Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat: Větší zadeček je sexy

aktualizováno 
Další velkoprostorový seat se sportovním vzhledem se jmenuje Altea XL. Španělce narostl pětisetlitrový zadek, který ale umně kryje oblinami a prolisy. Z rodiny velkých seatů nabízí nejvíce variability interiéru, nabídka motorů se naopak musela uskromnit; eXtra Large altea se představí za měsíc v Paříži.

Seat Altea XL | foto: Seat

Když se v roce 2003 zjevila altea, obecenstvo, zhýčkané krásným toledem II, ještě krásnějším leonem a natěšené jiskrnými sestrami ibiza/cordoba, reagovalo rozporuplně. Walter Da Silva totiž stvořil velkoprostorový, vyloženě rodinný model, který však ozdobil výrazně sportovními rysy.

Na poněkud schizofrenní kontrast emotivní přídě plné ostrých úhlů a vysoké střechy si mnozí nezvykli dosud, což je škoda, protože altea je nadprůměrně povedené auto.

Když přišlo nové, objemné toledo od Stephena Lewise, mnozí už přestávali věřit, že Seat je sportovní značkou. Zklamanou komunitu vyznavačů německé techniky ve sportovním jižanském kabátě trochu usmířil snížený a velice efektní nový leon, přesto však mnozí dále přemýšlejí, kterým směrem se image značky, která měla dosud na starosti sportovně založené zákazníky, bude dál ubírat. Podle všeho to totiž neví ani samotné vedení koncernu Volkswagen.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O SEATECH 

Altea XL k rozřešení této otázky nepřispěla, spíše naopak. Vedle technicky blízce příbuzného toleda, které je podobné nejspíš obřímu liftbacku, totiž stane o 187 mm prodloužená altea XL se svislejší zádí, a do beztak nejasného zaměření jednotlivých modelů zřejmě vnese ještě větší zmatek.

Altea XL tak přebírá funkci křížence mezi velkým kombi a minivanem, který se však vydal jinou cestou než proporčně podobné toledo a jeho tvůrci si dali mnohem více záležet na tvarech zvětšené zádě, které ale paradoxně udělili více sportovního fleuru, téměř ve stylu leona.

Mezi aktivní tatínky, kterým se současné evropské minivany zdají příliš drahé, tak vyrazí lovit 4467 mm dlouhý pětimístný pětidveřový vůz, nabízející nadprůměrný prostor všem cestujícím a rekordní zavazadelník.

Jeho hlavním trumfem je kromě zvýšené střechy posuvná zadní lavice v rozmezí 16 cm, přičemž zadní krajní poloha je o 2 cm dále, než u základní altey. Místa pro bagáž je v tom případě 532 l, ovšem po odsunutí je objemu ještě o 103 l více a vzadu se prý při troše uskrovnění dá ještě pořád sedět.

Cestovatele potěší i přidané výklopné stolky na zadních stranách předních sedadel, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru či příprava pro přenosnou navigaci s integrovaným napájením vlevo od volantu na palubní desce.

Ochuzená motorová paleta plně odpovídá spíše rodinnému zaměření, z nabídky vypadly nejslabší a nejsilnější zážehové motorizace.

Zbyla ortodoxní, levná dvouventilová jedna-šestka MPI o výkonu 75 kW a přímovstřikový dvoulitr FSI (110 kW), nabízený ovšem výhradně s automatickou převodovkou Tiptronic.

Diesely naopak zůstaly všechny; poslední člen rodiny klasických litinových dvouventilových devatenáctistovek PD o výkonu 77 kW otevírá, podobně jako v mnoha dalších koncernových modelech, spodní konec naftového menu.

O stupeň výše je oblíbený čtyřventilový dvoulitr TDI PD o výkonu 103 kW, který lze jako jediný získat s dvouspojkovou sekvenční převodovkou DSG, a na vrcholu stojí evoluční verze téhož agregátu, jehož 125 kW a dvojice vyvažovacích hřídelů už dává křídla nové Altee FR.

Oficiální premiéra se odehraje až koncem září na pařížském autosalonu, bližší specifikace ani ceny dosud známé nejsou. Dá se však spekulovat, že altea XL bude k mání za solidní cenu - podobně jako dosavadní velká trojka z Martorella - a nabídne zajímavou a konečně i pohlednou alternativu velkým rodinám či aktivním živnostníkům.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.