Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza: malý, se sportovním srdcem

  7:00aktualizováno  7:00
Internetová prezentace vozů Seat začíná velkým obrázkem lidského srdce. Má se tím evokovat snaha automobilky nejen nechat své vozy mechanicky plnit požadavky jejich majitelů, ale emocionálně je zaujmout. S ibizou s motorem 1.4 jsme si to zkoušeli týden v redakčním testu.

Světovými trhy dosud prošlo 2,7 milionu aut se jménem Ibiza na zádi. Poslední inovace úspěšné řady představuje auto s výrazným vnějším designem, větším prostorem, sportovním duchem a mimořádně velkým výběrem motorů. První, co na novém seatu zaujme, je výrazně zakulacená příď a hned poté překvapivý vnitřní prostor. I když zadní sedadla mnoho komfortu v této třídě a rozměrech nabídnout pochopitelně nemohou, vtipné vybrání na zádech předních opěráků dává nejnutnější prostor pro kolena.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Ibiza
Velký výběr za výhodné ceny!
www.automodul.cz

Zaujme přístrojová deska s klasickými kulatými ciferníky. Rozdílně budou zřejmě řidiči hodnotit uspořádání plastových ploch před oběma předními sedadly, protože dvoubarevná úprava vyčleňuje řidiče do jakoby menšího koutku auta. Jízdní vlastnosti nové ibizy jsou od posledního modelu rázným krokem vpřed. Dík širšímu "postoji" vozu je auto i ve vysokých rychlostech stabilní a přitom si nechává živou obratnost do města. Skvěle tlumí nerovnosti, sedí i na špatné vozovce v zatáčce, jen hluk valivého odporu kol je zvlášť na mokrém podkladu v kokpitu dost znát.

Stejně tak se ohlásí ve vyšších otáčkách i motor. Hluk přitom nepřekračuje rozumnou míru. Seat dává pro ibizu na výběr ze šesti vznětových motorů s výkonem od 47 kW/64k až po 96 kW/130k. Ke koupi bude poprvé i tříválec 1,2 l 12V s výkonem 47 kW/64k. Pro náročné bude připraven naftový čtyřválcový agregát 1.9 TDi. Jeho síla byla změřena na 96 kW/130 k, což podle výrobce umožňuje překonat rychlost 200 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,4 vteřiny. Spotřeba zůstává na pětilitrovém průměru. Redakce MF DNES měla k dispozici benzinový motor 1.4 s 55kW/75k. Je pravděpodobné, že právě takovýto agregát bude jedním z nejžádanějších.

Má totiž na menší vůz dostatečnou vitalitu, a přitom lze cenu vozu s ním očekávat ve velmi přijatelné ceně. Mimo město se v běžném provozu vůz držel pěkně, i když pochopitelně na razantní nasazení k předjíždění mnoho síly nezbývá. Bohužel mírnou bolestí menšího auta je zavazadlový prostor. Ibiza nabízí před sklopením zadních sedadel 267 litrů. Navíc je sice efektně, ale trochu nešťastně řešen otevírací mechanismus kufru - tlakem ruky na znak "S" na zádi auta. Otevřít kufr u špinavého auta znamená automaticky ušpinit si ruku.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru 7

Převodovka
8
Spotřeba v testu 8


KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 9


PODVOZEK
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10

Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobce)

model

Seat Ibiza 1.4 16V Stella

Škoda Fabia 1.4 Classic

Fiat Punto 1.2 16V Class

výkon motoru

55/75

50/68

59/80

max. toč. moment

126

120

114

počet ventilů na válec

4

2

4

max. rychlost (km/h)

174

162

172

zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

15,4

11,4

spoteba (l/100 km) 1)

8,8/5,2/6,4

9,6/5,5/7,0

7,6/5,0/6,0

Rozměry d/š/v (mm)

3953/1698/1441

3960/1646/1451

3835/1660/1480

Objem zavazadlového prostoru (l) 2)

267/960

260/1016

297/1080

cena (Kč)

316400

294900

329900

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Populární a oblíbená Ibiza přešla s velmi atraktivním designem, který odpovídá sportovnímu zaměření Seatu v koncernu Volkswagen. Významný technický a designérský skok spolu s příznivějším poměrem mezi užitnou hodnotou a pořizovací cenou oproti předchozí generaci bude mít příznivý vliv na odbyt i v Česku. Po pětiletém provozu můžeme očekávat pokles hodnoty na přibližně 156 000 korun.

TOMÁŠ MAJER, MOBILDATA

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Zelený koncept ukazuje novou škodovku. Už jsme v ní jeli

Škoda Vision X

Zářivě zelený koncept Vision X vyšperkovaný křišťálem ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka. Vzácný prototyp za...

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

Ford Focus

Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností,...

Okreskový raubíř Mégane RS žhaví gumy. Už jsme s ním jeli

Renault Mégane RS

Mégane RS byl vždycky nejlepším renaultem, alespoň z pohledu řidičských zážitků, to je bez diskuze. Teď žhaví gumy...

Najdete na iDNES.cz