Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat patří 30 let VW. Novou éru zahajuje autem z Česka

aktualizováno 
Mít v nabídce SUV je dnes povinnost. Zákazníci si je oblíbili. A tak tyto salonní prapotomky teréňáků zařazuje do nabídky stále více značek, mnohé na nich staví novou produktovou strategii. Seat Ateca je první SUV španělské automobilky, Ateca má být zároveň novým pilířem prodejů Seatu.

Aspoň tak si to značka maluje na základě vývoje prodejů, právě SUV nabírají mocně rychlost.

Třicet let s VW

Přesně před třiceti lety, v červnu 1986, koupil koncern Volkswagen většinový podíl ve značce Seat od španělské vlády. Automobilka, která původně stavěla na technice fiatů přehodila výhybku k německé produkci. A teď už vyrábí seaty i mimo Španělsko, druhým největším výrobcem seatů se stává Česko.

Seat Ateca

Ateca, první SUV španělské značky, se totiž vyrábí v Kvasinách. Ze stejné linky vyjede přibližně za rok nová generace Škody Yeti, která bude dvojčetem atecy. Podle informací ze zákulisí si prý budou velmi podobné, lišit se mají jen tvarováním přídě.

Nezvykle střídmý Španěl

Mantra designérů dnešních aut říká, že z profilu má dvě třetiny výšky karoserie zabírat ponton (plech) a zbylou třetinu kabina (sklo). Prý to dává autu robustní, vyvážený vzhled. U atecy to pojali trochu jinak: prahy opticky oddělili od auta tím, že jim dali tmavé oplastování. Tím auto dostalo terénní vzhled a zároveň atece zůstala silueta přikrčeného hatchbacku. Prima je to i pro nastupování. Prahy jsou subtilní, takže se do kabiny dostáváte opravdu komfortně.

Kdo se potřebuje vyškrábat k chalupě mimo civilizaci, ocení slušnou světlou výšku 189 mm (verze s pohonem přední nápravy má 176 milimetrů).

Tvary jsou ovšem o něco střídmější než u aktuální produkce značky. Nejzajímavěji vypadá zepředu, z ostatních pohledů je to spíš sázka na jistotu než jižanský šarm a rozevlátost.

Může se hodit

Seat

Vybírejte z nabídky vozů Seat na Automodul.cz

Bylo by zajímavé zjistit, kdo měl při tvarování nového SUV (mimochodem, jejich příbuzným je ještě VW Tiguan) prim, zda Alejandro Mesonero, šéfdesignér Seatu, nebo Jozef Kabaň, jeho protějšek ze Škodovky. Každopádně Seat zarputile tvrdí, že si auto vyvinul sám v Martorellu.

Španělskost podtrhuje i jménem: vesnice Ateca leží na západě Zaragozy v srdci Pyrenejského poloostrova.

Pocit bezpečí

Mohutné auto s vysokánskými boky posádku obklopí. Ateca totiž hraje na oblíbenou notu kupců SUV: dojem bezpečí a robustnosti daný vysokým posazem. Uvnitř si za vysokánskou přístrojovkou možná přijdete trochu moc utopení, stejně vysoké jsou i boky.

Palubka je hodně plochá, horizontální propojení panelů kapličky budíků a infocentra s dotykovou obrazovkou je zajímavé. Vše je intuitivní a dobře dosažitelné, s dotykovým displejem (největší verze má osm palců) se řidič naučí žít.

Kabina je hezky prostorná, hlavně nad šířkou interiéru si budou ti vpředu libovat. V obou řadách pak ocení prostor v podélném směru. Interiér je také velmi slušně odhlučněný.

Seat Ateca

Zahranacené oblouky blatníků potřebují vyplnit velkými koly, aby to atece slušelo. Jenže to se podepíše na komfortu. Už tak je podvozek tvrdší, jak je u seatů zvykem. Tlumiče na nerovnostech ovšem dokážou ty největší rázy odfiltrovat na únosnou mez. Překvapivě se pocitově tuhost odpružení nemění, ať máte pod kapotou lehký benziňák 1,4, nebo těžký naftový dvoulitr. V zatáčkách už se to ale pozná, benzinové provedení s lehčím motorem zatáčí mnohem veseleji a působí celkově mrštněji.

Auto jede po dálnici pevně, nevlaje, poradí si i se zakroucenou okreskou. Nehoupe se, naklání se možní i míň než od SUV čekáte. Lehkonohý atlet ateca není, normální každodenní úkoly ale zvládne bravurně. Nic víc SUvčka neumí a nic víc od nich ani nečekáme.

Základem je litr

Seat Ateca se na český trh má dostat v září, ale už teď je možné jej objednávat. Cena začíná na 523 900 Kč. Ateca stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol (systém Haldex). Ateca tak nabídne zážehové a vznětové motory s výkonem od 85 kW/115 k do 140 kW/190 k. Základem je litrový tříválec 1,0 TSI, který před nedávnem dostala pod kapotu i octavie (jak jezdí čtěte zde). Na výběr je mezi pohon předních nebo všech kol a manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovku DSG.

Fotogalerie

Benzinová čtyřválcová stopadesátikoňová čtrnáctistovka se probouzí kolem dvou tisíc otáček, na rozhýbání čtrnáctisetkilového, docela mohutného auta akorát stačí, při vytočení k tomu přidá příjemně řízný zvuk. Sil má dost i na okreskové předjíždění. Osm litrů benzinu je cena za svižnější jízdu po okreskách a poskakování po městě. S umírněným jízdním stylem se dá dostat i o nějaký litr a půl níž, s těžkou nohou poletí nahoru. To je klasika maloobjemových turbomotorů. Apetit při nízké zátěži mírní systém vypínání poloviny válců při malé zátěži.

Délka vozu je 4,36 metru, což je o 14 cm více, než měří současná Škoda Yeti, ale třeba taky o 18 míň, než má na délku Seat Leon kombi. Seat už také ohlásil, že chystá ještě menší crossover (SUV), než je ateca.

Do kufru ateca naloží 510 litrů, verze s pohonem všech kol má zavazadlový prostor pod krycí roletkou o 25 litrů menší. Kufr je přístupný dobře, za příplatek může dostat bezdotykové otevírání a zavírání, stačí naprázdno kopnout nohou pod zadní nárazník.

Zajímavostí je větší nádrž u čtyřkolky. Za příplatek může španělská novinka dostat LED přední světlomety a nálož asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.