Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Cordoba: líbí se mladíkům i důchodcům

aktualizováno 
Seat Cordoba, který měl spolu s druhou generací bratrského modelu Ibiza premiéru v roce 1993, už je nepřehlédnutelným plodem vlivu německého Volkswagenu ve španělské automobilce.
Seat Cordoba, který měl spolu s druhou generací bratrského modelu Ibiza premiéru v roce 1993, už je nepřehlédnutelným plodem vlivu německého Volkswagenu ve španělské automobilce. Nemá prakticky nic společného s původními kontroverzními výrobky Seatu, naopak, pod kabátem střiženým slavným italským studiem Giorgia Giugiara skrývá osvědčenou německou techniku včetně široké palety motorů. A jestli za Volkswagenem poněkud pokulhává, tak snad jen v pečlivosti a kvalitě výrobního zpracování. Je to znát i na zdejším trhu ojetin, k jehož oblíbencům se Seat Cordoba v posledních letech zařadil. Navíc v bazarech získal zvláštní postavení: spektrum kupců zahrnuje od mladých lidí přes rodiny a usedlejší řidiče až po důchodce, kteří víc než kdokoliv jiný sledují, co dostanou za svoje peníze.

Cordoba podvozkem i podstatnou částí karoserie vychází z modelu Ibiza, leč kufr má mnohem větší - v poměru 0,495 m3 ku 0,275 m3. A při sklopení zadních sedadel se dá zavazadlový prostor cordoby zvětšit až na 0,762 m3. Ještě větší možnosti poskytuje kombi-verze označená Vario, která však není v Česku příliš rozšířená a v bazarech se objevuje zřídka. Motory jsou z osvědčené nabídky Volkswagenu a z průběhu výroby Seatu Cordoba zahrnují od benzinových 1.4 přes dvě verze 1.6, dvě provedení 1.8 a 2.0 až po pět naftových možností 1.9. "Za nejšikovnější pro zdejší motoristy považuji benzinový pohon 1.6 - buď o výkonu 55 nebo 74 kilowattů," říká Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. "Kdo hodně, ale opravdu hodně jezdí, ten by se měl zajímat o některý z dieselů - D, TD SDI nebo o TDI. Při hledání naftové cordoby musí zájemce počítat s tím, že z drtivé většiny - až z 90 procent - narazí na nejobyčejnější provedení 1.9 D. Upozorňuji, že diesely, které se objevují na trhu ojetin, bývají obvykle hodně jeté. Zato benzinové modely velmi často nemívají na kontě víc než 20 tisíc kilometrů za rok." Seat Cordoba - to je s jistými odchylkami vlastně Volkswagen Polo Classic. Ve srovnání s polem má cordoba nižší komfort a horší jízdní vlastnosti, o kterých však nelze tvrdit, že by byly špatné. Horší - tužší a méně přesné - je řazení. O méně kvalitním výrobním zpracování už byla řeč, velký zavazadlový prostor je hůř přístupný. Německý TÜV u modelu kritizuje hlavně nestejnoměrnou účinnost zadních brzd, závady technici shledávají i na ruční brzdě. Naopak za přednost označují výbornou antikorozní ochranu, stabilní zavěšení kol a bezproblémové řízení. "Minimálně do pěti let stáří bývají Seaty Cordoba v dobrém stavu," plyne z hodnocení TÜV. Aleš Kužel doplňuje, že i hodně jetá auta sice bývají uvnitř "vybydlená", ale pořád ještě v přijatelném technickém stavu.

jan.cech@mfdnes.cz

-
- nižší kvalita výrobního zpracování
- horší komfort jízdy a horší řazení ve srovnání s bratrským VW Polo
- lacině vyhlížející interiér u levnějších verzí
- hůř přístupný kufr
- problémy v účinnosti brzd
- netěsnosti chladicího systému
- závady v elektrovýzbroji

+
- dobré jméno a zájem na trhu ojetin
- přijatelná cena
- solidní výbava zvlášť od modernizace v roce 1996
- dostatek náhradních dílů v nižší cenové kategorii
- velký zavazadlový prostor
- kvalitní podvozek - pestrá nabídka benzinových i naftových motorů
- velmi úsporné diesely
- kvalitní antikorozní ochrana

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Starší Seat Cordoba s benzinovým motorem 1.6 ročníku výroby 1997 stojí zhruba 180 tisíc korun a na trhu ojetin mu největší konkurenci tvoří například stejně staré automobily Volkswagen Polo 1.6 za 210 tisíc, pětidveřový Citroën Xsara 1.6 za 185 tisíc, pětidveřový Daewoo Nexia 1.5 za 120 tisíc, Hyundai Accent 1.5 za 140 tisíc, pětidveřová Honda Civic 1.4 za 200 tisíc, Fiat Brava 1.6 za 190 tisíc, Ford Escort 1.6 za 170 tisíc, Nissan Almera 1.6 za 190 tisíc, Opel Astra 1.6 za 175 tisíc a starší verze Peugeotu 306 1.6 za 185 tisíc korun. "Seat Cordoba v té nabídce představuje dobrý průměr. Když motorista koupí starší vůz v dobrém stavu a s přijatelným počtem kilometrů na kontě, může očekávat ještě dlouhé a bezproblémové služby. U cordoby už nejsou na místě obavy, které dřív existovaly ze španělských aut," říká vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel. "Nicméně pokud bych si měl sám vybírat, tak bych zvolil kvalitní hondu s výbornými jízdními vlastnostmi nebo Volkswagen Polo, který je s kvalitou přece jen dál než seat. Navíc u něj lze očekávat nižší ztrátu na ceně."

Seat Cordoba 1.4

ročník cena (Kč)

1993/4 130 000
1995 140 000
1996 150 000
1996 (nový model) 160 000
1997 175 000
1998 200 000
1999 230 000
1999 (nový model) 245 000

příplatky

motor 1.6 5000
motor 1.8 5000
motor 2.0 10 000
motor 1.8 16V 10 000
motor 1.9 D 20 000
motor 1.9 TD 25 000
motor 1.9 TDI (66 kW) 40 000
motor 1.9 TDI (81 kW) 50 000
vario 20 000
Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Fiat Ducato 100MJET/74kw L1H1
Fiat Ducato 100MJET/74kw L1H1

r.v. 2011, naj. 255 000 km, diesel
180 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.