozumem. Na dálnici neztrácí dech do nějaké stopadesátky, pak ještě zrychluje, ale vášeň už to není. Očekávatelně se na litrové atece projeví, když ji více naložíte, suverenita velkého objemu tříválci chybí.

Tříválcová ateca překvapí hlavně odhlučněním. Pokud se budete pohybovat v první půlce otáčkoměru, někam do čtyř tisíc, motor skoro neslyšíte. Tříválcové hrčení se ozve až při vytočení. Do kabiny se nepřinášejí ani vibrace. Méně citlivé ucho při jízdě bez vytáčení skoro nepozná, že ho veze tříválec.

Seat Ateca
Seat Ateca

Tříválec je v atece spárovaný výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolka je k mání až do benzinového 150koňového čtyřválce 1,4 litru.

Ateca s motorem 1,0 TSI se musí obejít bez některých prvků výbavy, které jsou dostupnější až pro silnější motorizace (například podvozek s měnitelnou tuhostí odpružení), vystačit musí také s jednodušší zadní nápravou tvořenou torzní příčkou. Jízdnímu projevu to ale nijak nevadí, podvozek je jistý.

Auto jede po dálnici pevně, nevlaje, poradí si i se zakroucenou okreskou. Nehoupe se, naklání se možní i míň než od SUV čekáte. Lehkonohý atlet ateca není, normální každodenní úkoly ale zvládne bravurně. Nic víc SUV neumí a nic víc od nich ani nečekáme.

Benzinové provedení s lehčím motorem zatáčí mnohem veseleji a působí celkově mrštně. Turbodieselové verze s těžšími motory pod kapotou tak zlehka nejedou.

Ateca stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol (systém Haldex), do blízkého příbuzenstva patří třeba i leon, jehož kombíkové variantě vlastně ateca konkuruje.

Seat Ateca
Seat Ateca

Nejzajímavější pohled pro oko nabízí ateca zboku. Učebnice moderního autodesignu říkají, že z profilu má dvě třetiny výšky karoserie zabírat ponton (plech) a zbylou třetinu kabina (sklo). Prý to dává autu robustní, vyvážený vzhled. U atecy si s tím designéři poradili trochu jinak: prahy opticky oddělili od auta tím, že jim dali černé oplastování. Tím auto dostalo robustní vzhled a zároveň vozu zůstala silueta přikrčeného hatchbacku. Prima je to i pro nastupování. Prahy jsou subtilní, takže se do kabiny dostáváte opravdu komfortně. A neumažete si nohavice, když leje.

Tvary jsou ovšem o něco střídmější než u aktuální produkce Seatu. Z ostatních pohledů je to spíš sázka na jistotu.

Fotogalerie

Zahranacené oblouky blatníků potřebují vyplnit velkými koly, aby to atece slušelo. Jenže to se podepíše na komfortu. Už tak je podvozek tvrdší, jak je u seatů zvykem. Sedmnáctipalcové ráfky jsou fešácké, základní šestnáctky by možná přidaly ještě trochu víc komfortu. Tlumiče na nerovnostech ovšem dokážou ty největší nárázy odfiltrovat na únosnou mez.

Délka seatu z Česka je 4,36 metru, což je o 18 centimetrů méně, než má na délku Seat Leon kombi. Kdo se potřebuje vyškrábat k chalupě mimo civilizaci, ocení slušnou světlou výšku 189 mm (verze s pohonem přední nápravy má 176 milimetrů).

Kabina je hezky prostorná, hlavně nad šířkou interiéru si budou ti vpředu libovat. V obou řadách pak ocení prostor v podélném směru.

Mohutné auto s vysokánskými boky posádku obklopí. Ateca totiž hraje na oblíbenou notu kupců SUV: dojem bezpečí a robustnosti daný vysokým posazem. Uvnitř si za vysokánskou přístrojovkou možná přijdete trochu moc utopení, stejně vysoké jsou i boky. Děti ponořené v dětských sedačkách moc nevidí ven.

Přístrojová deska je hodně plochá, horizontální propojení panelů kapličky budíků a infocentra s dotykovou obrazovkou je zajímavé. Vše je intuitivní a dobře dosažitelné, s dotykovým displejem (největší verze má osm palců) se naučíte pracovat rychle.

Seat Ateca

Do kufru ateca naloží 510 litrů, verze s pohonem všech kol má zavazadlový prostor pod krycí roletkou o 25 litrů menší. Kufr je přístupný dobře, za příplatek může dostat bezdotykové otevírání a zavírání, stačí naprázdno kopnout nohou pod zadní nárazník.

Nejlevnější ateca má pod kapotou právě tříválec, pohon předních kol a cenovku 481 900 korun.

Na první pohled to působí hrozivě, dát půlmilion za tříválcový litr. Jenže svezení to rozhodně nouzové není. Pro maminkovské ježdění mezi školou, nákupy a prací a k tomu dvakrát do roka na dovolenou to je akorát. Pokud jste dravější řidič a častěji jezdíte s větším nákladem, budou vám občas koně pod kapotou chybět. Pro vůbec první SUV v historii Seatu je ovšem 1,0 TSI důstojný základ.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Zkusili jsme nové Audi A8, nejchytřejší auto na světě

Audi A8

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky....

Modrá alpinka je zpátky. Už jsme s ní jeli

Alpine A110 I Alpine

Maličká modrá alpinka je dodnes hvězdou ulice. Francouzské sporťáky, které kdysi byly ikonami rallyových tratí, se nyní...

Nissan Qashqai 1,6 16V + LPG
Nissan Qashqai 1,6 16V + LPG

r.v. 2009, naj. 115 400 km, LPG + benzín
199 877 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz