Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Škody potvrdil uvedení nového kapesního modelu. Dorazí příští rok

  16:35aktualizováno  16:35
Připravovaný malý model české značky bude patřit do rodiny malých modelů koncernu Volkswagen. Členové New Small Family, jak se malým škodovkám, volkswagenům a seatům prozatím říká, se budou vyrábět v Bratislavě. Premiéra je naplánovaná na příští rok, potvrdil šéf Škody.

Návrh malé škodovky od studenta designu Daniela Pavlíka | foto: Daniel Pavlík

Škoda chce v příštích deseti letech podstatně posílit na trzích, které překotně rostou. Po autech je hlad hlavně v rozvíjejících se mimoevropských zemích jako je Indie nebo Čína. "Naším cílem je dosáhnout do konce desetiletí minimálně zdvojnásobení celkového odbytu značky Škoda v porovnání s dnešními objemy," řekl předseda představenstva Winfried Vahland na letošním kongresu Automobilwoche v Berlíně, který probíhá 2. a 3. listopadu.

V této souvislosti je plánováno rozšíření modelové řady a podle všeho i stavba nových továren. Už na příští rok se chystá představení nového malého modelu značky Škoda. "Tím rozšíříme naši nabídku na nové segmenty," prohlásil Vahland.

Malý model se zařadí svou velikostí pod fabii a bude patřit do projektu malých aut do města (New Small Family), na kterých koncern VW pracuje. Zatím se jen spekuluje o názvech nových modelů. Volkswagen by mohl nést jméno Lupo. O seatu se vůbec nic neví, u Škody se spekuluje o názvu Joyster. Auta vyráběná v bratislavské továrně VW se budou lišit pouze v detailech podle různých designových směrů každé značky.

Miniatury budou mít klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol, i když se původně zvažoval motor vzadu a pohon zadních kol. Otázkou je, kolik dveří bude miniaturní škodovka při uvedení mít, zda tři nebo pět. V případě jeho dvojčete s logem Volkswagenu se spekuluje, že v roce 2011 se představí nejdřív třídveřové provedení lupa a pětidveřové dorazí až o rok později.

O pohon nové miniškodovky se postará vedle benzínového litrového tříválce s výkonem 75 koní i tříválcový turbodiesel s objemem 1.2 litru Předností autíčka bude malá spotřeba a v poslední době přepečlivě sledované nízké emise.

Ty se podle informací britského magazínu Auto Express u benzinového provedení vejdou pod 100 gramů CO2 na 1 km. Naftová verze bude vypouštět méně než 80 gramů CO2 na kilometr. Zaryté ekology potěší, že novinka bude existovat i v elektrické verzi. Ta se však objeví později.

Vedle vozu menšího než fabia chystá Škoda i další rodinný model, který by byl rozměrově mezi fabií a octavií. Půjde o levný model, který má ve vývoji krycí jméno A-Entry. Za deset let by podle něj pod značkou Škoda mohlo jezdit ve světě kolem deseti modelů namísto současných pěti. Hlavním prodejním artiklem ale má být stále octavia.

Škoda jede do světa

Rozhodující pro rozvoj Škodovky jsou mohutně rostoucí mimoevropské automobilové trhy. Zatímco dnes se na odbytu podílí ještě 30 procenty, v příštích deseti letech má jejich podíl vzrůst na více než 50 procent. "Důsledná internacionalizace značky Škoda je součástí podnikové strategie," vysvětlil Vahland v Berlíně. "Tím chceme i dále upevnit naši funkci vstupní značky koncernu Volkswagen." Škodovka má totiž fungovat jako lákadlo pro zákazníky. Volkswagen předpokládá že po dobrých zkušenostech se škodovkou zákazníci zvolí modely dalších značek německého koncernu (Volkswagen, Audi).

Škoda se podle Vahlanda v rámci koncernu nemá stát levnou značkou. "Doby, kdy byla Škoda levným Volkswagenem, jsou pryč," nechal se minulý týden slyšet Vahland.

Vahland nevyloučil, že by se škodovky mohly v budoucnu dovážet do Česka, nebo naopak že by závody Škody v Česku vyráběly automobily i pod jinou značkou.

Kromě závodů v České republice má Škoda Auto dnes výrobní kapacity mimo jiné v Indii, Rusku a Číně. V uplynulých třech letech vzrostl odbyt v těchto zemích na více než dvojnásobek. V Číně prodala značka v roce 2009 více než 120 000 vozů (celkově na celém světě 684 tisíc). V prvních devíti měsících tohoto roku představoval nárůst odbytu v Čině 65 procent.

Už za dva roky má vyjet jiná malá škodovka, která bude určená váhradně pro indické silnice. Půjde o jeden z modelů automobilky Suzuki, ve které drží Volkswagen 20procentní podíl, jež dostane logo mladoboleslavské automobilky. Více o suzuki v barvách Škody čtěte ZDE

Škoda chce mimo jiné také intenzivně investovat do rozvoje prodejní sítě. Počet prodejců tak například v Čině v příštích pěti letech vzroste z dnešních 250 na 600.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.