Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza LPG: pod plynem na konec světa

aktualizováno 
Ibiza dostala do letošního roku facelift. A s ním dorazila i zajímavá verze na propan-butan, která zaujme šetřílky. Navíc s ní budete tankovat klidně až po tisíci najetých kilometrech.

Seat ibiza | foto: Seat

Občerstvení vzhledu přichází u aut obvykle v druhé polovině jejich životní ho cyklu, u ibizy přišlo nezvykle pozdě, až po pěti letech. A nutno říci, že se povedlo. Vylepšení při faceliftu bývají v mnoha případech změnou k horšímu, u ibizy to chvályhodně neplatí.

Faceliftem prošky všechny tři verze. Třídveřový hatchback, pak pětidveřový I  kombík. Seat Ibiza má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení.

Seat ibiza

Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla jsou oproti předchozímu provedení trochu hranatější, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější.

Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Seat Ibiza

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Seat Ibiza na LPG v číslech

  • motor 1,6 litru, atmosférický čtyřválec
  • max. výkon 59 kW/80 k
  • max. točivý moment 145 Nm
  • max. rychlost 174 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 12 s
  • kombinovaná spotřeba 7,6 l/100 km
  • délka × šířka × výška × rozvor 4 061 × 1 693 × 1 445 × 2 469 mm
  • základní cena 284 900 Kč (třídveřová verze)


Naladění podvozku a jízdní vlastnosti se nezměnily. Ibiza je stále velmi jistá, má spíše tvrdší podvozek a můžete s ní upalovat i vyššími než dálničními rychlostmi bez zaváhání. Je moc příjemná na ovládání a třeba řidičky mající panický strach z rozjezdů do kopce uklidní speciální vychytávkou, která nechá auto zabrzděné ještě chvíli po uvolnění prostředního pedálu. Na start bez nežádoucího couvnutí tak má šofér klid a čas.

Kabina je pro průměrně rostlou posádku dostatečně velká. Kufr je na běžné použití akorát velký a vcelku dobře přístupný. Pokud ale chcete používat pětidveřovou ibizu jako rodinné auto pro přepravu dítěte s kočárkem, zajděte si předem do autosalonu vyzkoušet, jak se tam nakládá. Hrana kufru je v ještě snesitelné výšce, horší je to s koncovými světly, které nákladový otvor ve spodní části zužují a zasahují lehce do kufru. Ne každý kočár se tam pak pohodlně vejde.

Fotogalerie

Základním motorem pro ibizu je tříválcový 1,2 s cenovkou 221 900 korun; té se vyhněte obloukem, pokud neplánujete jen pojížďky po městě. Seat se zákazníkům snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Naopak ceny turbodieselů jsou tak vysoko, že vám myšlenky na laciné ježdění na naftu znechutí jen pohled do ceníku: nejlevnější 1,2 TDI stojí 295 900. To se vyplatí jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů.

Plyn je zajímavá nabídka

Může se hodit

Pořiďte si nový Seat Ibiza za dobrou cenu. Vybírejte na Automodul.cz/Seat Ibiza.

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 284 900, pětidveřová na 292 900 Kč. Do kombíku bohužel plynový pohon nepořídíte.

Seat uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny, záleží na ceně, za kterou plyn kupujete. Tovární zástavbu plynové nádrže nevnímáte, jen na středovém panelu úplně dole ve schránce před řadicí pákou přibylo tlačítko přepínání mezi plynovým a benzinovým pohonem. A na displeji mezi budíky v kapličce pod volantem vás systém informuje, na co jedete a kolik plynu je v nádrži. Že jedete na propan-butan také hlásí zelená kontrolka na otáčkoměru; když začne plyn docházet, rozsvítí se ještě oranžová. Startujete a rozjíždíte se na benzin, pak se spalování okamžitě automaticky přepne na LPG.

Seat ibiza

Kombinovanou spotřebu udává výrobce 7,6 l na sto kilometrů. V provozu na benzin se toho v pohodě udržíte. Plynu spotřebuje osmiventilový benziňák MPi upravený na pohon plynem přímo z výroby kolem deseti litrů. Objem plynové nádrže, která vyhnala zpod podlahy kufru rezervu, je přes padesát litrů. Při svižném ježdění po dálnicích a poskakování po městě nám vystačila na víc než pět set kilometrů. K tomu připočítejte standardní pětačtyřicetilitrovou nádrž na benzin a vyjde vám dojezd na jedno natankování obou paliv přes tisíc kilometrů.

Osmdesátikoňovou atmosférickou jedna-šestku musíte ke kalupu trochu popohánět. S řadicí pákou pětistupňové převodovky pak pracujete tak, aby měl motor dost otáček. Při klidné jízdě si ale nechá líbit i převalování kolem patnácti set otáček. Motor není žádný dravec, ale z ibizy nedělá ani loudu. Samozřejmě pro jízdy s plnou zátěží výhradně levým dálničním pruhem to ideální volba není, ale pro normální ježdění je Ibiza Bi-Fuel ideální parťák.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.