Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu: Klidně se spojíme s Fordem, musíme se bránit Googlu a Applu

aktualizováno 
Vedle Fordu by se šéf Fiatu Sergio Marchionne nebránil ani spojení s dalším gigantem General Motors. Naopak ve spolupráci s francouzským koncernem Peugeot Citroen nevidí Marchionne přínos. Odmítl i diskuse o spojení s Volkswagenem.

Sergio Marchionne oznamuje spolupráci s EPA. | foto: Chrysler LLC

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Sergio Marchionne je šéfem koncernu FCA, tedy Fiatu a Chrysleru, který vznikl pod jeho taktovkou. Už toto sloučení dvou velkých, ale v minulých letech trápících se značek vzbudilo velký rozruch. Jenže rozkročení přes Atlantik se nakonec ukázalo jako dobrou volbou. V krizi krachující Chrysler našel v koncernu druhý dech a když se přestalo dařit Fiatu, tak se naopak zvedl Chrysler, který táhne koncern v posledních letech. Konkrétně se nejvíc daří značce Jeep.

Spolupráce obou firem je už dobře patrná na konkrétních produktech. Aktuálně je to dvojice modelů Fiat 500x a Jeep Renegade, v USA pak menší modely Chrysleru jako jsou Dart a nová generace modelu 200 (který vypadá opravdu skvěle), stojí na podvozkové platformě C-Evo/D-Evo, respektive variantách C-Wide/CUSW. V Evropě tuto platformu používá Alfa Romeo Giulietta. Další kooperace na sdílených platformách a používání motorů navzájem se plánuje.

Fotogalerie

A právě kooperace a sdílení nákladů je důvodem, proč se Sergio Marchionne o možném spojení s Fordem nebo General Motors rozpovídal. Označil ho za technicky proveditelné a prohlásil, že z jeho strany zde nejsou žádná omezení. Z kontextu ovšem nevyplývá, že by chtěl Marchionne spojovat samotné firmy, ale že přemýšlí především o spojení sil při vývoji. Jako důvod nezmiňoval současná konvenční auta, ale automobily, které teprve přijdou.

Konkrétně jde o vývoj nových úsporných (doslova ekologicky čistších) aut a vozidel s automatickým řízením. Marchionne zde konkrétně zmiňuje nejen hrozbu konkurenčních výrobců automobilů, ale také firem, které zatím s auty nic společného nemají. Google ani Apple zatím auta nevyrábějí, ale netají se tím, že je tento byznys láká. Google už delší dobu testuje auta s automatickým řízením a u Applu se spekuluje, že začíná pracovat na vlastním elektromobilu a ani další technologické novinky mu nejsou cizí.

Marchionne zároveň uvedl, že naopak spolupráce s francouzským koncernem PSA, tedy značkami Peugeot a Citroen by koncernu FCA nepřinesla kýžený výsledek. Přitom Fiat s PSA donedávna spolupracoval na vývoji a výrobě takzvaného eurovanu (Citroën C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse, Lancia Phedra). A popřel, že by kdy jednal o spojení, či jiném typu spolupráce s koncernem Volkswagen.

A co na to Ford a General Motors? Prý není co komentovat, obě firmy mají vlastní plány a strategii a té se budou držet.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Stavění aut na polský způsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

Warszawa M20 GT

Na auta značky Warszawa vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Polská firma KHM Motor na ni chce odkázat netradiční kreací...

Kalašnikov namířený na Muska. Moskvič se vrací jako elektromobil

Ruský elektromobil Kalašnikov CV-1

Sekta teslistů možná dostane nové protivníky. Věčnému americkému start-upu, který drží nad vodou hlavně vůle a charisma...

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

Vector WX8

Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského...

Najdete na iDNES.cz