Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Toledo: dobrá volba pro pragmatiky

  12:55aktualizováno  12:55
25. 10. 2000 - Seat Toledo patří k oblíbencům na zdejším trhu nových, a hlavně jetých vozidel, což je však dáno víc zásluhou dobrého jména jeho koncernového otce Volkswagenu než kvalitou samotného modelu. A trochu se v osudu a vývoji podobá tuzemské Škodě, do níž německý gigant vstoupil později: zlepšuje se s časem a s železnou pravidelností.
Seat Toledo

Seat Toledo | foto: AAA Auto Praha

První exempláře vyrobené po premiéře modelu Toledo, a tím i vstup prvního seatu do automobilové střední třídy v roce 1991, tak jsou po všech stránkách horší ve srovnání s auty po zdařilé modernizaci v roce 1995. S druhou generací, která se představila vloni, ještě nejsou zásadní a dlouhodobé zkušenosti a ani v bazarech se dosud neukazuje, ale vše napovídá, že odstup od předchůdců bude podobně významný, jako prokázala škodovácká fabia oproti felicii. Starší Seat Toledo - to je typický rodinný vůz pro pragmatiky. Nezaručí sice žádné sportovnější ježdění či pastvu pro oko, zato je díky motorové technice VW spolehlivý a celkově nenáročný. Také dává dostatek prostoru zejména v kufru a neskrblí pohodlím - to vše za ceny, které jsou o poznání výhodnější ve srovnání s hlavními konkurenty. Nejstarší a nejjednodušší benzinové Toledo 1.6 z roku 1991 lze koupit do 100 tisíc korun, zhruba 100 tisíc se dává za stejně starý model 1.8. Doporučovanější auta po zmíněné modernizaci stojí kupříkladu v ročníku 1996 a v benzinovém provedení kolem 165 tisíc. Za žádanější turbodiesel se připlácí 15 tisíc až 20 tisíc, za verzi TDi 25 tisíc až 35 tisíc korun, a naopak nejslabší benzinový vůz 1.6 bývá zhruba o deset tisícovek levnější.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy
Seat Toledo 
můžete koupit na www.automodul.cz

Nejvýkonnější šestnáctiventilové dvoulitry s cenami nijak vzhůru nehýbou - při drahém benzinu není zájem kupců veliký. Navíc se odborníci shodují, že v dvoulitrové konkurenci se nabízejí lepší možnosti, než představuje španělský automobil s podvozkem s prvky starého Volkswagenu Golf II. Zásadní nevýhodou toleda je především nepříliš dobré výrobní zpracování. Interiér s malými přístroji a lacině vyhlížejícími plasty i čalounění působí zastaralým dojmem. V tabulkách německého TÜV je model prakticky ve všech důležitých parametrech pod průměrem hodnocených automobilů, v kategorii vozů ve stáří do tří roků je dokonce čtvrtý od konce osmdesátistupňového žebříčku. Německá technická kontrola přitom kritizuje hlavně účinnost a rovnoměrnost působení brzd, korozi a lomy výfuku a závady v osvětlení. Nicméně přes všechny výhrady nelze Seatu Toledo upřít výhody plynoucí ze spolehlivých a kvalitních motorů VW, dostupných náhradních dílů i z druhovýroby a relativně levného servisu. Při všech pro i proti se zmíněný model v tuzemsku považuje za vůz vysoké užitné hodnoty, který si ve značné míře oblíbili také nájemní dopravci a hlavně taxikáři. Zvláště o případnou taxikářskou minulost by se zájemce o koupi staršího auta měl důkladně zajímat, neboť takový seat by měl být na trhu ojetin až o 50 tisíc levnější ve srovnání s autem po rodinném řidiči. Přitom pozor, ne každý seat-taxík má typickou barvu slonové kosti. Stopy po instalaci taxametru však lze při důkladnější prohlídce poměrně snadno objevit. A proč se střežit taxikářských vozů? Motory sice drží až 300 tisíc kilometrů, ovšem totéž už nelze říci o podvozku, řízení, elektrovýzbroji a dalším. Seat Toledo lze koupit s benzinovými i naftovými motory od 1.6 přes 1.8 a 1.9 až do 2.0 16V s výkony od 50 do 110 kilowattů (68 až 150 koní). Zato karoserie je jen jedna - čtyřdveřový sedan, nepočítáme-li speciálně a v nevýznamném množství v Německu stavěné kombíky.

MINUSY 
- jediný druh karoserie (pětidveřový sedan)
- horší výrobní zpracování
- problematické jízdní vlastnosti v extrémních situacích
- nadprůměrný hluk, zvláště ve vyšších rychlostech
- lacině vyhlížející interiér
- závady v osvětlení
- předčasně korodující výfuk
- podprůměrné postavení prakticky v celém spektru hodnocení TÜV
- úniky oleje z motoru a převodovky
- nerovnoměrné působení brzd

PLUSY 
- prostorný interiér, zvláště zavazadlový prostor
- i po letech přijatelný design
- výhodná cena na trhu ojetin
- jednoduchá údržba, levnější servis, díly mnohdy i z druhovýroby
- dobré manévrovací schopnosti
- výběr kvalitních motorů Volkswagen, úsporné diesely
- kvalitní zavěšení kol
- výborná antikorozní ochrana - solidní výbava

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI
Velmi ob líbený naftový Seat Toledo 1.9 D modernizované verze a ročníku výro by 1995 stojí zhruba 160 tisíc korun. Největší konkurenci mu ze stejně starých dieselových automobilů tvoří především koncernový bratr Volkswagen Vento 1.9 D za 195 tisíc. Dále jsou to i Ford Mondeo 1.8 TD s výhodou levnějšího povinného ručení za 190 tisíc, Opel Vectra 1.7 D (opět levnější povinné ručení) za 180 tisíc, Peugeot 405 1.9 D za 180 tisíc, Renault 19 Chamade 1.9 D za 160 tisíc, Ford Escort 1.8 TD (levnější povinné ručení) za 170 tisíc a Nissan Primera 2.0 D za 170 tisíc korun. "Byť z dané nabídky vychází nejdráž, zřejmě bych při výběru vsadil na pověstně kvalitní klasiku, tedy na Volkswagen Vento 1.9 D," dělí se o svůj názor Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Pro Seat Toledo bych se rozhodl v případě, že bych chtěl ušetřit. A to bych ještě hledal vůz koupený jako nový v Česku, se servisní knížkou, solidně udržovaný a při tom všem finančně výhodný."

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.