Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Toyoty: Japonsko uspělo díky sázce na kvalitu

  11:40aktualizováno  11:40
Za troubení robota převzal včera tvůrce japonského ekonomického modelu doktorát na ČVUT. Čeští vědci pro něj vymýšlejí auta, která čtou značky.

Šoičiró Toyoda, šéf automobilky Toyota | foto: MF DNES

Shrnutí historie japonské rodiny Toyodů vypadá takto: dědeček byl podnikavý vynálezce, tatínek založil továrničku na auta Toyota a syn, který zdědil obchodní a technický talent a po otci už ve svých 27 letech továrnu, takřka postavil japonskou poválečnou ekonomiku na nohy.

Zjednodušeně se dá říct, že z "čínského“ zboží udělal "švýcarské“. Filozofie neustálého zlepšování kvality napříč firmou "kaizen“ se dnes učí na všech ekonomických univerzitách.

"Japonské zboží mělo před válkou pověst levného a nekvalitního zboží, ale v 50. letech nás zaujalo učení amerického ekonoma Deminga o naprostém řízení kvality,“ uvedl včera v krátkém rozhovoru nyní čestný předseda automobilky, 81letý Šoičiró Toyoda. Do Prahy včera přijel na pár hodin pro čestný doktorát ČVUT.

"Nešlo jen o kontrolu veškeré výroby, ale i o to, že ten, kdo vyrábí, musel mít motiv odvádět kvalitní práci,“ pokračoval. Japonsko díky tomuto systému, který je během na dlouhou trať, začalo ukrajovat trh Americe. O totéž se snažila i Evropa vytvořením Unie.

Dosud se systém, v němž všichni zaměstnanci musejí vymýšlet zlepšováky, podle Toyody neunavil. Ani v době, kdy Čína chce vypustit na trh svá levná vozítka. "Z kvality nesleví,“ míní profesor ČVUT Vladimír Mařík, vedoucí katedry kybernetiky, který včera Toyodovi předal univerzitní diplom.

Také pracuje na projektu inteligentních aut Toyoty, která sama přečtou dopravní značky. "Vždyť obstál i na americkém trhu. Má dražší vozy, než jsou ty ze stáje GM, ale sází na spolehlivost a nízkou spotřebu a tím vyhrává,“ podotkl Mařík. Ostatně Toyota nyní útočí na světové špičky GM a Ford, a zatímco ty se potýkají s poklesem tržeb, japonské automobilky kvetou.

Při setkání s Toyodou, který vedl továrnu do roku 1999, trkne do očí, jak je velikán vlastně malý, měří asi 160 cm. "Byl tu před pěti lety, kromě lednové dvouhodinové návštěvy továrny v Kolíně, ale při cestě z letiště v Toyotě Lexus si teď stačil všimnout, že cena benzinu stoupla z 24 na 31 korun! Ptal se taky, proč používáme hodně nafty a jestli už se zlepšily lesy v Krušných horách, kudy tehdy projížděl,“ říká Mařík.

Českým vědcům, které angažuje při vývoji nových aut, včera Toyoda předvedl jednu z nových hraček svých techniků - robota trumpetistu. Poprvé tak slavnostní famfáry při udělování diplomu vytroubil v pražské Betlémské kapli robot.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.