Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásný fiat, který není fiatem

aktualizováno 
Seat je dnes součástí mamutího koncernu Volkswagen, málokdo si ale vzpomene, že u jeho počátků stál Fiat. Italské vozy vyrobené na pyrenejském poloostrově stavěly Španělsko na kola. Vedle rodinných, čistě praktických modelů nabídl Seat třeba i parádní frajerská kupátka. Model 124 Sport Coupé 1600 znají fiatologové pod jinou čtyřpísmennou značkou než je Seat.

SEAT 124 Sport Coupé 1600 | foto: SEAT

Sociedad Española de Automóviles de Turismo vznikla v roce 1950 a v roce 1957 odstartovala výroba Seatu 600, což byla španělská verze oblíbené fiatí šestistovky. Nabídka Seatu pak dlouhá léta víceméně kopírovala to, co nabízel Fiat.

SEAT 124 Sport Coupé 1600

Doba výroby: 1970-1975
Karoserie: 2dveřové kupé, 4 sedadla
Pohotovostní hmotnost: 995 kg
Motor: řadový čtyřválec, 1608 cm3, 81 kW při 6400 ot/min
Uložení motoru: vpředu
Přenos hnací síly: pohon zadních kol, pětistupňová převodovka
Podvozek vpředu:  nezávislé zavěšení na dvojicích příčných ramen s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči, příčný zkrutný stabilizátor
Podvozek vzadu: tuhá náprava s pružinami, hydraulické teleskopické tlumiče, 4 podélná a jedno příčné rameno
Brzdy:  kotoučové vpředu/vzadu
Pneumatiky: 165 HR 13, kola 5J x 13
Délka x šířka x výška v mm: 4123 x 1670 x 1340
Rozvor v mm: 2420
Nejvyšší rychlost: 180 km/h

Rozchod s italskou značkou se udál začátkem osmdesátých let minulého století, kdy španělská vláda, jako hlavní vlastník sháněla finanční injekci pro Seat. Protože Fiat peníze dát nechtěl a taky jich moc neměl, skončilo dlouhé partnerství.

Rozchod se neobešel bez naschválů. Když v roce 1982 zahájil "novou éru bez Italů" s novým logem, představil také nový model Ronda. Fiat se hned obrátil na soud, protože auto bylo podle Italů příliš podobné jejich modelu Ritmo. Jen pro upřesnění, vyráběl se i Seat Ritmo.

Pamětníci vzpomínají, jak tehdejší prezident automobilky Juan Miguel Antoñanzas ukazoval tisku speciálně vystrojený Seat Ronda, který měl všechny díly odlišné od ritma lakované zářivě žlutou barvou. V roce 1983 rozhodl soud v Paříži ve prospěch Seatu. Šuškalo se ale tehdy, že Fiat byl pak  ještě naštvanější, protože design rondy (vytvořila ho italská karosárna Rayton Fissore) byl velmi blízký faceliftu ritma, který měla značka připravený.

Rok poté představil Seat svůj první model vyvinutý od začátku v režii Španělů. S hranatou a nakonec úspěšnou ibizou jim pomáhalo Porsche a Karmann. Změna orientace na Německo se stvrdila 18. června 1986, kdy Volkswagen, tehdy vedený Carlem Hahnem, koupil 51procentní podíl Seatu, od prosince 1990 má Seat celý.

Frajer

Krasavec z dnešní autofotky je ale ještě z dob, kdy Seat sahal po modelech do Itálie. Nádherný Seat 124 Sport Coupé 1600 byl k vidění začátkem července na slavném veteránském závodu Silvretta Classic. Za volant kupátka z roku 1972 usedl Andreas Tostmann z představenstva Seatu, s neobvyklým veteránem ujel 550 kilometrů po nádherné alpské krajině.

Fotogalerie

Seat 124 Sport Coupé 1600 byl uveden na trh v roce 1970. Interiér dvoudveřové karoserie, která i dnes okouzlí svým elegantním designem, nabízí čtyři plnohodnotná sedadla.

Zážehový motor 1,6 litru dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW (110 k) a nejvíc rozjede seat-fiat na 180 km/h. Stojí za zmínku, že automobilka použila v modelu 124 Sport Coupé vůbec poprvé pětistupňovou převodovku. V roce 1973 následoval mírně upravený model 124 Sport Coupé 1800 poháněný motorem se zdvihovým objemem 1,8 litru a výkonem 87 kW (118 k). Seat vyráběl modely 124 Sport Coupé (1600 a 1800) v letech 1970 až 1975, celkem vyrobil přibližně 23 000 vozů.

SEAT 124 Sport Coupé 1600

Nahlédněte do muzea

Nové muzeum Seatu pojmenované Nave A122 ještě není otevřeno, nahlédněte do něj ZDE

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.