Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seat Ibiza ST: povedený kombík potrápí fabii

Třetí varianta úspěšného modelu Seatu už zná svůj ceník. Kombíková ibiza je dokonce levnější než česká klasika - fabia combi.

Ibizu ST si také dává španělská automobilka k narozeninám, právě před šedesáti lety Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo založili.

Může se hodit

Nová dimenze prodeje vozů Seat Ibiza v ČR
na online obřím portálu www.automodul.cz

Za ty roky v kronikách španělské značky moc kombíků nenajdeme, za poslední dvě desetiletí přesně dva. Před 14 lety nabídl Seat Cordobu Vario (dvojče Volkswagenu Polo Variant) a teď je v ceníku Exeo ST vycházející z Audi A4 předchozí generace. Evropané kombíky ale milují a Čechům nezbývá, než z těch malých dělat rodinná auta. A tak má nový protažený seat všechny předpoklady hlasitě promluvit do prodejních statistik.

Seat Ibiza ST

V Česku velmi oblíbené kombíky odvozené z malých aut nabízí kromě Seatu už jen Škoda (fabia), Renault (clio) a Peugeot (207 SW). Ibiza kromě - subjektivně - nejlepšího vzhledu přidává ještě výbornou cenovku. "Zaváděcí cena modelu Ibiza ST 1,2 (51 KW/70 k) ve výbavě Reference bude 234 900 Kč," říká Petr Táborský, vedoucí českého zastoupení značky. To je míň, než kolik stojí pětidveřový hatchback a za stejné peníze pořídíte kombíkovou fabii se stejným motorem, ovšem ve slabším výkonovém provedení.

Protáhlá ibiza dostala označení ST, což v seatovštině znamená SportTourer, tedy něco jako "sportovní turista". Právě do nejčerstvějšího přírůstku do stáje Seatu vkládají manažeři španělské značky naděje. Teď se totiž začíná lámat chleba, vedení mateřského Volkswagenu už nebaví ztrátovou značku dotovat, do pěti let musí začít vydělávat, řeklo rezolutně vedení německého koncernu. Šéf James Muir, který přišel loni na podzim od Mazdy, musí tedy vymyslet novou strategii.

Oproti pětidveřovému hatchbacku se ibiza o osmnáct centimetrů protáhla a měří 423 centimetrů. Zadek se pořádně nafouknul, ale vůbec to nevadí. Automobiloví fanatici možná při zadním tříčtvrtečním pohledu uvidí Fiat Croma...

Míry Seatu Ibiza ST
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4227 x 1693 x 1445 x 2469
objem kufru (l) 430-1164
základní cena (Kč) 234 900 (motor 1,2 HTP)

K agresivnímu čumáku přidali designéři čistě tvarovanou oblou záď, na pohled se tak krátká rozdivočená ibiza trochu uklidnila a vypadá dospěleji. A to samé se stalo s jízdními vlastnostmi. Prodloužená záď jízdní je o chlup vylepšila, auto se zdá klidnější a "plavnější". Podvozek, který má i Volkswagen Polo a Škoda Fabia ho závidí (má totiž starší platformu a užší rozchod) si s dalšími 18 centimetry a 36 kily navíc poradí bez problémů. Ibiza je obratná, poslušně reaguje na pokyny řidiče, řízení je hezky přesné. Na dokonale vyžehlených španělských silnicích, kam redakci automobilka na seznámení s novinkou pozvala, se držela skvěle. Je skvěle stabilní i při dálničních rychlostech, cítíte se jako v dospělém autě.

Lehce přístupné litry

Vnitřek se oproti kratším verzím ibizy nezměnil, je pohledný a vypadá festovně. Řidiči se líbí středový panel s rádiem a klimatizací natočený lehce k němu. Navíc je šikovně tvarovaný, takže si o něj neotlouká koleno. Ve výbavové verzi sport dostanete hezká a výrazně tvarovaná sedadla. I ta obyčejná jsou dobrá, mají hezky dlouhé opěradlo, takže poskytnou dobrou oporu i čahounům.

Seat Ibiza STSeat Ibiza ST

To nejdůležitější, po čem kombíkáři pasou, je ale kufr. Vejde se tam o 138 litrů víc bagáže než do "krátké" ibizy, tedy celkem 430 litrů. Když sklopíte zadní sedadla, odvezete 1164 litrů. Práh je 59 centimetrů nad zemí, což je skvělá hodnota, skoro zařezává s podlahou. Kufr je dobře přístupný, velké dveře odkryjí skoro celou záď.

Seat Ibiza ST

Posádku vzadu čeká dost místa na hlavu díky rovné, dozadu protažené střeše, místa pro nohy je pro běžně vzrostlé cestující akorát, nutno přiznat, že ve fabii je ho ale o nějaký ten centimetr víc.

V ibize zaujmou chytré přihrádky a vychytávky, třeba háčky na pověšení bundy na spodní hraně víka kufru až se budete přezouvat po lyžovačce. Nebo vyjímatelná vanička pod platem kryjícím zavazadlový prostor.

Marc Demers, jeden z vývojářů zdůrazňuje velkou tuhost karoserie. Pětidveřová ibiza se i díky ní může chlubit pěti hvězdičkami z crashtestů EuroNCAP. Aby taky ne, zkuste potěžkat kapotu a podívejte se na superširoký prostřední (B) sloupek. Ten z pohledu konstruktérů tvoří jakousi páteř auta. Vyrobili ho ze superpevnostní oceli. Váhu se podařilo udržet na přijatelných hodnotách, pohotovostní hmotnost základního provedení je 1110 kilo, posádka s bagáží může vážit 515 kg.

Nebojte se malých

Základ benzinové nabídky tvoří rachtavý tříválec 1,2 HTP, dalším v pořadí je čtyřválec 1.4 16V (63 kW), který bude podle odhadů patřit k nejžádanějším. V ibize ale budou hrát prim nové dvanáctistovky TDI a TSI.

Nové TDIčko dostává malý seat mezi prvními. Turbodieselová tříválcová jedna-dvojka se ovládá jako benziňák. V nízkých otáčkách se kvůli hodně dlouhým převodům pětistupňové (hezky přesně řadící) převodovky nechce probudit. Při rozjezdu máte pocit, že se jí moc nechce rozpohybovat auto. Když překročíte nějakých patnáct až sedmnáct set otáček, ožije a plynule začne táhnout. Není to klasický turboefekt, který známe ze starých TDIček, motor se prostě jen musí roztočit. Pak si i s dlouhou ibizou poradí bez problémů, na dálnici se neloudáte a v zatáčkách je jen potřeba víc řadit. Nehlučí a nevibruje, i když se hrubým hlasem přiznává k náklonnosti k naftě, a táhne do nějakých čtyř tisíc otáček. Nízké otáčky - narozdíl od zvyklostí nafťáků - nemá 1,2 TDI rádo. Oproti předchůdcům 1,4 TDI je to výrazný posun jak v kultivovanosti, tak v síle.

Druhý common-rail v nabídce má objem 1,6 litru a patří k tomu nejsilnějšímu, co do ibizy pořídíte. Pořídíte ho ve verzích s výkony 66 a 77 kW. Motor je hezky tichý a pořádně silný. Pokud plánujete jezdit s početnou posádkou a bagáží, je to ideální volba, ale také nejdražší. Při normální jízdě podle předpisů jsme jeli za nějakých pět litrů nafty.

Seat Ibiza ST

Povedené motory s technikou TSI nabízí Seat vůbec nejlevněji z celého koncernu VW. Vrcholem nabídky ibizy je tedy benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,2, kterým se nově chlubí fabia a nezadýchává se ani když táhne yetiho, octavii, nebo VW Golf. Do sedmilitrové spotřeby se vejdete bez námahy. Kvůli pouze pětistupňové převodovce s dlouhými převody je třeba motor vytočit k nějakým sedmnácti stům otáčkám. Pak zabere turbodmychadlo, plynule začne růst síla a motor táhne až k nějakým šesti tisícům otáčkám.

Když je TSIčko doplněné funkcí start&stop (vypínání motoru při stání), mělo by se dostat na spotřebu 5,1 litru, když ji využívá malé TDIčko, má ohromovat spotřebou 3,1 litru na sto kilometrů.

Když si pořídíte variantu Sport ST, dostanete o fous přitvrzený podvozek (jiné tlumiče, tlustší přední stabilizátor a tužší příčka na zadní nápravě). K motorům, které mají nad sto koní, dostáváte ve standardní výbavě vychytávku v podobě systému XDS, napodobující funkci diferenciálu se zvýšenou svorností. Když elektronika zjistí, že projíždíte zprudka zatáčkou, přibrzdí lehce vnitřní kolo, kolem kterého pak auto lépe zatočí.

Ke "sportovní" verzi si můžete připlatit si můžete třeba za velikánská kola, až sedmnáctipalcová s šířkou pneumatik 215 milimetrů. Základní pneumatiky mají rozměr 175/70 R15.

Praktickým doplňkem jsou střešní ližiny, které dostanete už v základní výbavě. Bohužel jsou ale specifické, které najdete jen na seatech, takže na ně uchytíte jen originální příčníky s nimiž není podle zkušeností seatářů úplně jednoduchá manipulace.

Motory Seatu Ibiza ST v číslech
motor 1,2 12V 1,4 16V 1,2 TSI 1,2 TDI 1,6 TDI 90 hp 1,6 TDI 105 hp
max. výkon (kW/k) 51/70 63/85 77/105 55/75 66/90 77/105
max. kroutící moment (Nm) 112 132 175 180 230 250
max. rychlost (km/h) 163 177 190 168 178 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6 12,4 10,2 14,5 12,2 10,9
spotřeba podle výrobce (l/100 km) 5,5 5,9 5,3 3,9 4,2 4,2

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...