Světovými trhy dosud prošlo 2,7 milionu aut se jménem Ibiza na zádi. Poslední inovace úspěšné řady představuje auto s výrazným vnějším designem, větším prostorem, sportovním duchem a mimořádně velkým výběrem motorů. První, co na novém seatu zaujme, je výrazně zakulacená příď a hned poté překvapivý vnitřní prostor. I když zadní sedadla mnoho komfortu v této třídě a rozměrech nabídnout pochopitelně nemohou, vtipné vybrání na zádech předních opěráků dává nejnutnější prostor pro kolena.
Může se hoditNové i ojeté automobily Seat Ibiza |
Zaujme přístrojová deska s klasickými kulatými ciferníky. Rozdílně budou zřejmě řidiči hodnotit uspořádání plastových ploch před oběma předními sedadly, protože dvoubarevná úprava vyčleňuje řidiče do jakoby menšího koutku auta. Jízdní vlastnosti nové ibizy jsou od posledního modelu rázným krokem vpřed. Dík širšímu "postoji" vozu je auto i ve vysokých rychlostech stabilní a přitom si nechává živou obratnost do města. Skvěle tlumí nerovnosti, sedí i na špatné vozovce v zatáčce, jen hluk valivého odporu kol je zvlášť na mokrém podkladu v kokpitu dost znát.
Stejně tak se ohlásí ve vyšších otáčkách i motor. Hluk přitom nepřekračuje rozumnou míru. Seat dává pro ibizu na výběr ze šesti vznětových motorů s výkonem od 47 kW/64k až po 96 kW/130k. Ke koupi bude poprvé i tříválec 1,2 l 12V s výkonem 47 kW/64k. Pro náročné bude připraven naftový čtyřválcový agregát 1.9 TDi. Jeho síla byla změřena na 96 kW/130 k, což podle výrobce umožňuje překonat rychlost 200 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,4 vteřiny. Spotřeba zůstává na pětilitrovém průměru. Redakce MF DNES měla k dispozici benzinový motor 1.4 s 55kW/75k. Je pravděpodobné, že právě takovýto agregát bude jedním z nejžádanějších.
Má totiž na menší vůz dostatečnou vitalitu, a přitom lze cenu vozu s ním očekávat ve velmi přijatelné ceně. Mimo město se v běžném provozu vůz držel pěkně, i když pochopitelně na razantní nasazení k předjíždění mnoho síly nezbývá. Bohužel mírnou bolestí menšího auta je zavazadlový prostor. Ibiza nabízí před sklopením zadních sedadel 267 litrů. Navíc je sice efektně, ale trochu nešťastně řešen otevírací mechanismus kufru - tlakem ruky na znak "S" na zádi auta. Otevřít kufr u špinavého auta znamená automaticky ušpinit si ruku.
Hodnocení MF DNES
MOTOR A PŘEVODOVKA
Pružnost motoru
7
Převodovka 8
Spotřeba v testu
8
KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech
9
Prostor na zad. sedadlech
8
Využití kufru
7
Výhled z vozu
9
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti
9
Řízení a ovladatelnost
9
Tlumení nerovností
9
Brzdy
8
Poznámka: min. 1, max. 10
Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobce)
model |
Seat Ibiza 1.4 16V Stella |
Škoda Fabia 1.4 Classic |
Fiat Punto 1.2 16V Class |
výkon motoru |
55/75 |
50/68 |
59/80 |
max. toč. moment |
126 |
120 |
114 |
počet ventilů na válec |
4 |
2 |
4 |
max. rychlost (km/h) |
174 |
162 |
172 |
zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,2 |
15,4 |
11,4 |
spoteba (l/100 km) 1) |
8,8/5,2/6,4 |
9,6/5,5/7,0 |
7,6/5,0/6,0 |
Rozměry d/š/v (mm) |
3953/1698/1441 |
3960/1646/1451 |
3835/1660/1480 |
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) |
267/960 |
260/1016 |
297/1080 |
cena (Kč) |
316400 |
294900 |
329900 |
Prognóza odhadce
Populární a oblíbená Ibiza přešla s velmi atraktivním designem, který odpovídá sportovnímu zaměření Seatu v koncernu Volkswagen. Významný technický a designérský skok spolu s příznivějším poměrem mezi užitnou hodnotou a pořizovací cenou oproti předchozí generaci bude mít příznivý vliv na odbyt i v Česku. Po pětiletém provozu můžeme očekávat pokles hodnoty na přibližně 156 000 korun.
TOMÁŠ MAJER, MOBILDATA