Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá generace španělského bestselleru potvrzuje, že Škodovka a Seat mají k sobě v koncernu VW asi nejblíž. Přímočaře postavené auto funguje perfektně a líbí se.
Seat Leon

Seat Leon | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Leon je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Čtvrtou generaci postavili na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií a zavedli na palubu internet, díky kterému navigace propočítává trasu online, a další vychytávky.

Nejdůležitější seat vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to také nejvýznamnější model značky na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč.

Seat představil najednou verze hatchback i kombík pojmenovaný Sportstourer. Obě karosářské varianty se protáhly, trochu zúžily a snížily. Kufr hatchbacku je 380l (stejně jako u předchůdce) se zvýšenou nákladovou hranou nárazníku.

Prvním seznámení jsme si dali s Leonem s benzinovou patnáctistovkou a naftovým dvoulitrem, oba se sto padesáti koňmi (110 kW) a automatem. Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení (to pro nejvýkonnější varianty). V příplatkové výbavě nechybí adaptivní podvozek. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

V prvních zatáčkách vás okamžitě překvapí jízdní komfort. Je perfektní. Tradiční poučku, že seaty mívají oproti srovnatelným škodovkám tvrdší podvozek, Leon nepotvrzuje. Spíš naopak. Auto skvěle drží stopu, překvapily nás jen trochu větší náklony.

Při dálničních rychlostech nám pak přišlo, že jsme výrazně slyšeli aerodynamický hluk, je to však (trochu paradoxně) také tím, že kabina je příkladně odhlučněná od motoru.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěná subtilní přístrojovka se zbavila tlačítek, jak je dnes nejen u koncernu VW zvykem. Vévodí jí velký dotykový displej tabletu infotainmentu ovládající vše včetně klimatizace. Dobrou vychytávkou je ovládací lišta, po které stačí posouvat prsty a třeba tak zvýšit hlasitost nebo teplotu.

Seat Leon

Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie, volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem. Je to stylové, moderní, ale pro rychlou volbu trochu nejisté, takže se nakonec stejně vždycky pohledem na přístrojovku ujistíte, co máte zařazeno.

Lišta osvětlující interiér není jen na ozdobu, využívá ji například asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování.

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech spousta místa pro nohy i hlavu. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže, a to ani na hlavu. Vpředu se sedí příjemně nízko, v perfektně tvarovaných křeslech.

S pomocí 48 voltů

Základem pro Leon je litrový tříválec, do Česka však prozatím dorazily předsériové čtyřválce 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky benzinových motorů je 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k.

Patnáctistovka v provedení s dvouspojkovým automatem dostala „lehkou“ 48V hybridizaci. V některých jízdních situacích auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Skutečně to funguje, tato patnáctistovka na rozdíl od minulé generace nemá otravné zpoždění nástupu tahu a lenost v nízkých otáčkách – právě zde elektromotor chytře vypomůže.

Zatímco jízdnímu projevu „elektrika“ jednoznačně prospěla, o spotřebě se to až tak říct nedá – s (pravda úplně syrovým, nezajetým) motorem jsme jezdili v mixu dálnic, okresek a městských ulic za 6,8 litru. A to není nijak úchvatná hodnota, spokojeni bychom byli tak o litr níže. Na druhou stranu, po čase si u koncernových motorů spotřeba většinou poměrně výrazně „sedne“. 

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, s jednotkou 1.6 TDI se koncern VW v těchto týdnech loučí. Slabší naftový dvoulitr má 85 kW/115 k a manuál. Pokud chcete automat a případně čtyřkolku (jen pro kombík), musíte připlatit za silnější verzi 110 kW/150 k.

Turbodiesel do krátkého hatchbacku dnes není tak obvyklou volbou, už proto, že cenou benzinový ekvivalent překonává v základním provedení o 90 tisíc a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Přesvědčivým projevem však potvrzuje, že diesely do muzea nepatří. Dvoulitr je kultivovaný, zabírá hladce, má říz a navíc vystačí s pěti až šesti litry nafty. S dvouspojkovým automatem si hezky notuje.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG a o něco dřív plug-in hybridní provedení (1.4 TSI s elektromotorem a 13 kWh v lithium-iontových akumulátorech).

Suma sumárum: o tom, jestli si pořídit Seat Leon, Octavii, nebo Volkswagen Golf, rozhodnou emoce, u škodovky kufr a taky cena. A to je pro španělskou novinku nová situace. Leon totiž dosud lákal výhodnějšími cenami než koncernoví příbuzní. S tím je konec.

Pohled do aktuálního ceníku odhalí, že seat je z tohoto tria dokonce nejdražší. Základní cena za litrový tříválec je 485 tisíc korun, což o pět tisíc převyšuje cenu nejlevnějšího golfu (ten má proti Leonu navrch v základu ještě handsfree, ale zase má kratší rozvor), a o 28 tisíc Octavii.

Turbodiesel pak benziňák v základním provedení překonává o 90 tisíc korun, a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Tak už to dnes je, moderní technologie a často vynucené předpisy auta zdražují (analýzu čtěte zde).

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...