Seat Ibiza ST FR: nový kombík má 150 koní a přemalované oči

  14:00aktualizováno  14:00
Kombíkový Seat Ibiza patří k nejhezčím malým combi, teď celá řada včetně třídveřového stejně pohledného hatchbacku a nejprodávanějšího pětidveřáku prošla faceliftem. Na svět se nyní dívá LEDkovýma očima (ale jen za příplatek). Říznější Ibizu FR Combi jsme na pozvání automobilky prohnali kolem Barcelony. Jako první z Česka.

Seat Ibiza | foto: Seat

V šrumci kolem nového toleda, které bude v Mladé Boleslavi vyráběným dvojčetem nové škodovky, ta událost úplně zapadla. Na ženevském autosalonu měla totiž  premiéru i občerstvená ibiza a hlavně její verze FR Combi. To je nejrychlejší verze malého seatu, který v Česku dělá přes polovinu prodejů značky. Tenhle kombík umí uhánět až 212 km/h.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Sice to není přímý konkurent Fabie RS, ta má i v kombiprovedení o 30 koní víc, ale kdo chce svižného kombíka, je na správné adrese. Seat není tak vyhraněný, svou sílu nedává najevo navenek a uvnitř se to nejvíc pozná na skvělých pohodlných a dobře tvarovaných sedadlech, která vás podrží v ostře projetých zatáčkách.

Kdysi měl Seat slogan Auto Emoción. V případě FR jsou ty emoce spíš potlačené. Navenek je to pořád klasická ibiza, která vypadá dobře i bez přehnaných spojlerů, křídel a dalších doplňků. Ale řidiče překvapí nečekaně kultivovaný a utlumený zvuk.

Může se hodit

Chcete si pořídit kvalitní auto za super cenu? Kupte si Seata Ibizu. Vybírejte z nabídky na Automodul.cz/Seat Ibiza.

Komu je to málo, může si počkat do konce roku, kdy se představí verze Cupra, která má mít pod kapotou motor 1,4 TSI, ze kterého motoráři vydolují dvě stě koní.

V zatáčkách je FR stále suverén. Oblouků se drží s jistotou a tu dává i šoférovi. Řízení a vůbec celý podvozek je pevný a jistý, ale nikoliv nepohodlný a uskákaný.

Fotogalerie

Budete se učit pracovat sedmistupňovým automatem. Při normálním používání je bez výhrad, řadí rychle a plynule. Jen občas kvůli použití dvou suchých spojek trochu cukne. I při dravé jízdě se ale zdálo, že je lepší zůstat u obyčejného cestovního režimu. Sportovní možná řadí o fous rychleji, ale nechává motor s velmi plochou charakteristikou občas zbytečně vytočený. Možná by se v těch chvílích a hlavně pro výjezdy ze zatáček hodila pádla pod volantem pro manuální řazení. Ta ale nejsou v ceníku ani za příplatek, a tak je třeba nacvičit volbu stupňů pákou.

Kombíkové FRko má pod kapotou 150koňovou kompresorem a turbodmychadlem přeplňovanou benzinovou jedna-čtyřku TSI. Ale můžete vybrat i krotší verzi 1,2 TSI se 105 koňmi, i ta na hezky svižnou jízdu stačí – pojedete-li ráno brousit silnice bez doprovodu a nákupu v kufru.

Všechny ibizy s výkonem nad sto koní mají v základní výbavě také stabilizační systém se systémem XDS, který simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Ten v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, okolo kterého se auto hbitěji stočí a ibiza tak vykružuje zatáčky s velkou chutí.

Podvozek FRka má také o něco tužší pružiny a stabilizátor na přední nápravě je o deset milimetrů tlustší.

Nové oči

Ibiza ale hlavně dostala do letošního roku facelift. Občerstvení vzhledu přichází u aut obvykle v druhé polovině jejich životní ho cyklu, u ibizy přišlo po pěti letech. A nutno říci, že se povedlo. Vylepšení při faceliftu bývají v mnoha případech změnou k horšímu, u ibizy to chvályhodně neplatí.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza

Faceliftem prošky všechny tři verze. Zprava: třídveřový hatchback, pak pětidveřový a nalevo kombík.

Má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení. Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla se oproti předchozímu provedení trochu zahranatila, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější. Louis Santos, designér Seatu, prozradil, že právě tvar předních světel u občerstvené ibizy velmi dlouho ladili.

Do ceníku přibyl veselý zelený lak a do interiéru jiné čalounění. Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Seat Ibiza

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Do ibizy si nově můžete přikoupit speciální informační systém. Na nožce nahoře na přístrojovce je navigace od firmy TomTom, která toho ale umí víc, protože spolupracuje s elektronikou vozu. Jen jejímu navigování je třeba se trochu přizpůsobit. V okolí Barcelony, kam redakci Seat na první svezení s obnovenou ibizou pozval, občas zazmatkovala.

Ceny

Obnovená ibiza se po faceliftu už usadí se základní cenou nad dvousettisícovou hranicí. Seat tak stejně jako Škodovka dělá prostor pro svůj nový malý model Mii (u Škody Citigo). Nejlevnější je u Seatu třídveřové provedení SC s cenovkou 218 900 Kč. Pětidveřový hatchback je o deset tisíc dražší. Nejlevnější kombík označovaný ST je za 244 900 Kč. Jenže ty mají dnes už přežitý a občas dost problematický tříválec 1,2 HTP.

Seat se tak stejně jako Škoda snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Za tu je ale třeba už připlatit 36 tisíc. Pokud se vám to zdá moc a přeplňování neholdujete, berte bez obav klasickou atmosférickou 1,4 (85 k).

Kupovat do tak malého auta diesel asi nemá smysl. Vyplatí se to snad jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů. Ale musí se připravit na velké placení. Tříválcové 1,4 TDI už se ze scény odporoučely, a tak má ibiza v nabídce motory 1,2 TDI ( ve verzi Ecomotiv udávaná spotřeba 3,4 l/100 km) a 1,6. Ty ale začínají o dost výš než i ty nejdražší benziňáky. K mání je i velký turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 105 koní u hatchbackových provedení FR.

Seat Ibiza

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Filip Stoulil z českého zastoupení Seatu uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny. Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 281 900.

Akční nabídka

Prodej faceliftované ibizy již začal. Objednávky už dealeři berou, první auta dorazí v dubnu. Podle Stoulila tvoří 60 procent zákazníků ibizy ženy. Těší ho také, že se hlavně s kombíkovými ibizami prosazuje do firemních flotil.

Do začátku si Seat připravil i speciální akci v podobě základní verze Reference s motorem 1,2 TSI, kterou ale obohatil o mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a čtyřletou záruku (klimatizaci má TSI už od základní verze v sériové výbavě) a nasadil na ni cenu 249 900 u třídveřového SC, u pětidveřové ibizy 259 900 a u kombíku 275 900 korun. Oproti ceníkovým cenám tak ušetří kupec kolem dvaceti tisíc.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Origami hybrid pro městská dobrodružství. První jízda Lexusem UX

Lexus UX

Chika Kako, šéfinženýrka, která na kompletní vývoj nového lexusu dohlížela, říká, že toto auto má nabídnout bezpečí...

Najdete na iDNES.cz