Šéf Škodovky prozradil plány: pět aut do tří let!

  • 54
Největší světový autosalon ve Frankfurtu je plný znepokojivých zpráv, jako je drahý benzin, nástup čínských aut či krize zavedených západních automobilek. Šéfa Škody Auto Detlefa Wittiga však jako by nic z toho netrápilo.

Největší světový autosalon ve Frankfurtu je plný znepokojivých zpráv, jako je drahý benzin, nástup čínských aut či krize zavedených západních automobilek.

Šéfa Škody Auto Detlefa Wittiga však jako by nic z toho netrápilo. Do tří let chce vyrábět pět modelů a zaměstnávat lidi v sedmi zemích světa.

Do Frankfurtu přivezl letní verzi vozu yeti, jímž chce ukázat svůj plán: dělat víc různých aut.

Co máte v plánu s letní verzí yetiho? Bude se vyrábět?

S yetim to myslíme vážně. Sériová verze bude bližší první modré uzavřené verzi, kterou jsme ukázali dřív. Otevřený yeti říká, že na projektu dál pracujeme. Není to jen vůz na výstavu. Dá se s ním jezdit a ukazuje možnosti, co lze dělat.

Uvidíme tedy někdy Škodu bez střechy? Kabriolet?

Dnešní doba nechce jednostranně zaměřená auta, chce křížence, v nichž se zkombinují výhody více aut. Čistý kabriolet Škoda dělat nebude. Budeme dělat chytrá auta, která nabídnou víc než jeden typ vozu.

Nebojíte se drahého benzinu?

Trh s auty nikdy výrazně neutrpěl tím, že zdražovala paliva. Zákazníci se pouze obraceli k úspornějším autům, od benzinu k naftě, od velkých motorů k menším a vyspělejším.

A co nástup Číňanů? Ti vás neznepokojují?

To je velmi dlouhodobá záležitost. Myslím, že v příštích pěti až deseti letech se Číňané na evropském trhu výrazněji neprosadí. Toto jsou jejich první pokusy, první krůčky. Prozatím se musí učit, nemají zkušenosti, tradici výroby aut. Škoda byla před lety v podobné pozici, její růst byl ale rychlý, velmi rychlý. Škoda má historii, stoletou tradici, ze které může čerpat. To čínským výrobcům chybí.

Svět aut byl vždy hodně záležitostí mužů, všem šlo o výkon a rychlost. Ale čím dál víc hrají roli ženská témata, jako je bezpečnost či prostor pro rodinu. Jaká je podle vás Škoda? Ženská, nebo mužská?

Škoda je mužská značka. Pětaosmdesát procent našich aut kupují muži, i když podíl žen stoupá. Rozdělení na mužské a ženské hodnoty neplatí. Škoda je mužská značka, ale muži ji volí díky tomu, co se může jevit jako ženská kritéria.

Kdy bude hotov čtvrtý model, roomster?

Roomster představíme v Ženevě v březnu příštího roku, objednávky na nové vozy budeme přijímat vzápětí. První roomstery dodáme zákazníkům v létě 2006.

A co bude po roomsteru? Nová fabia a nový superb?

Nástupce superbu bude, ale ne příští rok. Letošní rok byl ve znamení octavie, v Ženevě představíme roomster. Po roomsteru přijde nová fabia.

Detlef Wittig