Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

  9:28aktualizováno  18:18
Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Postavili ho na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií, zavedli na palubu internet. Stále je to fešák.

Kolik stojí vyvinout nové auto? Seat to prozradil: přes miliardu eur. To ovšem předpokládá, že můžete čerpat ze zásobárny komponent koncernu Volkswagen, použít už vyvinutá řešení používaná napříč více značkami a máte továrnu, ve které přeprogramujete roboty a případně doplníte nová stanoviště pro montáž nových prvků. Takže udávaná částka víc než 1,1 miliardy eur je spíš spodní hranice.

Seat Leon vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to nejdůležitější model na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu. „Leon byl s víc než 150 900 dodanými vozy v roce 2019 nejprodávanějším modelem značky a v uplynulých pěti letech byl nejprodávanějším automobilem ve Španělsku,“ řekl Wayne Griffiths z vedení Seatu.

Leon je pilířem značky i podle Carstena Isenseeho, který dočasně šéfuje Seatu poté, co jeho předchůdce Luca de Meo narychlo skončil. Ve chvíli, kdy se nový Leon představil, se oficiálně potvrdilo že de Meo povede automobilku Renault.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč. „Zcela nový Leon je prvním kompletně síťově propojeným modelem značky,“ zdůrazňuje Seat. Internet na palubě, navigace propočítávající trasu online a další vychytávky právě publikum Seatu ocení. Leon má totiž podle Isenseho nejmladší zákazníky v segmentu, v průměru o deset let mladší než u konkurence.

Těm padne do noty taky design. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky, to shrnuje jednoduše: Leon vznikl v hlavním městě Katalánska, městě proslaveném svým volnomyšlenkářským životním stylem, živým, živočišným, barcelonským. A takový má být i Leon. Oproti předchůdci je zakulacenější, sportovnější, v některých ohledech rafinovanější. Základními požadavky byly jednoduchost a čistota. Zároveň Mesonero-Romanos chtěl, aby byl výrazný. Důležité jsou vybalancované proporce. Charakteristická bude dlouhá příď s přísně vertikální maskou chladiče a zapuštěnýma přimhouřenýma očima světel. Bok vyrýsovávají jen tři prolisy. Záď u kombíku i hatchbacku (obě provedení představil Seat současně) charakterizuje rychle klesající linie, to ubralo trochu litrů v kufru nad roletkou.

Seat Leon
Seat Leon

Alejandro Mesonero-Romanos je charismatický vypravěč, takže mu publikum věří, že inspirací pro světelnou linku propojující zadní světla a taky pro tu rámující v interiéru přístrojovku, byl západ slunce nad mořem, který romanticky osvětluje hladinu, když špacírujete po barcelonské pláži. Ale pohádky se dobře poslouchají. A se světlem si u Seatu už tradičně hrají rádi. Lištu osvětlující interiér využívá například taky asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování. Bílé světlo diod čelních lamp vytváří světelný tok až 900 lumenů (standardní LED poskytují podle Seatu 550 lumenů). Každý modul je vybaven 22 diodami LED, které obstarávají všechno: tlumená světla, dálková světla, světla pro denní svícení a dynamické ukazatele směru.

Obě karosářské verze se protáhly, trochu zúžily a snížily. Hatchback je dlouhý 4 368 mm (+86 mm), kombík, pojmenovaný Sportstourer, 4 642 mm (+93 mm); šířka je 1 800 mm (-16 mm), rozvor 2 686 mm (+50 mm), výška 1 456 mm (-3 mm) u hatchbacku a 1 448 mm (-3 mm) u kombi. Kufr hatchbacku je 380litrový (jako u předchůdce), u Sportstoureru narostl o třicet litrů na 617 litrů. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěné, uklizené přístrojové desce dominuje velký tablet infotainmentu. Menší je osmi-, větší desetipalcový. Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem.

Seat Leon

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech víc místa pro nohy. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže. Prima detailem je 230voltová zásuvka v kufru, aby tam mohl motorista dobít elektrokoloběžku, která je hitem nabídky Seatu.

Benzin, nafta, plyn, elektřina

Pod kapotu bude na výběr ze čtyř variant pohonu: benzin, turbodiesel, CNG a plug-in hybrid. Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nabídku startuje tříválec 1,0 TSI 81 kW/110 k, standardně s 6stupňovou manuální převodovkou. Ve výkonových variantách 96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k jsou k dispozici větší čtyřválcové zážehové motory 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2,0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Litr a slabší patnáctistovka pracují v Millerově cyklu a mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. V provedení s dvouspojkovým automatem dostanou tyto agregáty „lehkou“ hybridizaci. Částečně hybridní pohon používá 48V generátor s funkcí spouštěče a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů. V některých jízdních situacích pak auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, startují na výkonu 85 kW/115 k ve spojení s mechanickou 6stupňovou převodovkou, verze o výkonu 110 kW/150 k mohou mít automat DSG. Sportstourer přidá k takovému provedení možnost připlatit za pohon všech kol.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k. Auto má tři nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž je jen malá na nouzové dojetí k plničce.

Plug-in hybridní provedení kombinuje zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Maximální výkon je 150 kW/204 k. Čistě na elektřinu takový leon ujede až 60 km.

Seat Leon

Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení. V příplatkové výbavě nebude chybět adaptivní podvozek DCC, který individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola podle hromady sledovaných parametrů. Kromě chování kol, ze kterého vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky, zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu.

Hatchbacky dorazí do Česka v březnu, na začátku července pak kombík. V létě se přidá plug-in hybrid a CNG na podzim. Ceny zatím automobilka nezveřejnila, podle všeho lehce narostou, stále by ovšem Leon měl zůstat levnější z tria Golf–Octavia–Leon.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...