Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásný fiat, který není fiatem

aktualizováno 
Seat je dnes součástí mamutího koncernu Volkswagen, málokdo si ale vzpomene, že u jeho počátků stál Fiat. Italské vozy vyrobené na pyrenejském poloostrově stavěly Španělsko na kola. Vedle rodinných, čistě praktických modelů nabídl Seat třeba i parádní frajerská kupátka. Model 124 Sport Coupé 1600 znají fiatologové pod jinou čtyřpísmennou značkou než je Seat.

SEAT 124 Sport Coupé 1600 | foto: SEAT

Sociedad Española de Automóviles de Turismo vznikla v roce 1950 a v roce 1957 odstartovala výroba Seatu 600, což byla španělská verze oblíbené fiatí šestistovky. Nabídka Seatu pak dlouhá léta víceméně kopírovala to, co nabízel Fiat.

SEAT 124 Sport Coupé 1600

Doba výroby: 1970-1975
Karoserie: 2dveřové kupé, 4 sedadla
Pohotovostní hmotnost: 995 kg
Motor: řadový čtyřválec, 1608 cm3, 81 kW při 6400 ot/min
Uložení motoru: vpředu
Přenos hnací síly: pohon zadních kol, pětistupňová převodovka
Podvozek vpředu:  nezávislé zavěšení na dvojicích příčných ramen s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči, příčný zkrutný stabilizátor
Podvozek vzadu: tuhá náprava s pružinami, hydraulické teleskopické tlumiče, 4 podélná a jedno příčné rameno
Brzdy:  kotoučové vpředu/vzadu
Pneumatiky: 165 HR 13, kola 5J x 13
Délka x šířka x výška v mm: 4123 x 1670 x 1340
Rozvor v mm: 2420
Nejvyšší rychlost: 180 km/h

Rozchod s italskou značkou se udál začátkem osmdesátých let minulého století, kdy španělská vláda, jako hlavní vlastník sháněla finanční injekci pro Seat. Protože Fiat peníze dát nechtěl a taky jich moc neměl, skončilo dlouhé partnerství.

Rozchod se neobešel bez naschválů. Když v roce 1982 zahájil "novou éru bez Italů" s novým logem, představil také nový model Ronda. Fiat se hned obrátil na soud, protože auto bylo podle Italů příliš podobné jejich modelu Ritmo. Jen pro upřesnění, vyráběl se i Seat Ritmo.

Pamětníci vzpomínají, jak tehdejší prezident automobilky Juan Miguel Antoñanzas ukazoval tisku speciálně vystrojený Seat Ronda, který měl všechny díly odlišné od ritma lakované zářivě žlutou barvou. V roce 1983 rozhodl soud v Paříži ve prospěch Seatu. Šuškalo se ale tehdy, že Fiat byl pak  ještě naštvanější, protože design rondy (vytvořila ho italská karosárna Rayton Fissore) byl velmi blízký faceliftu ritma, který měla značka připravený.

Rok poté představil Seat svůj první model vyvinutý od začátku v režii Španělů. S hranatou a nakonec úspěšnou ibizou jim pomáhalo Porsche a Karmann. Změna orientace na Německo se stvrdila 18. června 1986, kdy Volkswagen, tehdy vedený Carlem Hahnem, koupil 51procentní podíl Seatu, od prosince 1990 má Seat celý.

Frajer

Krasavec z dnešní autofotky je ale ještě z dob, kdy Seat sahal po modelech do Itálie. Nádherný Seat 124 Sport Coupé 1600 byl k vidění začátkem července na slavném veteránském závodu Silvretta Classic. Za volant kupátka z roku 1972 usedl Andreas Tostmann z představenstva Seatu, s neobvyklým veteránem ujel 550 kilometrů po nádherné alpské krajině.

Fotogalerie

Seat 124 Sport Coupé 1600 byl uveden na trh v roce 1970. Interiér dvoudveřové karoserie, která i dnes okouzlí svým elegantním designem, nabízí čtyři plnohodnotná sedadla.

Zážehový motor 1,6 litru dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW (110 k) a nejvíc rozjede seat-fiat na 180 km/h. Stojí za zmínku, že automobilka použila v modelu 124 Sport Coupé vůbec poprvé pětistupňovou převodovku. V roce 1973 následoval mírně upravený model 124 Sport Coupé 1800 poháněný motorem se zdvihovým objemem 1,8 litru a výkonem 87 kW (118 k). Seat vyráběl modely 124 Sport Coupé (1600 a 1800) v letech 1970 až 1975, celkem vyrobil přibližně 23 000 vozů.

SEAT 124 Sport Coupé 1600

Nahlédněte do muzea

Nové muzeum Seatu pojmenované Nave A122 ještě není otevřeno, nahlédněte do něj ZDE

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Volkswagen stahuje 700 000 Tiguanů a Touranů, mohou totiž začít hořet

Volkswagen Tiguan

Německá automobilka Volkswagen celosvětově stahuje k opravě na 700 000 vozů současné generace modelů Tiguan a Touran...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Najdete na iDNES.cz