Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sedačky v autech nejsou bezpečné

  9:48
Britští výzkumníci v oblasti dopravních nehod dospěli k šokujícímu zjištění: šest z deseti současných aut je vybaveno sedadly, která posádku při nárazu jiným vozem zezadu chrání zcela nedostatečně. A co je zvlášť zajímavé - neplatí to pouze pro malé a levné vozy, ale problém se týká i luxusních limuzín.

Zajímavé i velmi varující výsledky zveřejnil časopis Auto7.

Od chvíle, kdy s počátkem roku 2001 v České republice vstoupila v platnost přednost chodců na přechodech, dramaticky přibylo dopravních nehod, které se ať už přímo na přechodech či těsně před nimi staly.

Nejenže se téměř zdvojnásobil počet postižených chodců a několikanásobně víc jich i zahynulo pod koly aut, ale také podstatně větší množství řidičů poznalo, jaké to je "dostat ránu zezadu".

Tento typ dopravních nehod patří podle statistik k nejčastějším i v zahraničí; například v Německu se jich stane ročně na 200 tisíc, v Británii dokonce 250 tisíc.

Technici sestrojili speciální figurínu BioRid II. Je vybavena napodobeninou lidské páteře.

Zraněná krční páteř

Co nastane, když zabrzdíte třeba před přechodem, ale za vámi jedoucí řidič to neubrzdí a narazí do vás? Posádka stojícího vozu je nejprve prudce vystřelena vpřed, a to silou, která může podle rychlosti zadního vozu být až desetinásobkem hmotnosti osob.

Hlava je ve zlomku vteřiny vržena do opěrky, ale ve zlomku sekundy naopak i odmrštěna dopředu rychlostí až čtyři metry za sekundu. A důsledek? Většina účastníků takovéto nehody končí s různě vážným zraněním krční páteře.

Jen málo dobrých

Problémem se zabývali odborníci z britského výzkumného institutu Thatcham, jenž pracuje pro velké pojišťovací společnosti. Zkoušce podrobili 113 současných modelů aut. Výsledky především výrobcům aut (mezi nimi i hodně renomovaným) příliš radosti nepřinesly. Více než polovina aut totiž v testech neobstála.

Posádku dokázala dobře ochránit při nárazu zezadu sedadla pouze u 18 modelů (16 %). Ty si odnesly hodnocení "dobré", u 27 automobilů (24 %) byla ochrana "akceptovatelná". Dalších 27 vozů (24 %) dostalo nálepku "průměrný". Ta už však signalizuje dost velkou pravděpodobnost zranění krční páteře při kolizi. U 36 % modelů je posádka při nárazu zezadu vážně ohrožena... Testy neprošlo 41 aut! ¨

Ochrana jejich sedadel byla označena za "špatnou". 25 modelů bylo dokonce ze zkoušky vyřazeno již v prvém kole, ještě před dynamickými testy, protože jejich sedadla nesplňovala základní ergonomické požadavky.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?

Hříšníci

Jak se dalo očekávat, nedostatečně byla hodnocena řada malých automobilů. Verdikt "špatný" si odnesla jak Škoda Fabia, tak i další modely koncernu VW: Polo, Seat Arosa i Ibiza. Stejně dopadly i malé citroëny, Fiat Panda, Honda Jazz, Mazda 2 či Renault Clio. Pověst si francouzská automobilka napravila u modelu Modus, jenž dostal hodnocení "dobrý" (stejně jako modely Laguna a Scénic). Spokojený může být mezi výrobci malých aut jen Opel u modelu Corsa.

U vozů velikostně o třídu výš neuspěla například Toyota Corolla, Fiat Stilo, Honda Civic, Seat Cordoba a Leon. Známku "dobrý" si vysloužil pouze Ford Focus. Střední třída dokazuje, že problém bezpečných sedadel se týká i prestižních značek. Neuspěly totiž ani takové vozy jako BMW řady 3, Mercedes C, Jaguar X-Type, Alfa 156, Honda Accord, VW Bora a Passat. A bohužel ani Škoda Superb. Octavia se octla v průměru. Nejlepší hodnocení patří Fordu Mondeo, Nissanu Primera, Saabu 9-3 a severským Volvům S40 i S60.

Mezi luxusními auty dopadly špatně BMW 5, Alfa 166 a Renault Vel Satis, dobře tu obstála naopak volva -model V70 i S80 - či Jaguar S-Type. Mezi rodinnými vany kralují s dobrými výsledky Ford Focus C-Max, a Nissan Almera Tino.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?


Evropa dohání

Proč se v této věci angažují pojišťovny? V souvislosti s poraněním krční páteře musí totiž platit obrovské sumy. Odhaduje se to na více než miliardu eur ročně.

Testy se do Evropy dostaly z Ameriky. Tam odborníci vyhodnocují při statických testech s figurínami vliv vzdálenosti hlavy od opěrky na riziko zranění již od roku 1995.

Právě tyto výsledky posloužily jako startovní kritérium pro hodnocení automobilových sedaček. Riziko poranění krční páteře je totiž tím větší, čím větší je vzdálenost hlavy od opěrky. Řada automobilů je navíc vybavena sedadly bez možnosti nastavení polohy opěrky, což samozřejmě riziko ještě zvyšuje.

Optimální pozice by měla vypadat tak, že je horní okraj opěrky ve stejné rovině jako vršek hlavy a v horizontální rovině by hlava neměla být vzdálena od opěrky více než čtyři centimetry. Pouze sedadla, která vyšla z hodnocení podle těchto požadavků s výsledkem "dobrá" či "akceptovatelná", byla připuštěna k dynamickým testům.

Sedačky, jež byly už u statického testu hodnoceny jako "průměrné" či "špatné", byly z dynamických testů vyřazeny a dostaly i celkové hodnocení "špatný". Britský institut hodnotí tímto způsobem bezpečnost předních sedadel, ale postupně by se mělo dostat také na sedadla zadní.

Dojde tak jistě brzy k tomu, že automobilky začnou svá sedadla vybavovat systémy, která zranění páteře při nárazu zezadu zabraňují, jako například dnes už Audi, Opel, Renault a Volvo.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?

Podkladem pro článek jsou informace převzaté z týdeníku Auto7, který vydává Motor-Presse Bohemia.

MF DNES ,  Miroslav Hájek, AUTO 7

Anatomicky tvarovaná sportovní sedačka

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...