Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu: Alfa 159 byla chyba. Ferrari možná bude na prodej

  12:16aktualizováno  12:16
Fiat potřebuje peníze na kompletní převzetí Chrysleru. Sergio Marchionne, šéf koncernu, proto přemýšlí, kde je vzít. Značku Alfa Romeo neprodá, i když připouští, že ji model 159 dostal do problémů. Na prodej ale možná bude Ferrari nebo společnost Magneti Marelli.

Alfa Romeo 159 je zdrojem potíží automobilky, přesto Fiat Alfu neprodá | foto: Alfa Romeo

Okolo Fiatu a Chrysleru začíná být hodně horko. Italský koncern se rozhodl k převzetí majoritního podílu v americké automobilce, v současnosti přitom Fiat vlastní jen 20% podíl. V první čtvrtině 2011 má Fiat podíl navýšit na 25 %, později pak na 35 %. Analytici se domnívají, že mezi lety 2013 až 2016 chce Fiat převzít v Chrysleru majoritní podíl. Od poloviny roku 2011 by přitom již mohl být Chrysler společností volně obchodovanou na burze.

Fiat pochopitelně hledá cesty, jak na nákup podílu získat peníze. Jenom od bank je totiž získat nemůže. Jedním z kroků, jak si trochu uvolnit ruce, je vydělení průmyslové divize Fiatu do samostatné společnosti. Součástí Fiat Industrial S.p.A. bude například Iveco nebo CNH Global NV. Akcie nového podniku by se měly objevit na milánské burze už 3. ledna 2011.

Alfa Romeo na prodej není

Tato transakce je prakticky hotová věc, Fiatu ale dostatek peněz nepřinese. Nasnadě by byl prodej Alfy Romeo, jejíž finanční výsledky sice Fiat samostatně nezveřejňuje, ale všeobecně se odhaduje, že firma na Alfě tratí asi 300 milionů eur ročně. O Alfu Romeo má přitom velký zájem koncern Volkswagen, který má i spoustu volné hotovosti. Prodej značky by se tak zdál být logickým krokem. Jenže Alfa Romeo je prý důležitou součástí plánu rozvoje Fiatu a Chrysleru na dalších 5 let a proto rozhodně na prodej není.

A to vše i přesto, že Sergio Marchionne připustil, že model 159 byl opravdovou chybou a z velké části může za současný stav automobilky. Z hlediska estetiky všemi obdivovaný typ totiž není tou pravou Alfou Romeo podle gusta příznivců značky. Odborná i laická veřejnost dlouhodobě 159 kritizuje za její vysokou hmotnost, která má za následek průměrnou dynamiku, těžkopádnost při řízení a vysoké spotřeby motorů. Marchionne slíbil, že nástupce s názvem Giulia bude opět opravdovou Alfou. A kromě Evropy začne dobývat i americký trh. "Samozřejmě, že když mi nabídnou za Alfu Romeo dvacet miliard, posadil bych se ke stolu a přemýšlel bych o tom," nechal se slyšet Marchionne.

Peníze půjdou z Ferrari a Magneti Marelli

A kde tedy Fiat získá peníze, když ne prodejem Alfy Romeo. Pro někoho může být šokem Marchionneho plán na nabídnutí akcií Ferrari na burze. Tohle rodinné zlato je přeci tím nejcennějším, co Fiat má. Jenže automobilka si ve Ferrari zajisté ponechá 51% podíl a o zbytek akcií bude určitě velký zájem. V něm přitom nebude hrát roli pouze chladný kalkul investorů. Vlastnit kousek automobilové ikony bude chtít i nejeden fanoušek značky. O minoritní podíl ve Ferrari prý hodně stojí Ferdinand Piech z Volkswagenu. Ferrari má podle různých odhadů hodnotu 2,3 až 3,5 miliardy eur, což už by kasičku Fiatu mohlo naplnit zajímavým způsobem.

Fiat také zvažuje odprodej Magneti Marelli, dodavatele komponentů. Tento prodej ale může být trochu problematický, více než polovinu zakázek Magneti totiž tvoří dodávky právě pro koncern Fiat. Automobilka si tak musí pohlídat, aby se výrazného vlivu v Magneti nezmocnil některý z konkurentů, který by pak mohl ovlivňovat ceny komponent. Nezávislí investoři se zase do firmy výrazně závislé na jednom zákazníkovi příliš nepohrnou.

Chrysler 200

Chrysler 200

Chrysler smířený s osudem

V celém dění okolo Fiatu a Chrysleru tak zůstává nejvíc v klidu právě americká automobilka. Ta se totiž soustředí na svůj primární cíl – vrátit se zpět k běžnému fungování, být konkurenceschopná a výdělečná. Pro rok 2011 Chrysler kompletně inovoval svou celou modelovou řadu a pomalu se stahuje z Evropy. Nového modelu 200, který je vlastně faceliftovaným Sebringem, se tak na starém kontinentu nedočkáme. Alespoň ne se značkou Chrysler nebo Dodge. Dvoustovka by se ale mohla stát základem velkého Fiatu nebo Lancie. Podobně se objevují spekulace o tom, že by Jeep Grand Cherokee posloužil jako základ pro luxusní SUV značek Maserati a Alfa Romeo. Pod kapotu Jeepu by pak mohl zamířit i motor z dílen Ferrari.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.