Návrh malé škodovky od studenta designu Daniela Pavlíka

Návrh malé škodovky od studenta designu Daniela Pavlíka | foto: Daniel Pavlík

Šéf Škody potvrdil uvedení nového kapesního modelu. Dorazí příští rok

  • 12
Připravovaný malý model české značky bude patřit do rodiny malých modelů koncernu Volkswagen. Členové New Small Family, jak se malým škodovkám, volkswagenům a seatům prozatím říká, se budou vyrábět v Bratislavě. Premiéra je naplánovaná na příští rok, potvrdil šéf Škody.

Škoda chce v příštích deseti letech podstatně posílit na trzích, které překotně rostou. Po autech je hlad hlavně v rozvíjejících se mimoevropských zemích jako je Indie nebo Čína. "Naším cílem je dosáhnout do konce desetiletí minimálně zdvojnásobení celkového odbytu značky Škoda v porovnání s dnešními objemy," řekl předseda představenstva Winfried Vahland na letošním kongresu Automobilwoche v Berlíně, který probíhá 2. a 3. listopadu.

V této souvislosti je plánováno rozšíření modelové řady a podle všeho i stavba nových továren. Už na příští rok se chystá představení nového malého modelu značky Škoda. "Tím rozšíříme naši nabídku na nové segmenty," prohlásil Vahland.

Malý model se zařadí svou velikostí pod fabii a bude patřit do projektu malých aut do města (New Small Family), na kterých koncern VW pracuje. Zatím se jen spekuluje o názvech nových modelů. Volkswagen by mohl nést jméno Lupo. O seatu se vůbec nic neví, u Škody se spekuluje o názvu Joyster. Auta vyráběná v bratislavské továrně VW se budou lišit pouze v detailech podle různých designových směrů každé značky.

Miniatury budou mít klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol, i když se původně zvažoval motor vzadu a pohon zadních kol. Otázkou je, kolik dveří bude miniaturní škodovka při uvedení mít, zda tři nebo pět. V případě jeho dvojčete s logem Volkswagenu se spekuluje, že v roce 2011 se představí nejdřív třídveřové provedení lupa a pětidveřové dorazí až o rok později.

O pohon nové miniškodovky se postará vedle benzínového litrového tříválce s výkonem 75 koní i tříválcový turbodiesel s objemem 1.2 litru Předností autíčka bude malá spotřeba a v poslední době přepečlivě sledované nízké emise.

Ty se podle informací britského magazínu Auto Express u benzinového provedení vejdou pod 100 gramů CO2 na 1 km. Naftová verze bude vypouštět méně než 80 gramů CO2 na kilometr. Zaryté ekology potěší, že novinka bude existovat i v elektrické verzi. Ta se však objeví později.

Vedle vozu menšího než fabia chystá Škoda i další rodinný model, který by byl rozměrově mezi fabií a octavií. Půjde o levný model, který má ve vývoji krycí jméno A-Entry. Za deset let by podle něj pod značkou Škoda mohlo jezdit ve světě kolem deseti modelů namísto současných pěti. Hlavním prodejním artiklem ale má být stále octavia.

Škoda jede do světa

Rozhodující pro rozvoj Škodovky jsou mohutně rostoucí mimoevropské automobilové trhy. Zatímco dnes se na odbytu podílí ještě 30 procenty, v příštích deseti letech má jejich podíl vzrůst na více než 50 procent. "Důsledná internacionalizace značky Škoda je součástí podnikové strategie," vysvětlil Vahland v Berlíně. "Tím chceme i dále upevnit naši funkci vstupní značky koncernu Volkswagen." Škodovka má totiž fungovat jako lákadlo pro zákazníky. Volkswagen předpokládá že po dobrých zkušenostech se škodovkou zákazníci zvolí modely dalších značek německého koncernu (Volkswagen, Audi).

Škoda se podle Vahlanda v rámci koncernu nemá stát levnou značkou. "Doby, kdy byla Škoda levným Volkswagenem, jsou pryč," nechal se minulý týden slyšet Vahland.

Vahland nevyloučil, že by se škodovky mohly v budoucnu dovážet do Česka, nebo naopak že by závody Škody v Česku vyráběly automobily i pod jinou značkou.

Kromě závodů v České republice má Škoda Auto dnes výrobní kapacity mimo jiné v Indii, Rusku a Číně. V uplynulých třech letech vzrostl odbyt v těchto zemích na více než dvojnásobek. V Číně prodala značka v roce 2009 více než 120 000 vozů (celkově na celém světě 684 tisíc). V prvních devíti měsících tohoto roku představoval nárůst odbytu v Čině 65 procent.

Už za dva roky má vyjet jiná malá škodovka, která bude určená váhradně pro indické silnice. Půjde o jeden z modelů automobilky Suzuki, ve které drží Volkswagen 20procentní podíl, jež dostane logo mladoboleslavské automobilky. Více o suzuki v barvách Škody čtěte ZDE

Škoda chce mimo jiné také intenzivně investovat do rozvoje prodejní sítě. Počet prodejců tak například v Čině v příštích pěti letech vzroste z dnešních 250 na 600.