Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

  11:20aktualizováno  11:20
Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model značky. Ikona, díky které dnes španělská automobilka existuje. Nejnovější provedení jsme srovnali s úplně první generací modelu.

Seat Ibiza | foto: Seat

Porovnání ukazuje pokrok, kterým automobilový průmysl prošel nejenom po stránce konstrukční a technologické, ale také po stránce bezpečnosti, designu a ergonomie.

Ibiza první generace přišla na trh v roce 1984, je prodejně nejúspěšnějším modelem španělské značky. Seat o ní říká, že je jejím mezinárodním ambasadorem. Po 33 letech výroby nyní přijíždí v páté generaci.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Právě první generace ibizy byla podle vzpomínek pamětníků jedním z důvodů, proč německý koncern španělskou značku koupil. Nové auto postavené za asistence vývojářů Porsche (inženýrská kancelář slavné značky pomáhala Seatu s vývojem převodovek a motorů, automobilka firmě dokonce platila licenční poplatky za možnost použít na motorech nápis System Porsche) bylo tak povedené, že se tehdejší šéf koncernu VW Carl Hahn rozhodl o Seat intenzivně usilovat .

Ibiza vznikla v době, kdy se Seat rozloučil se svým původním partnerem Fiatem (původní seaty byly vlastně přeznačkované fiaty) a automobilka tehdy byla v podstatě ve státních rukou. Mechanika podvozku tak například stále vycházela z Fiatu Ritmo. Ibizu první generace vlastně můžeme považovat za jediný vůz značky Seat, který firma vyvinula samostatně.

Seat Ibiza

Vzhled vznikl u italského studia Italdesign a plně odpovídá tehdejším trendům.

Jednoduchý a elegantní design z pera Giorgetta Giugiara byl v podstatě pozměněným návrhem druhé generace VW Golf, který Volkswagen odmítl. Ibiza byla sice od začátku zamýšlena jako menší auto než golf, ale ve své době stála na pomezí tříd, soudobí konkurenti z kategorie malých vozů byli menší.

Na první pohled zaujmou hlavně velká okna a tenké sloupky. Trend současných vozů je opačný, okna u nich nejsou tak rozměrná a karoserie zdobí poměrně rozměrné plochy sloupků. Je to daň za vyšší pasivní bezpečnost, na kterou je v současnosti kladen stále větší důraz. Negativem je horší výhled než z bohatě prosklených kabin aut minulosti.

Seat Ibiza

Vzhledu nové Ibizy dominují dvě výrazné hrany na boku vedoucí od předního a zadního světla a sbíhající se na zadních dveřích. Dalším výrazným prvkem designu je hra s grafikou předních a zadních světel, využívající trojúhelníkového tvaru.

Celkově design působí agresivněji a je vidět, že cílovou skupinou pro novou Ibizu jsou mladí lidé. To první ibiza je jednoduchá, střídmý přímočarý design je typický pro svou dobu. Svou roli tu hraje také technologie, nákladnost výroby a samotná vyrobitelnost.

Výrobní postupy se za ty desítky let výrazně posunuly. Od jednoduchých karoserií s velkými rovnými plochami a minimem hran a prolisů se dnes designéři mohli posunout k několikrát prolamovaným kapotám, rozmáchlým křivkám a velmi ostrým linkám, někdy dokonce s proměnnou hloubkou. Na ibizách je ten propastný rozdíl dokonale vidět na kapotě nebo bocích.

Fotogalerie

Bezpečnost na prvním místě

Jak moc se auta za tři desetiletí změnila, dobře ilustrují dveře. Když je u aktuální ibizy otevřete, zjistíte, že jsou mnohem tlustší než před desítkami let. Je to kvůli bezpečnosti. Ve dveřích jsou schované výztuhy, tlusté výplně dveří vlastně vymezují boční deformační zónu a navíc jsou od nich přední sedadla umístěna co nejdál. Řidič se spolujezdcem tak sedí co nejblíž středovému tunelu a mají naopak hodně daleko ke dveřím. Vzniká tak prostor pro nafouknutí bočního airbagu a deformaci karoserie v případě bočního střetu.

Když se posadíte do staré ibizy, zaujme vás prostorným dojmem působí interiér. To je způsobeno právě absencí prvků pasivní bezpečnosti, které dělají moderní auta mohutnější.

Nová Ibiza má ve výbavě všechny současné bezpečnostní prvky a přesto její interiér není stísněný. Je to způsobeno většími celkovými rozměry a také použitím progresivní koncernové podvozkové platformy MQB A0. Řečí čísel: první ibiza měla na délku 3 683 mm a byla 1 610 mm široká, aktuální pátá generace má půdorys 4 059 x 1 780 milimetrů. Jen pro doplnění, nejmenší seat v aktuální nabídce, kapesní Mii, je 3 557 milimetrů dlouhý.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Experimentům odzvonilo

Interiér nové ibizy je řešen s důrazem na pohodlí řidiče a příkladnou ergonomii. V tomto světle je zajímavé srovnání se „zakladatelkou rodu“, kde je úplně jiné postavení volantu. Osmdesátá léta také přála různým nekonvenčním pokusům, u ibizy první generace je to řešení ovládacích prvků pro stěrače a ostřikovače, nemá totiž klasické páčky pod volantem, jaké má většina dnešních aut. Tvůrci tehdy zkusili vnést do řešení futurismus a umění, ovšem zrovna moc to nekoresponduje se současnými požadavky ergonomie. Některé ovladače jsou totiž dostupné, pouze když prostrčíte ruku skrz volant, což není zrovna bezpečné a už vůbec ne komfortní.

Seat Ibiza

Žijeme nyní v době, kde jsou hlavním tématem mobilní telefony, mobilní aplikace a konektivita jako taková. Tomuto trendu se nevyhnula samozřejmě ani nová Ibiza, a to právě s ohledem na mladé zákazníky, na které Seat míří.

A zrovna španělská automobilka má být jakýmsi inkubátorem zajímavých aplikací a modelů řízení mobility, které by se pak měly šířit napříč celým koncernem Volkswagen. Automobilky na vývoji těchto řešení nepracují samy. Seat například spolupracuje s městy jako Barcelona a snaží se vyvinout aplikace, které by pomáhaly hledat místa k parkování.

I z toho je patrné, že vznik automobilu nebude reagovat již pouze na technické či technologické požadavky, ale bude do vývoje zapojeno i demografické či sociologické hledisko.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Autoři:




Nejčtenější

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.