Seat Ibiza: populární Španěl v novém

  • 15
Od června na český trh vstupuje již třetí generace Seatu Ibiza. Jeho podoba i charakteristiky jsou sice už nějaký čas známé, ale teprve nyní jsme měli možnost se s ním blíže seznámit. A jak na nás a dealery dlouho očekávaná novinka zapůsobila? Designovými inovacemi a sportovním střihem. Inu Seat se snaží být opravdovým horkokrevným Španělem.

Dynamiku potvrzuje už styling karosérie. Ta kromě toho, že povyrostla do všech stran (nejvíce o 7,7 cm do délky), nese zřetelné prvky temperamentu, který ji dodal šéfdesignér Walter de Silva, dřívější hvězda Alfy Romeo. Proto nám také nová ibiza italské vozy trochu připomíná. Především vzhled zádě a zadních světel asociuje stejné partie modelů Alfy. Příď se zajímavě profilovanou kapotou a tradičním S na masce ale mýlit nemůže.

Interiér dostal nový sportovní nádech

Příjemně působí nápaditý interiér. Seat s jeho novou marketingovou koncepcí vnukl ibize zcela novou zaoblenější palubní desku, která se svou sportovní ergonomií rozchází nejen s designem předcházejícího modelu ale i s německou striktností typu pola či fabie.

Ukazatele přístrojového štítu jsou skrz dobře do ruky padnoucí volant přehledně čitelné. V modelech Sport navíc doplňuje tradiční ukazatele kruhový měřič teploty oleje a sonda nabití akumulátoru.

Díky tomu, že ibiza nově měří 3,95 metru, mohl vzrůst i objem zavazadlového prostoru. Přestože je zavazadelník o 17 litrů větší než u předchůdce, jeho 267 litrů je v porovnání s konkurencí jen průměrných.

Motory ibizy mají koncernový původ

V současnosti Španělé nabízí tři druhy výbav a šest motorů. Základ tvoří tříválcová dvanáctistovka (47 kW/64 k) známá z pola, která je mimochodem prvním tříválcovým agregátem v Seatu.

K mání jsou ještě další dva zážehové motory o objemu 1,4 litru (55 kW/75 k resp. 74 kW/100 k), jenž spolu s dieselem 1,9 SDi s výkonem 47 kilowatt tvoří střed nabídky.

Další dva diesely mají sice také známý objem 1896 kubických centimetrů, ale pomocí přeplňování, chlazení stlačeného vzduchu a modifikované technologii vstřikování nabízí 74 kW (100 k) a 96 kW (130 k). Slabší z těchto dvou jednotek je dostatečně známá i u konkurenční fabie či pola. Stotřicetikoňový agregát je však pouze lahůdkou ibizy.

Dieselové potěšení "pro závodníky"

Vůz s tímto motorem, který je bezpochyby nejsilnějším dieselem v kategorii malých vozů a také nejdražší ibizou vůbec, jsme měli možnost při jeho představení pro novináře krátce projet v členitém terénu CHKO Kokořínsko. Nutno poznamenat, že se nám ambiciózní čísla z katalogu potvrdila. Reakce motoru na pedál řidiče je bezprostřední, záběr na 1,2 tuny vážící vůz vskutku solidní. Vždyť je pod kapotou agregát s 310 Nm točivého momentu.

S jeho zrychlením za 9,4 sekundy a maximální rychlostí 206 km/h by mu mohla slušet i nálepka GTi. Tento dravec přesto není nikterak žíznivý. V průměru spotřebuje 5,1 litru na 100 km, tedy o 1-2 decilitry více než TDi se 100 koňskými silami či slabší SDi. Při řidičově lehké noze tak lze ujet na 45-ti litrovou nádrž až 900 kilometrů.

Dieselová ibiza se zdála být lépe odhlučněna než její předchůdkyně. Navíc se inženýrům Seatu podařilo snížit aerodynamický odpor vzduchu Cx na úroveň 0,31. Ani hluk pronikající od patnáctipalcových pneumatik 195/55 posádku neruší.

Sportovnímu dieselu nasadili Španělé korunu tím, že model vybavili šestistupňovou převodovkou. Sportovní řidiči, kterým nevadí nafta, mají tedy o čem přemýšlet.

Kolik stojí emoce?

Špás v podobě nejsilnější ibizy však také něco stojí - dovozce jí prodává za téměř 510 tisíc korun. Stále je to ale méně, než kolik je třeba zaplatit za nejdražší fabii či polo s motorem 1,9 TDi se 74 kilowatty. Rozdíl je dán odlišnou výbavou.

Nejlevnější Seat Ibiza 1,2 Stella s dvěma airbagy, posilovačem řízení a plně nastavitelným volantem stojí 290 tisíc, čímž nasazuje cenu v porovnání s koncernovými sourozenci výše. Při detailním porovnání motorů a výbav je však skutečnost pro Seat optimističtější.