Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat chce být digitální jedničkou koncernu Volkswagen, začne příští rok

aktualizováno 
Španělské automobilce se po řadě slabších let konečně docela daří a výrazně roste a i finanční výsledky jsou mnohem optimističtější než v minulých letech. Seat, který se v rámci koncernu VW dlouho hledal a hledal i svou roli, se snad konečně našel.

Seat na veletrhu MWC 2017 v Barceloně | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Má vyrábět dynamická auta určená nejspíš pro mladší publikum. A tak je jen logické, že si Seat jako cestu do budoucnosti zvolil zaměření na konektivitu a digitální služby.

Od příštího roku budou dostávat vybrané modely španělského Seatu prvky moderní digitální výbavy budoucnosti. Na veletrhu MWC v Barceloně to oznámil šéf automobilky Luca de Meo. Seat se podle slov svých představitelů chce stát vedoucí automobilkou v oblasti konektivity a digitalizace, a to nejen v rámci koncernu VW.

Fotogalerie

Seat plánuje, že jeho sériové modely v letech 2018 a 2019 nabídnou moderní služby, jako například předpovídání intenzity provozu v reálném čase nebo doporučení zastávek na trase. Automobilka plánuje pokročilé služby spojené s účtem Seat ID, který zajistí propojení auta, uživatele a okolí. Seat bude nové technologie vyvíjet v novém prostředí kanceláří Metropolis:Lab v Barceloně. To je nový hub určený pro startupy a podniky s novými nápady a Seat tu chce být těmto nápadům blízko. Podobnou strategii nedávno zvolila česká Škoda Auto, která si v Praze založila hub Digital Lab.

Tři cesty propojení

„V Barceloně představujeme tři cesty propojení vozu s okolím,“ vysvětlila iDNES.cz na veletrhu MWC Leyre Olavarria, odbornice Seatu na konektivitu. Tyto tři cesty mají být propojení vozu s městem (infrastrukturou), uživatelem a propojení se třetími stranami, které budou poskytovat další služby.

Spojení s městem má za úkol otestovat prototyp elektrického Seatu Mii nazvaný prozaicky eMii. Ten budou mít k dispozici právě zaměstnanci inovační sekce Seatu v Metropolis:Lab a na autě si mohou vyzkouší třeba funkci prediktivní navigace. „Moc dobře víme, že se každý rok v Barceloně koná veletrh MWC, který v některých částech města komplikuje dopravu, ale žádná navigace s tím zatím nepočítá,“ vysvětluje Leyre Olavarria, kam s novou funkcí Seat míří. Z dostupných dat by tedy auto mělo být schopno předpovídat intenzitu dopravy nejen na základě běžných vstupů, ale i na základě plánovaných události, které mohou provoz zkomplikovat.

Zaměstnanci hubu také na eMii otestují službu sdílení vozů, kdy si auto zarezervují v aplikaci a pomocí ní pak také auto odemknou, když k němu přijdou. „Chceme také studovat, jak lidé ve městech s elektromobily zacházejí a jak například přistupují k nabíjení,“ říká Olavarria.

Digitální vylepšení

Služby, jako třeba právě prediktivní navigaci, si budou moci uživatelé budoucích Seatů dokoupit kdykoli se jim budou hodit. Seat totiž plánuje, že skrze aplikaci s účtem Seat ID nabídne uživatelům celou řadu služeb, které dnes nejsou vůbec obvyklé. „Skrze aplikaci si uživatel přizpůsobí auto svým potřebám, nastaví si na dálku třeba teplotu klimatizace, barvu podsvícení v interiéru nebo zajistí přístup k oblíbené hudbě, která bude v autě automaticky hrát,“ popisuje budoucí funkce Olavarria.

Důležitou součástí aplikace ovšem bude i takzvaný Seat Store. „Tady si bude moci uživatel dokoupit různé funkce vozu, například aktivovat parkovacího asistenta,“ dává příklad Olavarria. Podle ní chce Seat umožnit uživatelům různých vozů, třeba ve schématu carsharingu, aby mohli v autě mít vždy ty funkce, na které jsou zvyklí třeba ze svého vlastního auta. Účet Seat ID by to měl zajistit, v každém voze, který uživatel skrz účet zaktivuje pro své použití, tyto funkce automaticky nastaví, i kdyby třeba původní majitel neměl tyto funkce aktivní. Do svého auta si pak uživatel bude moci funkce přikoupit, třeba až na ně bude mít peníze, nebo když pro ně najde praktické využití. „Chceme, aby to bylo pro uživatele maximálně jednoduché,“ zdůrazňuje Olavarria a dodává, že automobilka plánuje změnit se z typického výrobce „hardwaru“ na více softwarově orientovanou společnost. „Chceme být poskytovateli mobility,“ tvrdí španělská expertka.

Nová role v koncernu

Vylepšovat částečně svá auta budou moci i majitelé starších modelů značky. Firma na veletrhu MWC představila také prototyp zařízení, které se připojí k OBD konektoru vozu a dodá mu některé funkce konektivity a bude schopno propojit vůz z uživatelem a jeho účtem Seat ID. Pokročilejší funkce, včetně možnosti nákupu nových prvků výbavy na dálku, ale zůstanou pochopitelně vyhrazeny novým vozům. Různá řešení pro „servisní“ konektor dnes přitom často nabízejí různé firmy třetích stran – v Česku je známá například služba Chytré auto operátora T-Mobile. Seat chce být jednou z prvních automobilek, která něco takového nabídne ve vlastní režii.

Na otázku, jak se bude nové zaměření značky na digitalizaci slučovat s tím, že v koncernu existuje pro tyto služby nová specializovaná značka MOIA, odpovídá Olavarria trochu vyhýbavě: „Určitě bude existovat koncernový ekosystém, do kterého se zapojíme. Ale konkrétní podoba je zatím stále předmětem diskusí,“ říká. V podstatě tak naznačuje, že Seat chce jít alespoň částečně vlastní cestou a nehodlá čekat na to, co vznikne pod novou značkou určenou právě službám mobility. Ta by mohla řešení, která třeba v Seatu vzniknou, přebírat.

Olavarria také tvrdí, že Seat hodlá budovat vlastní ekosystém, ve kterém budou mít uživatelé dostupné nejen služby Seatu, ale také služby třetích stran. „Pracujeme s partnery na tom, aby byly jejich aplikace dostupné skrze naše prostředí,“ vysvětluje s tím, že zapojit se mohou třeba parkoviště, čerpací stanice, restaurace a další podniky. Zdůrazňuje přitom, že si myslí, že každá automobilka (v tomto ohledu myšleno koncern) bude budovat takový ekosystém, který se dá částečně přirovnat třeba k těm, které fungují ve světě chytrých telefonů a počítačů.

Na otázku, zda uživatelé budou ochotni u každé automobilky používat jiný ekosystém, když jsou dnes v digitálním světě zvyklí na platformy Microsoftu, Applu a Googlu, odpovídá sebevědomě: „Nikdo neví, jak to s ekosystémy ostatních automobilek dopadne. My ale chceme ten svůj rozhodně postavit a chceme s ním určovat krok,“ uzavírá.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz