Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf vývoje VW slibuje Škodě "chleba s máslem"

  18:04
Roční výroba půl milionu aut, to je chléb, kterým se Škoda živí. Ale do budoucna potřebuje "máslo" - nové modely, které se vyrábějí v menších sériích, na něž jsou továrny Škody zvyklé. Bude-li třeba, Češi už nebudou vyrábět jen škodovky, ale třeba také nové modely VW. Tak vidí budoucnost české automobilky dosavadní šéf jejího vývoje Wilfried Bocklemann, který po šesti letech v Mladé Boleslavi povýšil na šéfa vývoje celého koncernu Volkswagen. V pátek usedl mezi osm nejvyšších manažerů VW, kde se právě rodí nová strategie pro celý koncern.

Koncern VW má po letech nového šéfa, který slibuje nové časy pro celou skupinu. Kam byste chtěl teď po jeho boku nasměrovat Škodu?
Všechny dnešní škodovky jsou na rozhraní obvyklých tříd, ve kterých se osobní auta vyrábějí. To je třeba udržet a dál mít auto, jako je Octavia, větší než Golf a menší než Passat. Půl milionu aut v těchto třídách, to by měl být pro Škodu chléb, který ji bude živit. A teď je otázka, jaké máslo na ten chléb namažeme. Celý koncern teď bude hledat mezírky na trhu, třeba jen malé, jako jsou minivany, sportovní auta 4x4 nebo kabriolety. Tedy auta, která se nevyrábějí v masovém měřítku. Když najdeme nějakou příležitost, která bude v souladu s charakterem značky Škoda, tak se její sortiment může rozšířit.


Co by to třeba mohlo být?
O tom se teď budeme bavit v představenstvu VW. Debata se povede o všech značkách. Odpověď neznám, ještě jsme ani nezačali.


Škoda Tudor se prý vyrábět nebude. Když jste se nedávno nechal vyfotit s modelem poloterénní Škody Ahoj, řekl jste, že budoucnost Škody by mohla vypadat i takto. Šéf automobilky Kulhánek mluví o pouhé hračce designérů. Jak to tedy je?
Kdo ví, třeba půjdeme i tudy. Ale Ahoj byla opravdu jen hračka. Byl to nápad, který jsme ztvárnili v měřítku 1:1, abychom předvedli schopnosti našich designérů. Vůbec jsme neřešili technické a výrobní podmínky takového auta.


Strávil jste v Boleslavi šest let. Nikdo ve vedení VW nezná tamní možnosti tak jako vy. Co svým kolegům navrhnete, až bude řeč o Škodě?
Když vymýšleli sortiment třeba v Renaultu, šli cestou nejrůznějších variací na jeden model. Megane se vyrábí jako sedan, kupé, minivan, kabriolet, combi. Tudy Škoda asi nepůjde. Zato může lacině vyrábět auta v menších objemech. Zdejší továrny nejsou mamutí, plně automatizované haly jako ve Wolfsburgu, kde se kvůli fixním nákladům musí vyrábět milionové série. Nová strategie VW je také o větší koordinaci. To znamená, že pokud se rozhodneme tu či onu mezírku zaplnit autem jiné značky, začneme v Česku vyrábět i jiná auta než škodovky. Auto se třeba navrhne a vyvine v Mladé Boleslavi, výroba bude probíhat v České republice, ale auto ponese jinou značku koncernu.


Co znamená, že jste Škodu zařadili do "konzervativní" skupiny značek, zatímco třeba Seat bude sportovní? Nebude to pro české designéry nuda?
Vůbec ne, slovo "konzervativní" je jen pracovní odlišení. Sám to slovo nemám rád. Právě tak jsme mohli koncern rozdělit na severní a jižní značky. Prostě jsme si chtěli celou skupinu devíti značek rozdělit na dvě části, protože jako celek se to podle nového šéfa Volkswagenu Pischetsriedera nedá řídit.


Jaká je tedy podle vás charakteristika značky Škoda?
Robustní, elegantní, za méně peněz hodně muziky, není obětí módních vln. Nejsme módní návrháři, aby jeden rok frčely krátké sukně a druhý rok dlouhé. A přináší překvapivé detaily, jako je světlo na zrcátku Superbu.


Pokud se Škoda neohlíží na módní vlny, jak dlouho trvá životní cyklus jejích modelů?
Sedm až osm let a někde za polovinou životního cyklu se udělá facelift.

Letos Škoda neuvede na trh nic nového. Ale pokud auto žije sedm nebo osm let, tak příští rok by měla přijít nová Octavia. Na trhu je od roku 1996 plus sedm, to vychází na rok 2003. Už ji prý máte skoro hotovou?
Ano máme. Přijde v nejbližších letech. Ovšem nebudeme s ní zbytečně spěchat, protože dnešní Octavia má pořád velký úspěch. Nástupce tedy přijde o něco později, než by bylo obvyklé, ale odklad může činit nanejvýš půl roku. Nová Octavia přijde v příštích letech.


Jak bude vypadat? Poznáme, že to je Octavia?
Bude to auto téže filozofie, která se osvědčila. Bude to nová generace Octavie, podobně jako když se inovoval Golf.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...