Šéf Fiatu: Klidně se spojíme s Fordem, musíme se bránit Googlu a Applu

aktualizováno 
Vedle Fordu by se šéf Fiatu Sergio Marchionne nebránil ani spojení s dalším gigantem General Motors. Naopak ve spolupráci s francouzským koncernem Peugeot Citroen nevidí Marchionne přínos. Odmítl i diskuse o spojení s Volkswagenem.

Sergio Marchionne oznamuje spolupráci s EPA. | foto: Chrysler LLC

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Sergio Marchionne je šéfem koncernu FCA, tedy Fiatu a Chrysleru, který vznikl pod jeho taktovkou. Už toto sloučení dvou velkých, ale v minulých letech trápících se značek vzbudilo velký rozruch. Jenže rozkročení přes Atlantik se nakonec ukázalo jako dobrou volbou. V krizi krachující Chrysler našel v koncernu druhý dech a když se přestalo dařit Fiatu, tak se naopak zvedl Chrysler, který táhne koncern v posledních letech. Konkrétně se nejvíc daří značce Jeep.

Spolupráce obou firem je už dobře patrná na konkrétních produktech. Aktuálně je to dvojice modelů Fiat 500x a Jeep Renegade, v USA pak menší modely Chrysleru jako jsou Dart a nová generace modelu 200 (který vypadá opravdu skvěle), stojí na podvozkové platformě C-Evo/D-Evo, respektive variantách C-Wide/CUSW. V Evropě tuto platformu používá Alfa Romeo Giulietta. Další kooperace na sdílených platformách a používání motorů navzájem se plánuje.

Fotogalerie

A právě kooperace a sdílení nákladů je důvodem, proč se Sergio Marchionne o možném spojení s Fordem nebo General Motors rozpovídal. Označil ho za technicky proveditelné a prohlásil, že z jeho strany zde nejsou žádná omezení. Z kontextu ovšem nevyplývá, že by chtěl Marchionne spojovat samotné firmy, ale že přemýšlí především o spojení sil při vývoji. Jako důvod nezmiňoval současná konvenční auta, ale automobily, které teprve přijdou.

Konkrétně jde o vývoj nových úsporných (doslova ekologicky čistších) aut a vozidel s automatickým řízením. Marchionne zde konkrétně zmiňuje nejen hrozbu konkurenčních výrobců automobilů, ale také firem, které zatím s auty nic společného nemají. Google ani Apple zatím auta nevyrábějí, ale netají se tím, že je tento byznys láká. Google už delší dobu testuje auta s automatickým řízením a u Applu se spekuluje, že začíná pracovat na vlastním elektromobilu a ani další technologické novinky mu nejsou cizí.

Marchionne zároveň uvedl, že naopak spolupráce s francouzským koncernem PSA, tedy značkami Peugeot a Citroen by koncernu FCA nepřinesla kýžený výsledek. Přitom Fiat s PSA donedávna spolupracoval na vývoji a výrobě takzvaného eurovanu (Citroën C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse, Lancia Phedra). A popřel, že by kdy jednal o spojení, či jiném typu spolupráce s koncernem Volkswagen.

A co na to Ford a General Motors? Prý není co komentovat, obě firmy mají vlastní plány a strategii a té se budou držet.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Najdete na iDNES.cz