Nálepku auta s nedostatkem místa na zadních sedačkách Toledu a spol. nikdo nesejme, stín krátkého rozvoru jednoduše překročit nelze. Výsledky měření v ÚSMD (Ústav silniční a městské dopravy) ovšem ukázaly, že oproti Octavii má Toledo o dva a půl centimetrů pro kolena zadních pasažérů navíc. Ale stejně jako v Octavii trpí vykrojená sedadla Toleda tím, že vybrání nevede až k podlaze. Končí více než decimetr nad zemí, a ač kolena cestujících místo mají, holeně je do vybrání opěradla pohodlně nepustí. Oproti Octavii má střecha Toleda strmější spád, a tak na zadních sedadlech ubylo půldruhého centimetru pro hlavu dospělých.
Osmiventilový stokoňový motor 1,6, v koncernu již dobře známý, si kritická slova líbit nenechá. Má dobrý zátah od nízkých otáček, i ve vyšších rychlostech je na svůj objem až překvapivě pružný (viz měření ÚSMD), přičemž nespotřebuje moc paliva. Při jízdě po dálnici v rámci předpisů si bere okolo sedmi a půl litrů benzinu na sto kilometrů, ve městě lze spotřebu udržet pod deseti litry a na mimoměstských cestách na necelých šesti. Velmi dobrý motor navíc doplňuje bezpečný a komfortní podvozek, který ztrácí jedničkovou fazonu až při velkém zatížení, kdy se trochu přetáčí. Výbornou si zaslouží přesné řazení rychlostních stupňů, brzdná dráha by ale podle měření ÚSMD mohla být o něco kratší.
Kufr má prvotřídní čalounění, které ostatně k Volkswagenu již tradičně patří, místa je nazbyt a ještě lze objem zvětšit sklopením zadních sedadel. Spodní hrana kufru je podle ÚSMD o pětačtyřicet milimetrů níže než u Octavie. Uhlopříčkou otvoru však zaostává za konkurencí - u sedanů Ford Focus a Mazda 323 o pět, respektive devět centimetrů. Kufr Toleda dostal plynové vzpěry, které nezasahují do prostoru kufru, jsou však tak krátké, že otevírání i zavírání víka jde hodně ztuha. Proto se na přístrojovém panelu objevila kontrolka zavření kufru. Ta je však málo platná, když řidič víko špatně přibouchne a odkráčí od auta pryč.
Interiér Toleda je zcela v duchu firmy VW. To znamená přesně umístěné a jednoduché ovladače a pohodlná, i když tvrdá sedadla s výborným bočním vedením.
Po přechodu na koncernovou podvozkovou platformu lze očekávat, že nové Toledo bude oproti svému nadprůměrně poruchovému předchůdci (podle statistik TÜV) spolehlivější.
očima designera
Už prvními jízdními záchvěvy mi Toledo připomnělo Octavii a svou solidní, kompaktní harmonickou figurou taktéž. Oproti tvarovanému trendu hran a lomů, který zvýrazňuje osobitost výrobní značky, se jeví Toledo jako ledová kostka na slunci, tekutě oblá. Nejvýraznější je nově definovaný "obličej" s velkým logem S uprostřed "nosního" otvoru. Tmavě zasklené reflektory korespondují s podnárazníkovými třídílnými otvory. Boční pohled ukazuje obecně oblou křivku oken zadních dveří, kde celý sloupek přechází do boků nad koly nevýrazně a v lakovém zrcadlení prozrazuje důkaz nedobře vymodelovaného tvaru. (Právě zde je konkurenční Octavia mistrně definována.) Vzadu je vidět konsekventní srůst oblostí včetně malého víka velkého zavazadlového tunelu. Zpestřením je červené zasklení světelné jednotky, jehož krásný tvar degradují necitlivě vtěsnané bílé svítilny.
prognóza odhadce
S dlouho očekávaným novým modelem chce Seat nejen vstoupit do vyšší střední třídy, ale i dosáhnout celkově nového umístění své značky na evropském trhu. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se mu to povede se svým největším typem, postaveným na stejné koncernové platformě, jakou mají Škoda Octavia, Audi A4 a VW Golf. Nabízejí se otázky: Pomůže nové Toledo zastavit nepříznivý vývoj prodeje značky Seat v ČR z posledních let? Překročí stín svého kdysi v tuzemsku tak oblíbeného a posléze rychle zatraceného předchůdce? Nové auto má bezesporu všechny předpoklady dosáhnout toho, aby nálepka "TAXI" byla u Toleda zapomenuta a aby model mířící do cílové skupiny někde mezi Octavií a Passatem byl dobře prodejný i jako ojetina. S motorem o objemu 1,6 litru za něj ovšem po pěti letech zřejmě nebude více než 185 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce
Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobců)
Model |
Seat Toledo 1,6 Stella |
Škoda Octavia 1,6 GLX |
Volkswagen Bora 1,6 |
Opel Astra 1,6 CD |
Ford Focus 1,6 Ghia |
Výkon motoru (kW/k) |
74/100 |
74/100 |
74/100 |
74/100 |
74/100 |
Max. točivý moment (Nm) |
145 |
145 |
145 |
150 |
145 |
Počet ventilů na válec |
2 |
2 |
2 |
4 |
4 |
Maximální rychlost (km/h) |
188 |
187 |
188 |
188 |
185 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,5 |
11,7 |
11,7 |
11,5 |
11 |
Spotřeba (l/100 km) 1) |
10,6/5,9/7,6 |
10,7/5,9/7,7 |
10,6/6,0/7,7 |
10,0/5,9/7,4 |
9,4/5,6/7,0 |
Rozměry d/š/v (mm) |
4439/1742/1436 |
4511/1731/1429 |
4376/1735/1446 |
4250/1710/1430 |
4362/1699/1430 |
Rozvor (mm) |
2513 |
2512 |
2513 |
2610 |
2615 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
500 |
528 |
455 |
480 |
490 |
Výbava porovnávaných vozů | |||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ano/9800 |
ano/ano |
ano/ano |
ano/6700 |
Boční airbagy |
12 601 |
22 300 2) |
13 375 |
11 000 |
16 900** |
ABS |
25 000 |
31 500 |
ano |
ano |
20 600 |
El. ovládaná přední okna |
ano |
12 600 |
ne |
ano |
ano |
Centrální zamykání |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Klimatizace |
36 945 |
37 500 |
38 074 |
44 600 |
36 100 |
Cena (Kč) |
474 900 |
409 900 |
524 900 |
499 900 |
474 000 |
Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace; 2)včetně airbagu spolujezdce
Pramen: AUTO MOTO
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Pružnost motoru |
8 |
Řazení/odstupňování převodovky |
8 |
Spotřeba v testu |
8 |
KAROSERIE A INTERIÉR | |
Prostor na předních sedadlech |
9 |
Prostor na zadních sedadlech |
5 |
Využití zavazadlového prostoru |
5 |
Výhled z vozu |
7 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlastnosti |
8 |
Řízení a ovladatelnost |
8 |
Tlumení nerovností |
9 |
Brzdy |
7 |
Seat Toledo |