Seat Cordoba: líbí se mladíkům i důchodcům

Seat Cordoba, který měl spolu s druhou generací bratrského modelu Ibiza premiéru v roce 1993, už je nepřehlédnutelným plodem vlivu německého Volkswagenu ve španělské automobilce.
Seat Cordoba, který měl spolu s druhou generací bratrského modelu Ibiza premiéru v roce 1993, už je nepřehlédnutelným plodem vlivu německého Volkswagenu ve španělské automobilce. Nemá prakticky nic společného s původními kontroverzními výrobky Seatu, naopak, pod kabátem střiženým slavným italským studiem Giorgia Giugiara skrývá osvědčenou německou techniku včetně široké palety motorů. A jestli za Volkswagenem poněkud pokulhává, tak snad jen v pečlivosti a kvalitě výrobního zpracování. Je to znát i na zdejším trhu ojetin, k jehož oblíbencům se Seat Cordoba v posledních letech zařadil. Navíc v bazarech získal zvláštní postavení: spektrum kupců zahrnuje od mladých lidí přes rodiny a usedlejší řidiče až po důchodce, kteří víc než kdokoliv jiný sledují, co dostanou za svoje peníze.

Cordoba podvozkem i podstatnou částí karoserie vychází z modelu Ibiza, leč kufr má mnohem větší - v poměru 0,495 m3 ku 0,275 m3. A při sklopení zadních sedadel se dá zavazadlový prostor cordoby zvětšit až na 0,762 m3. Ještě větší možnosti poskytuje kombi-verze označená Vario, která však není v Česku příliš rozšířená a v bazarech se objevuje zřídka. Motory jsou z osvědčené nabídky Volkswagenu a z průběhu výroby Seatu Cordoba zahrnují od benzinových 1.4 přes dvě verze 1.6, dvě provedení 1.8 a 2.0 až po pět naftových možností 1.9. "Za nejšikovnější pro zdejší motoristy považuji benzinový pohon 1.6 - buď o výkonu 55 nebo 74 kilowattů," říká Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. "Kdo hodně, ale opravdu hodně jezdí, ten by se měl zajímat o některý z dieselů - D, TD SDI nebo o TDI. Při hledání naftové cordoby musí zájemce počítat s tím, že z drtivé většiny - až z 90 procent - narazí na nejobyčejnější provedení 1.9 D. Upozorňuji, že diesely, které se objevují na trhu ojetin, bývají obvykle hodně jeté. Zato benzinové modely velmi často nemívají na kontě víc než 20 tisíc kilometrů za rok." Seat Cordoba - to je s jistými odchylkami vlastně Volkswagen Polo Classic. Ve srovnání s polem má cordoba nižší komfort a horší jízdní vlastnosti, o kterých však nelze tvrdit, že by byly špatné. Horší - tužší a méně přesné - je řazení. O méně kvalitním výrobním zpracování už byla řeč, velký zavazadlový prostor je hůř přístupný. Německý TÜV u modelu kritizuje hlavně nestejnoměrnou účinnost zadních brzd, závady technici shledávají i na ruční brzdě. Naopak za přednost označují výbornou antikorozní ochranu, stabilní zavěšení kol a bezproblémové řízení. "Minimálně do pěti let stáří bývají Seaty Cordoba v dobrém stavu," plyne z hodnocení TÜV. Aleš Kužel doplňuje, že i hodně jetá auta sice bývají uvnitř "vybydlená", ale pořád ještě v přijatelném technickém stavu.

jan.cech@mfdnes.cz

-
- nižší kvalita výrobního zpracování
- horší komfort jízdy a horší řazení ve srovnání s bratrským VW Polo
- lacině vyhlížející interiér u levnějších verzí
- hůř přístupný kufr
- problémy v účinnosti brzd
- netěsnosti chladicího systému
- závady v elektrovýzbroji

+
- dobré jméno a zájem na trhu ojetin
- přijatelná cena
- solidní výbava zvlášť od modernizace v roce 1996
- dostatek náhradních dílů v nižší cenové kategorii
- velký zavazadlový prostor
- kvalitní podvozek - pestrá nabídka benzinových i naftových motorů
- velmi úsporné diesely
- kvalitní antikorozní ochrana

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Starší Seat Cordoba s benzinovým motorem 1.6 ročníku výroby 1997 stojí zhruba 180 tisíc korun a na trhu ojetin mu největší konkurenci tvoří například stejně staré automobily Volkswagen Polo 1.6 za 210 tisíc, pětidveřový Citroën Xsara 1.6 za 185 tisíc, pětidveřový Daewoo Nexia 1.5 za 120 tisíc, Hyundai Accent 1.5 za 140 tisíc, pětidveřová Honda Civic 1.4 za 200 tisíc, Fiat Brava 1.6 za 190 tisíc, Ford Escort 1.6 za 170 tisíc, Nissan Almera 1.6 za 190 tisíc, Opel Astra 1.6 za 175 tisíc a starší verze Peugeotu 306 1.6 za 185 tisíc korun. "Seat Cordoba v té nabídce představuje dobrý průměr. Když motorista koupí starší vůz v dobrém stavu a s přijatelným počtem kilometrů na kontě, může očekávat ještě dlouhé a bezproblémové služby. U cordoby už nejsou na místě obavy, které dřív existovaly ze španělských aut," říká vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel. "Nicméně pokud bych si měl sám vybírat, tak bych zvolil kvalitní hondu s výbornými jízdními vlastnostmi nebo Volkswagen Polo, který je s kvalitou přece jen dál než seat. Navíc u něj lze očekávat nižší ztrátu na ceně."

Seat Cordoba 1.4

ročník cena (Kč)

1993/4 130 000
1995 140 000
1996 150 000
1996 (nový model) 160 000
1997 175 000
1998 200 000
1999 230 000
1999 (nový model) 245 000

příplatky

motor 1.6 5000
motor 1.8 5000
motor 2.0 10 000
motor 1.8 16V 10 000
motor 1.9 D 20 000
motor 1.9 TD 25 000
motor 1.9 TDI (66 kW) 40 000
motor 1.9 TDI (81 kW) 50 000
vario 20 000
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...