Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza: populární Španěl v novém

  12:19aktualizováno  12:19
Od června na český trh vstupuje již třetí generace Seatu Ibiza. Jeho podoba i charakteristiky jsou sice už nějaký čas známé, ale teprve nyní jsme měli možnost se s ním blíže seznámit. A jak na nás a dealery dlouho očekávaná novinka zapůsobila? Designovými inovacemi a sportovním střihem. Inu Seat se snaží být opravdovým horkokrevným Španělem.

Dynamiku potvrzuje už styling karosérie. Ta kromě toho, že povyrostla do všech stran (nejvíce o 7,7 cm do délky), nese zřetelné prvky temperamentu, který ji dodal šéfdesignér Walter de Silva, dřívější hvězda Alfy Romeo. Proto nám také nová ibiza italské vozy trochu připomíná. Především vzhled zádě a zadních světel asociuje stejné partie modelů Alfy. Příď se zajímavě profilovanou kapotou a tradičním S na masce ale mýlit nemůže.

Interiér dostal nový sportovní nádech

Příjemně působí nápaditý interiér. Seat s jeho novou marketingovou koncepcí vnukl ibize zcela novou zaoblenější palubní desku, která se svou sportovní ergonomií rozchází nejen s designem předcházejícího modelu ale i s německou striktností typu pola či fabie.

Ukazatele přístrojového štítu jsou skrz dobře do ruky padnoucí volant přehledně čitelné. V modelech Sport navíc doplňuje tradiční ukazatele kruhový měřič teploty oleje a sonda nabití akumulátoru.

Díky tomu, že ibiza nově měří 3,95 metru, mohl vzrůst i objem zavazadlového prostoru. Přestože je zavazadelník o 17 litrů větší než u předchůdce, jeho 267 litrů je v porovnání s konkurencí jen průměrných.

Motory ibizy mají koncernový původ

V současnosti Španělé nabízí tři druhy výbav a šest motorů. Základ tvoří tříválcová dvanáctistovka (47 kW/64 k) známá z pola, která je mimochodem prvním tříválcovým agregátem v Seatu.

K mání jsou ještě další dva zážehové motory o objemu 1,4 litru (55 kW/75 k resp. 74 kW/100 k), jenž spolu s dieselem 1,9 SDi s výkonem 47 kilowatt tvoří střed nabídky.

Další dva diesely mají sice také známý objem 1896 kubických centimetrů, ale pomocí přeplňování, chlazení stlačeného vzduchu a modifikované technologii vstřikování nabízí 74 kW (100 k) a 96 kW (130 k). Slabší z těchto dvou jednotek je dostatečně známá i u konkurenční fabie či pola. Stotřicetikoňový agregát je však pouze lahůdkou ibizy.

Dieselové potěšení "pro závodníky"

Vůz s tímto motorem, který je bezpochyby nejsilnějším dieselem v kategorii malých vozů a také nejdražší ibizou vůbec, jsme měli možnost při jeho představení pro novináře krátce projet v členitém terénu CHKO Kokořínsko. Nutno poznamenat, že se nám ambiciózní čísla z katalogu potvrdila. Reakce motoru na pedál řidiče je bezprostřední, záběr na 1,2 tuny vážící vůz vskutku solidní. Vždyť je pod kapotou agregát s 310 Nm točivého momentu.

S jeho zrychlením za 9,4 sekundy a maximální rychlostí 206 km/h by mu mohla slušet i nálepka GTi. Tento dravec přesto není nikterak žíznivý. V průměru spotřebuje 5,1 litru na 100 km, tedy o 1-2 decilitry více než TDi se 100 koňskými silami či slabší SDi. Při řidičově lehké noze tak lze ujet na 45-ti litrovou nádrž až 900 kilometrů.

Dieselová ibiza se zdála být lépe odhlučněna než její předchůdkyně. Navíc se inženýrům Seatu podařilo snížit aerodynamický odpor vzduchu Cx na úroveň 0,31. Ani hluk pronikající od patnáctipalcových pneumatik 195/55 posádku neruší.

Sportovnímu dieselu nasadili Španělé korunu tím, že model vybavili šestistupňovou převodovkou. Sportovní řidiči, kterým nevadí nafta, mají tedy o čem přemýšlet.

Kolik stojí emoce?

Špás v podobě nejsilnější ibizy však také něco stojí - dovozce jí prodává za téměř 510 tisíc korun. Stále je to ale méně, než kolik je třeba zaplatit za nejdražší fabii či polo s motorem 1,9 TDi se 74 kilowatty. Rozdíl je dán odlišnou výbavou.

Nejlevnější Seat Ibiza 1,2 Stella s dvěma airbagy, posilovačem řízení a plně nastavitelným volantem stojí 290 tisíc, čímž nasazuje cenu v porovnání s koncernovými sourozenci výše. Při detailním porovnání motorů a výbav je však skutečnost pro Seat optimističtější.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.