Seat Ibiza: malý, se sportovním srdcem

  7:00
Internetová prezentace vozů Seat začíná velkým obrázkem lidského srdce. Má se tím evokovat snaha automobilky nejen nechat své vozy mechanicky plnit požadavky jejich majitelů, ale emocionálně je zaujmout. S ibizou s motorem 1.4 jsme si to zkoušeli týden v redakčním testu.

Světovými trhy dosud prošlo 2,7 milionu aut se jménem Ibiza na zádi. Poslední inovace úspěšné řady představuje auto s výrazným vnějším designem, větším prostorem, sportovním duchem a mimořádně velkým výběrem motorů. První, co na novém seatu zaujme, je výrazně zakulacená příď a hned poté překvapivý vnitřní prostor. I když zadní sedadla mnoho komfortu v této třídě a rozměrech nabídnout pochopitelně nemohou, vtipné vybrání na zádech předních opěráků dává nejnutnější prostor pro kolena.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Ibiza
Velký výběr za výhodné ceny!
www.automodul.cz

Zaujme přístrojová deska s klasickými kulatými ciferníky. Rozdílně budou zřejmě řidiči hodnotit uspořádání plastových ploch před oběma předními sedadly, protože dvoubarevná úprava vyčleňuje řidiče do jakoby menšího koutku auta. Jízdní vlastnosti nové ibizy jsou od posledního modelu rázným krokem vpřed. Dík širšímu "postoji" vozu je auto i ve vysokých rychlostech stabilní a přitom si nechává živou obratnost do města. Skvěle tlumí nerovnosti, sedí i na špatné vozovce v zatáčce, jen hluk valivého odporu kol je zvlášť na mokrém podkladu v kokpitu dost znát.

Stejně tak se ohlásí ve vyšších otáčkách i motor. Hluk přitom nepřekračuje rozumnou míru. Seat dává pro ibizu na výběr ze šesti vznětových motorů s výkonem od 47 kW/64k až po 96 kW/130k. Ke koupi bude poprvé i tříválec 1,2 l 12V s výkonem 47 kW/64k. Pro náročné bude připraven naftový čtyřválcový agregát 1.9 TDi. Jeho síla byla změřena na 96 kW/130 k, což podle výrobce umožňuje překonat rychlost 200 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,4 vteřiny. Spotřeba zůstává na pětilitrovém průměru. Redakce MF DNES měla k dispozici benzinový motor 1.4 s 55kW/75k. Je pravděpodobné, že právě takovýto agregát bude jedním z nejžádanějších.

Má totiž na menší vůz dostatečnou vitalitu, a přitom lze cenu vozu s ním očekávat ve velmi přijatelné ceně. Mimo město se v běžném provozu vůz držel pěkně, i když pochopitelně na razantní nasazení k předjíždění mnoho síly nezbývá. Bohužel mírnou bolestí menšího auta je zavazadlový prostor. Ibiza nabízí před sklopením zadních sedadel 267 litrů. Navíc je sice efektně, ale trochu nešťastně řešen otevírací mechanismus kufru - tlakem ruky na znak "S" na zádi auta. Otevřít kufr u špinavého auta znamená automaticky ušpinit si ruku.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru 7

Převodovka
8
Spotřeba v testu 8


KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 9


PODVOZEK
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10

Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobce)

model

Seat Ibiza 1.4 16V Stella

Škoda Fabia 1.4 Classic

Fiat Punto 1.2 16V Class

výkon motoru

55/75

50/68

59/80

max. toč. moment

126

120

114

počet ventilů na válec

4

2

4

max. rychlost (km/h)

174

162

172

zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

15,4

11,4

spoteba (l/100 km) 1)

8,8/5,2/6,4

9,6/5,5/7,0

7,6/5,0/6,0

Rozměry d/š/v (mm)

3953/1698/1441

3960/1646/1451

3835/1660/1480

Objem zavazadlového prostoru (l) 2)

267/960

260/1016

297/1080

cena (Kč)

316400

294900

329900

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Populární a oblíbená Ibiza přešla s velmi atraktivním designem, který odpovídá sportovnímu zaměření Seatu v koncernu Volkswagen. Významný technický a designérský skok spolu s příznivějším poměrem mezi užitnou hodnotou a pořizovací cenou oproti předchozí generaci bude mít příznivý vliv na odbyt i v Česku. Po pětiletém provozu můžeme očekávat pokles hodnoty na přibližně 156 000 korun.

TOMÁŠ MAJER, MOBILDATA

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...