Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Cordoba Vario 1.6: rychlý, ale drahý

aktualizováno 
- Sto koní pod kapotou dává Seatu Cordoba Vario 1.6 výbornou pružnost, cenou však kombík atakuje vysokou hranici čtyř set tisíc korun. Ačkoliv vůz dostal nejedno vylepšení, nezapře svůj starší původ, který se projevuje například ve vysoké hraně prostoru pro zavazadla.
Vozy kombi jsou ve třídě malých aut pořád výjimkou. Kromě Seatu takové vozidlo dováží na tuzemský trh jen Volkswagen (polo je dvojčetem cordoby), ovšem úspěšným konkurentem seatu je hlavně Felicia Combi. Kombi z nové fabie by automobilka Škoda měla představit letos. Posledním zástupcem zmíněné kategorie je Kia Pride, kterou však již nelze řadit mezi moderní vozy. Hlavní výhodou malých kombíků je velký prostor pro zavazadla při zachování menší celkové délky auta. To se vyplatí při jízdách ve městě. Například ve srovnání s o třídu větší Octavií Combi je Cordoba Vario o 35 centimetrů kratší. V základním objemu kufru španělský vůz neuchvátí. Jeho 390 litrů se však může dále rozrůst nakládáním zavazadel až po střechu (kufr má rázem objem 655 litrů) nebo sklopením zadních sedadel. Z tohoto pohledu praktický kufr ztrácí body při pohledu na vysokou nákladovou hranu. Jak se v redakčním testu a při měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, je 74 centimetrů nad zemí, zatímco hrany obou škodovek kombi jsou zhruba o šest centimetrů níž, u Renaultu Mégane Break činí rozdíl dokonce 19 centimetrů, u Opelu Astra Kombi je 18 a u Volkswagenu Golf Variant 13 centimetrů. Ve srovnání s felicií, která ve třídě malých aut platí za superprostornou, vychází kabina Cordoby Vario podle měření v ÚSMD zhruba o pět centimetrů užší, a ani prostor pro kolena cestujících vzadu možností felicie nedosahuje. Naopak nesrovnatelně lepší než ve felicii jsou sedadla seatu. Lépe kopírují tělo řidiče i spolujezdce a mají také lepší boční vedení. Řidič cordoby sedí výše, než je zvykem v ostatních vozech. To ocení menší lidé, zatímco vyšší postavy hledají ideální komfort obtížněji. Stoprocentní nebylo zpracování testovaného vozu. Nejvíce o sobě dávala vědět roleta nad kufrem, která při jízdě po nerovnostech občas vyskočila ze západek a s rámusem se srolovala. Na městské dlažbě se ozývala nepříjemná drnčení ve dveřích spolujezdce a ze dvou dalších míst kolem sedadla řidiče. Nejlepší dojem v testu zanechal benzinový motor 1.6 (74 kW/100 koní), který koncernová strategie vede i pod kapoty octavií. Výbornou pružnost a zátah od nízkých otáček dokázala měření v ÚSMD, která zároveň upozornila na dlouhou brzdnou dráhu testovaného vozu. Spotřeba se během testu pohybovala mezi devíti až deseti litry ve městě, mimo obec klesla k sedmi litrům benzinu na sto kilometrů.

Jak je Seat Cordoba Vario praktický pro tělesně handicapované, hodnotí

Martin Kovář: "Dobré jsou kliky dveří, které bez problémů otevře i ruka svírající zmrzlinu nebo postižená končetina. U kufru je nepraktická vysoká hrana, což neuvítá nejen vozíčkář, ale ani maminka s kočárkem. Na přední sedadla se nastupuje dobře i méně pohyblivým lidem, na zadní sedadla už to jde hůře: vadí malé dveře. Postižený ocení dobrý výhled dopředu díky vysokému sedadlu."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 34,0
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př.sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 5
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 6
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 7
Brzdy 5

Očima designéra
Záměr vzhledově sladit starší ibizu s novým stylem Seatu je více než zřejmý. O to překvapivější je ostře řezaná tvář tak trochu ve stylu Mazdy 323, tvář kontrastující s všudypřítomnými oblinami větších sourozenců. Příjemným detailem kombíků řady Ibiza jsou integrované střešní ližiny s možností nastavení vzdálenosti příčných nosníků. Interiér je až na vzhled volantu zklamáním. Není to dáno ani tak tvarem, jako použitými materiály a dílenským zpracováním. Odkládací kapsy ve dveřních výplních a čalounění lze označit přinejmenším za nepraktické. 
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Kompaktní španělské kombi rozšiřuje na trhu vozidel v Česku nabídku koncernu Volkswagen směrem dolů a zřejmě vzbudí zájem relativně malého okruhu zájemců, kteří takové auto potřebují ke svému sportovnímu životnímu stylu. Poměr užitné hodnoty a ceny nebude prioritní. To ovlivní i vývoj ceny vozu na trhu ojetin, kde zákazník přesně ví, proč si kombi od seatu z druhé ruky kupuje. V prvních dvou letech lze předpokládat výraznější pokles ceny oproti třem dalším. V bazarech se vyskytne zřídka a za stabilní prodejní ceny. Po pěti letech se hodnota ustálí na částce kolem 175 000 korun.
Petr Liška, autor je spolupracovníkem redakce

Seat Cordoba Vario 1.6

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.