Seat Cordoba Vario 1.6: rychlý, ale drahý

- Sto koní pod kapotou dává Seatu Cordoba Vario 1.6 výbornou pružnost, cenou však kombík atakuje vysokou hranici čtyř set tisíc korun. Ačkoliv vůz dostal nejedno vylepšení, nezapře svůj starší původ, který se projevuje například ve vysoké hraně prostoru pro zavazadla.
Vozy kombi jsou ve třídě malých aut pořád výjimkou. Kromě Seatu takové vozidlo dováží na tuzemský trh jen Volkswagen (polo je dvojčetem cordoby), ovšem úspěšným konkurentem seatu je hlavně Felicia Combi. Kombi z nové fabie by automobilka Škoda měla představit letos. Posledním zástupcem zmíněné kategorie je Kia Pride, kterou však již nelze řadit mezi moderní vozy. Hlavní výhodou malých kombíků je velký prostor pro zavazadla při zachování menší celkové délky auta. To se vyplatí při jízdách ve městě. Například ve srovnání s o třídu větší Octavií Combi je Cordoba Vario o 35 centimetrů kratší. V základním objemu kufru španělský vůz neuchvátí. Jeho 390 litrů se však může dále rozrůst nakládáním zavazadel až po střechu (kufr má rázem objem 655 litrů) nebo sklopením zadních sedadel. Z tohoto pohledu praktický kufr ztrácí body při pohledu na vysokou nákladovou hranu. Jak se v redakčním testu a při měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, je 74 centimetrů nad zemí, zatímco hrany obou škodovek kombi jsou zhruba o šest centimetrů níž, u Renaultu Mégane Break činí rozdíl dokonce 19 centimetrů, u Opelu Astra Kombi je 18 a u Volkswagenu Golf Variant 13 centimetrů. Ve srovnání s felicií, která ve třídě malých aut platí za superprostornou, vychází kabina Cordoby Vario podle měření v ÚSMD zhruba o pět centimetrů užší, a ani prostor pro kolena cestujících vzadu možností felicie nedosahuje. Naopak nesrovnatelně lepší než ve felicii jsou sedadla seatu. Lépe kopírují tělo řidiče i spolujezdce a mají také lepší boční vedení. Řidič cordoby sedí výše, než je zvykem v ostatních vozech. To ocení menší lidé, zatímco vyšší postavy hledají ideální komfort obtížněji. Stoprocentní nebylo zpracování testovaného vozu. Nejvíce o sobě dávala vědět roleta nad kufrem, která při jízdě po nerovnostech občas vyskočila ze západek a s rámusem se srolovala. Na městské dlažbě se ozývala nepříjemná drnčení ve dveřích spolujezdce a ze dvou dalších míst kolem sedadla řidiče. Nejlepší dojem v testu zanechal benzinový motor 1.6 (74 kW/100 koní), který koncernová strategie vede i pod kapoty octavií. Výbornou pružnost a zátah od nízkých otáček dokázala měření v ÚSMD, která zároveň upozornila na dlouhou brzdnou dráhu testovaného vozu. Spotřeba se během testu pohybovala mezi devíti až deseti litry ve městě, mimo obec klesla k sedmi litrům benzinu na sto kilometrů.

Jak je Seat Cordoba Vario praktický pro tělesně handicapované, hodnotí

Martin Kovář: "Dobré jsou kliky dveří, které bez problémů otevře i ruka svírající zmrzlinu nebo postižená končetina. U kufru je nepraktická vysoká hrana, což neuvítá nejen vozíčkář, ale ani maminka s kočárkem. Na přední sedadla se nastupuje dobře i méně pohyblivým lidem, na zadní sedadla už to jde hůře: vadí malé dveře. Postižený ocení dobrý výhled dopředu díky vysokému sedadlu."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 34,0
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př.sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 5
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 6
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 7
Brzdy 5

Očima designéra
Záměr vzhledově sladit starší ibizu s novým stylem Seatu je více než zřejmý. O to překvapivější je ostře řezaná tvář tak trochu ve stylu Mazdy 323, tvář kontrastující s všudypřítomnými oblinami větších sourozenců. Příjemným detailem kombíků řady Ibiza jsou integrované střešní ližiny s možností nastavení vzdálenosti příčných nosníků. Interiér je až na vzhled volantu zklamáním. Není to dáno ani tak tvarem, jako použitými materiály a dílenským zpracováním. Odkládací kapsy ve dveřních výplních a čalounění lze označit přinejmenším za nepraktické. 
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Kompaktní španělské kombi rozšiřuje na trhu vozidel v Česku nabídku koncernu Volkswagen směrem dolů a zřejmě vzbudí zájem relativně malého okruhu zájemců, kteří takové auto potřebují ke svému sportovnímu životnímu stylu. Poměr užitné hodnoty a ceny nebude prioritní. To ovlivní i vývoj ceny vozu na trhu ojetin, kde zákazník přesně ví, proč si kombi od seatu z druhé ruky kupuje. V prvních dvou letech lze předpokládat výraznější pokles ceny oproti třem dalším. V bazarech se vyskytne zřídka a za stabilní prodejní ceny. Po pěti letech se hodnota ustálí na částce kolem 175 000 korun.
Petr Liška, autor je spolupracovníkem redakce

Seat Cordoba Vario 1.6