Seat představuje ibizu nové generace

  • 8
Automobilka Seat přichází se zbrusu novým vzhledem svého modelu ibiza, kterého se dosud prodalo po celém světě přes 2,7 milionů kusů a byl tak nejprodávanějším seatem vůbec a také nejpopulárnějším vozem doma ve Španělsku. Oficiální premiéru si Seat Ibiza odbude na blížícím se autosalonu v italské Boloni, který začíná 5. prosince.

Nová Ibiza svým výrazným vzhledem dokonale zapadá do designerské filozofie španělské automobilky Seat, která se - v duchu svého firemního sloganu "Seat auto emoción" - profiluje jako výrobce sportovně orientovaných vozů. Karoserie nové Ibizy nese některé stylistické rysy, které by šlo vysledovat např. u nedávno představené modernizované Arosy nebo u studií Seat Salsa a Tango.

Vedle atraktivního designu vyniká karoserie nové Ibizy vysokou tuhostí, která se odráží v lepších jízdních vlastnostech i v dokonalejší ochraně cestujících při případné havárii. Novinkou je dvanáctiletá záruka proti prorezavění. Díky pečlivému ladění tvarů nového modelu ve větrném tunelu a využití moderních výpočetních metod se konstruktérům podařilo dosáhnout téměř dokonalého obtékání karoserie vzduchem (koeficient cx = 0,31). Malý odpor vzduchu přispívá k hospodárnosti provozu, výhodou je i velmi nízká úroveň akustického hluku, pronikajícího do interiéru.

Jedním z nejdůležitějších technických prvků nové Ibizy je koncept "Agile Chassis", jehož hlavními částmi jsou vyspělé zavěšení předních i zadních kol s dokonale sladěným odpružením a tlumením a přesné hřebenové řízení s posilovačem, který přizpůsobuje svůj účinek rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantem a úhlu natočení kol.

Podvozkový koncept "Agile Chassis" výrazně zvyšuje aktivní bezpečnost jízdy. Nová ibiza je však vybavena mnoha dalšími bezpečnostními prvky a systémy, jako jsou např. čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce (součást standardní výbavy všech modelů), boční airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS nebo elektronický stabilizační systém ESP.

Z nabídky motorů budou k  dispozici nový tříválcový zážehový motor (vůbec poprvé se pod kapotou sériově vyráběného vozu značky Seat objevuje tříválec!) o objemu 1,2 l a výkonu 47 kW/64 k. Vitální tříválec dokáže novou Ibizu rozjet až na rychlost 165 km/h.
Čtyřválcový zážehový motor o objemu 1,4 l se bude dodávat ve dvou výkonových verzích: verze s 55 kW/75 k výkonu je určena pro modely s manuální pětistupňovou převodovkou i čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Ibiza s motorem 1.4/55 kW (75 k) a manuální převodovkou jede až 174 km/h, verze s "automatem" dosahuje maximální rychlosti 170 km/h. Stejný motor o objemu 1,4 l ovšem naladěný na výkon 74 kW/100 k je určený především pro sportovně založené řidiče, kteří ocení maximální rychlost až 191 km/h.

Pro zájemce o vznětové motory jsou připraveny čtyřválce se systémem přímého vstřikování paliva do válců o objemu 1,9 l. Motor 1.9 SDi o výkonu 47 kW/64 k je nejúspornějším agregátem nového modelu - jeho průměrná spotřeba činí jenom
4,7 l/100 km a přitom Ibiza s tímto motorem jede až 163 km/h.

Přeplňovaný čtyřválec 1.9 TDi, vybavený systémem přímého vstřikování čerpadlo-tryska a turbodmychadlem s proměnnou geometrií, dokáže novou Ibizu zrychlit z 0 na 100 km/h během 10,8 s, udělí jí maximální rychlost až 190 km/h a v průměru se spokojí jenom s 4,9 l nafty na 100 km jízdy.

Skutečnou hvězdou mezi vznětovými motory připravenými pro novou Ibizu je čtyřválec 1.9 TDi o výkonu 96 kW/130 k, což z něj dělá vůbec nejvýkonnější agregát své kategorie. S tímto vyspělým motorem Ibiza jede až 207 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje během 9,4 s a její průměrná spotřeba činí jen 5,0 l/100 km.

Nový Seat Ibiza se bude vyrábět v obou známých karosářských verzích, tedy jako tří a pětidveřový hatchback. Zákazníci si budou moci zvolit i jednu ze třech osobitých verzí, lišících se úrovní výbavy: Stella, Sport a Signo.

Nový Seat Ibiza