Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Toledo: flamenco s batohem na zádech

  12:39aktualizováno  12:39
hodnocení iDNES 4,4/5 Nová generace toleda se poprvé představila loni na autosalonu v Madridu a hned se postarala o pořádný rozruch. Po první generaci, která měla karoserii liftbackovou, se velký Španěl ve svém druhém vydání prezentoval jako klasický čtyřdveřový sedan. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Třetí generace rezignovala na zavedené rozdělení a z každého segmentu si vzala to, co jí bylo po chuti.

Z různých karosářských variant tak vznikl velmi zajímavý koktejl, který je však z velké části totožný s menší sestrou alteou. Seat Toledo III je v daném segmentu neobvykle emotivní záležitostí.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Toledo můžete koupit na www.automodul.cz

Dvorní designér španělské automobilky Walter de Silva dal novému vozu do vínku hodně sebevědomé proporce a tvary, které zvyšují praktické využití a zároveň nepostrádají sportovního ducha.

Nový španělský reprezentantje nekonvenční rodinné auto,které kromě provokativního designu osloví velikostí vnitřního prostoru, cestovním komfortem nebo kvalitou zpracování.

 hodnocení 

PLUSY
- prostorný interiér
- přesné řízení
- příznivá cena
- originální design
- dobré jízdní vlastnosti
- množství odkládacích schránek
- objemný kufr
- bohatá bezpečnostní výbava v základním provedení 

MINUSY
- horší výhled vzad
- vyšší spotřeba
- velká příbuznost s modelem altea
- menší odolnost vůči bočnímu větru

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Mimo jiné se sluší vyzdvihnout i jeho mimořádně sebevědomé chování, příjemné a snadné ovládání, bohatou bezpečnostní výbavu již v základním provedení a vysokou užitnou hodnotu. Poměrně příznivá je i cena.

Tuzemský bestseller, konzervativně pojatá Škoda Octavia II, která s toledem sdílí řadu konstrukčních prvků, se stejným motorem a obdobnou výbavou se totiž prodává za téměř shodnou cenu. 

Emotivně laděný Seat Toledo má tudíž řadu předpokladů přilákat část klientely, které se linie mladoboleslavského vozu zdají být přehnaně usedlé.

Toledu třetí generace nelze upřít snahu o originální designérské řešení, přestože podobnost s menší sestřičkou alteou je více než  zásadní.

Hatchback s prvky vozů MPV je pro automobilku, která dle koncernového politiky patří do skupiny se sportovním zaměřením, na první pohled trochu zarážející. Bližší ohledání ale odhalí, že novému Toledu dynamický charakter rozhodně nechybí.

Moderně řešená karoserie má oblé tvary, které jsou stejně jako u altey tu a tam odlehčeny zvlněnými liniemi.

Španělské pseudoMPV je po stránce estetiky opravdový unikát, i když je třeba objektivně usoudit, že MPV proporce v kombinaci se zádí ve stylu kompaktního sedanu, asi neosloví každého.

Přední část toleda je nejen pohledná, ale i neobyčejně dynamická. Do široka protažené světlomety s čirou optikou, výrazně tvarovaná kapota, klenuté lemy blatníků a nárazník s mohutným sacím otvorem tvoří výrazný harmonický celek, který zvýrazňuje sportovního ducha vozu.

Přední partie nového Seatu Toledo pochopitelně nezůstaly ušetřeny ani designérské lahůdky a příspěvku ke snížení aerodynamického hluku v podobě stěračů schovaných do sloupků čelního skla.

Boční profil vozu dokazuje jasnou příbuznost s alteou. Až po zadní (C) sloupky jsou oba sourozenci prakticky totožní. Veškeré změny se odehrály na zádi, která je v porovnání se starší sestřičkou o 177 mm delší.

Zadní partie je řešena velmi svérázně a z hlediska stylistiky má asi nejblíže k Renaultu Vel Satis. Na svažující se profil střechy navazuje panoramatické zadní okno s nízkým průzorem, které ve své dolní části výrazně zasahuje do boků karoserie. Oblé víko kufru je prosté výraznějších hran a prolisů, jeho nejvýraznějším prvkem je velké logo automobilky, které zároveň slouží jako klika a madlo.

Významným estetickým příspěvkem na zádi vozu jsou moderní koncové svítilny, které v obdobném provedení našly své uplatnění na altee.

INTERIER A KUFR

O sportovních ambicích vozu vypovídá také interiér, který je až na drobné detaily prakticky totožný s alteou.

Jednou ze silných stránek nového toleda je vnitřní prostor, potažmo jeho velikost. Rozvor vozu sice patří v dané kategorii spíše k podprůměru, stavba karoserie s dopředu posunutou kabinou a vyšší posez ale zaručují více než solidní prostorové vlastnosti.

Kokpit vozu, který je taktéž shodný s alteou, vyniká přehledností a kvalitní ergonomií. Přístrojová deska je čistě řešena, středový panel ale v kontrastu s nápadným zevnějškem působí trochu nudně a lacině. Dominantou řidičova pracoviště je oblý přístrojový štít ukrývající trojici hluboko zapuštěných ciferníků, nezbytné kontrolky a sdělovače. Sportovního ducha interiéru dotváří i tříramenný volant s optimální velikostí i tloušťkou věnce.

Vnitřnímu prostoru dominují výhradně tvrzené plastové materiály, což v případě tohoto španělského vozu rozhodně není na škodu. Většina plastů, vyjma těch na středové konzoli má pohlednou a příjemnou povrchovou úpravou, vysoká je i kvalita jejich dílenského zpracování.

Pobyt na prostorné palubě toleda zpříjemňuje cestujícím množství odkládacích schránek a kapes, kdo by ale očekával variabilitu vnitřního prostoru na úrovni klasických vozů MPV, bude patrně zklamán.

Sportovnímu naturelu vozu odpovídají anatomicky tvarované sedačky, které šlechtí optimální délka sedáků a opěradel. Dvojice předních sedadel má výrazné boční vedení, které poskytuje tělu výbornou oporu při ostřejším stylu jízdy, měkčí polstrování zase přispívá ke zvýšení cestovnímu komfortu. Třímístná zadní lavice má podobně jako přední sedadla výrazněji profilované sedáky i opěradla. Dospělý cestující sedící uprostřed zadní lavice si ale tolik pohodlí jako ostatní pasažéři neužije.

Přístup na přední i zadní řadu sedadel je snadný, čtveřice bočních dveří se otevírá v dostatečném úhlu. Nastupování a vystupování navíc usnadňuje vysoký ponton střechy a zvýšené uložení sedadel.

Přehled nad dopravní situací je díky vyšší pozici za volantem a velkým proskleným plochám karoserie dobrý. Horší je to z výhledem do prostoru za vozem, protože atypické zadní okno má velmi malý průzor.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný, výklopná zadní stěna s neobvykle tvarovaným sklem se podobně jako u menší altey otevírá vcelku. Manipulace se zavazadly je díky širokému vstupnímu otvoru snadná. Spodní nákladová hrana je navíc v rovině s horní částí dvojité podlahy, což usnadňuje případné vykládání objemnějších nebo těžších předmětů. Základní objem kufru o velikosti 500 litrů lze sklopením asymetricky dělených zadních sedadel rozšířit až na 1440 litrů.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Sportovně laděný MPV hatchback spočívá na shodné podvozkové platformě, kterou nějaký ten pátek využívá nová generace octavie, VW Golf 5, Audi A3 nebo Seat Altea. Vedle velikosti vnitřního prostoru jsou tudíž jízdní vlastnosti asi nejvýraznější předností španělského automobilu.

Toledo je i přes tužší naladění podvozku rodinným vozem poskytujícím vysokou míru cestovního komfortu. Vyspělý podvozek se zadní víceprvkovou nápravou typu multilink nese hlavní zásluhu na výjimečných jízdních vlastnostech a snadném ovládání. Nové Toledo drží věrně zvolenou stopu a i přes vyšší stavbu karoserie není jeho naklánění v zatáčkách nijak výrazné. Velmi sebevědomě si vůz počíná i při vyšších rychlostech nebo při ostřejších manévrech. Citlivější je pouze na silnější boční vítr.

Vysokou kvalitu upravené koncernové platformy dokazuje i schopnost s jakou vůz dokáže absorbovat přejížděné nerovnosti a výmoly.

Řízení vybavené elektromechanickým posilovačem je velmi exaktní. Řidiči poskytuje kvalitní zpětnou vazbu, má ideálně strmý převod a příjemně degresivní účinnost serva. Za pozornost stojí i precizní geometrie přední nápravy, která se příznivě projevila na minimalizování sil vytrhávající volant z rukou řidiče.

Pod krátkou, výrazně stylizovanou kapotou testovaného vozu se ukrývala základní z pohonných jednotek toleda. Motor 1,6 MPI produkující výkon 75 kW (102 koní) a kroutící moment 148 Nm.

Osvědčený zážehový agregát uděluje mohutnému rodinnému vozu překvapivě dobrou dynamiku. Sprint na stokilometrovou hranici zvládne „toledo“ s motorem 1,6 MPI za 12,9 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 181 km/h. Pocit z jízdy lze hodnotit jako velmi dobrý. Subjektivně vnímané dynamické vlastnosti se zdají být ve skutečnosti lepší než papírové hodnoty a to není zcela obvyklé.

Pohonná jednotka s dvouventilovou technikou sice neoslňuje výkonem, ve spojení s 1350 kilogramů těžkým vozem ale odvádí dobrou službu. Relativní nedostatek výkonu se projevuje pouze při předjížděcích manévrech a při pružném zrychlení ve vysokých rychlostech. Pro udržení potřebné dynamiky je pak nezbytné motor udržovat ve rozmezí mezi 4500 a 5500 otáčkami, což není příliš efektivní z hlediska spotřeby pohonných hmot.

Pro běžného motoristu, který s rodinou za zády nehodlá atakovat rychlostní rekordy, je stokoňová „jednašestka“ dostatečnou kubaturou. Sportovně založení řidiči, by měli raději sáhnout po silnějším z řady nabízených agregátů.

Odhlučnění motoru od prostoru pro cestující lze označit jako solidní. Při klidné a pohodové jízdě se nové toledo projevuje velmi příznivou hladinu vnitřního hluku, která se výrazně nemění až do rychlosti kolem 160 km/h. Po překonání této hranice se motor začne ozývat trochu výrazněji a s každý dílkem na stupnici rychloměru, jeho hlučnost výrazně narůstá.

Motor 1,6 MPI je standardně spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá bez sebemenších problémů. Krátká volící páka s příjemně tvarovanou hlavicí se v kulise řazení pohybuje po krátkých drahách a s vysokou přesností, příjemný je i odpor, který převodovka při řazení klade.

Testovaný exemplář měl za sebou pouze pár stovek kilometrů, objektivně změřit spotřebu takto syrového motoru tudíž nebylo možné, což se v praxi prokázalo již po druhém tankování pohonných hmot.

Na trati dlouhé 2000 km spolykalo Toledo v průměru 8,8 litrů naturalu. V první části testu s vysokým podílem dálničního provozu oscilovala průměrná spotřeba okolo 10 litrů, druhé měření v kombinovaném provozu už bylo o poznání lepší. Apetit motoru se téměř o půl druhého litru snížil.

Základní cena modelu Seat Toledo je na českém trhu stanovena na 489 900 Kč (1,6i Reference). Testovaný vůz  s příplatkovou výbavou měl hodnotu 556 560 Kč.

Standardní výbava vozu Seat Toledo zahrnuje dvojici čelních airbagů, boční a hlavové airbagy pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (TCS), elektromechanický posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, ukazatel vnější teploty, elektronický imobilizér, tónovaná determální skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, multifunkční zadní sedadla dělená v poměru 40:60, výškově a podélně nastavitelný volant, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, dvojité dno zavazadlového prostoru, odkládací schránky pod sedadlem řidiče a spolujezdce, atd.

Testovaný vůz v obsahoval navíc: disky kol z lehkých slitin o rozměru 16“, klimatizaci Climatic, autorádio s přehrávačem CD a 6 reproduktorů a metalický lak Niebla.

 

Seat Toledo 1,6 MPI Reference

Renault Scénic 1,4i 16V Pack Authentique
 
Škoda Octavia II 1,6 MPI Classic
objem motoru (cm3) 1595 1390 1595
výkon (kW/k) 75/102 72/98 75/102
max.toč.
moment (Nm)
148 127 148
počet válců/ventilů 4/8 4/16 4/8
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 181 174 190
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,9 14,3 12,3
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 10,4/6,0/
7,6
9,7/
6,0/
7,3

9,8/
5,7/
7,2

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 500/1440 430/1840 560/1350
rozměry d/š/v (mm) 4458/
1768/
1568
4258/
1805/
1620
4572/
1769/
1468
rozvor (mm) 2578 2685 2578
objem nádrže (l) 55 60 55
pneumatiky

205/55 R16

195/65 R15

195/65 R15

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ano ano/ne
ABS/ESP/ASR ano/ne/ano ano/ne/ne

ano/ne/ano

palubní počítač/mlhovky ne/ne ano/ne ne/ne
klimatizace/autorádio ne/ne ne/ne ne/ne
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 489 900 509 000 459 900

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

Vyspělý podvozek se zadní víceprvkovou nápravou typu multilink nese hlavní zásluhu na výjimečných jízdních vlastnostech a snadném ovládání.

Sportovně laděný MPV hatchback spočívá na shodné podvozkové platformě, kterou nějaký ten pátek využívá nová generace octavie, VW Golf 5, Audi A3 nebo Seat Altea.

Manipulace se zavazadly je díky širokému vstupnímu otvoru snadná. Spodní nákladová hrana je navíc v rovině s horní částí dvojité podlahy, což usnadňuje případné vykládání objemnějších nebo těžších předmětů.

Základní objem kufru o velikosti 500 litrů lze sklopením asymetricky dělených zadních sedadel rozšířit až 1440 litrů.

Sportovnímu naturelu vozu odpovídají anatomicky tvarované sedačky, které šlechtí optimální délka sedáků a opěradel.

Oblé víko kufru je prosté výraznějších hran a prolisů, jeho nejvýraznějším prvkem je velké logo automobilky, které zároveň slouží jako klika a madlo.

Walter de Silva, dvorní designér španělské automobilky dal novému vozu do vínku hodně sebevědomé proporce, které zvyšují praktické využití a zároveň nepostrádají sportovního ducha.

Třetí generace toleda rezignovala na zavedené rozdělení a z každého segmentu si vzala to, co jí bylo po chuti.

Pro běžného motoristu, který s rodinou za zády nehodlá atakovat rychlostní rekordy, je stokoňová „jednašestka“ dostatečnou kubaturou. Sportovně založení řidiči, by měli raději sáhnout po silnějším z řady nabízených agregátů.

Pod krátkou, výrazně stylizovanou kapotou testovaného vozu se ukrývala základní z pohonných jednotek toleda. Motor 1,6 MPI produkující výkon 75 kW (102 koní) a kroutící moment 148 Nm.

Přístup na přední i zadní řadu sedadel je snadný, čtveřice bočních dveří se otevírá v dostatečném úhlu. Nastupování a vystupování navíc usnadňuje vysoký ponton střechy a zvýšené uložení sedadel.

Třímístná zadní lavice má podobně jako přední sedadla výrazněji profilované sedáky i opěradla. Dospělý cestující sedící uprostřed zadní lavice si ale tolik pohodlí jako ostatní pasažéři neužije.

Pobyt na prostorné palubě toleda zpříjemňuje cestujícím množství odkládacích schránek a kapes, kdo by ale očekával variabilitu vnitřního prostoru na úrovni klasických vozů MPV, bude patrně zklamán.

O sportovních ambicích vozu vypovídá také interiér, který je až na drobné detaily prakticky totožný s alteou.

Přístrojová deska je velice čistě řešena, středový panel ale v kontrastu s nápadným zevnějškem působí trochu nudně a lacině.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.