Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf vývoje VW slibuje Škodě "chleba s máslem"

  18:04aktualizováno  18:04
Roční výroba půl milionu aut, to je chléb, kterým se Škoda živí. Ale do budoucna potřebuje "máslo" - nové modely, které se vyrábějí v menších sériích, na něž jsou továrny Škody zvyklé. Bude-li třeba, Češi už nebudou vyrábět jen škodovky, ale třeba také nové modely VW. Tak vidí budoucnost české automobilky dosavadní šéf jejího vývoje Wilfried Bocklemann, který po šesti letech v Mladé Boleslavi povýšil na šéfa vývoje celého koncernu Volkswagen. V pátek usedl mezi osm nejvyšších manažerů VW, kde se právě rodí nová strategie pro celý koncern.

Koncern VW má po letech nového šéfa, který slibuje nové časy pro celou skupinu. Kam byste chtěl teď po jeho boku nasměrovat Škodu?
Všechny dnešní škodovky jsou na rozhraní obvyklých tříd, ve kterých se osobní auta vyrábějí. To je třeba udržet a dál mít auto, jako je Octavia, větší než Golf a menší než Passat. Půl milionu aut v těchto třídách, to by měl být pro Škodu chléb, který ji bude živit. A teď je otázka, jaké máslo na ten chléb namažeme. Celý koncern teď bude hledat mezírky na trhu, třeba jen malé, jako jsou minivany, sportovní auta 4x4 nebo kabriolety. Tedy auta, která se nevyrábějí v masovém měřítku. Když najdeme nějakou příležitost, která bude v souladu s charakterem značky Škoda, tak se její sortiment může rozšířit.


Co by to třeba mohlo být?
O tom se teď budeme bavit v představenstvu VW. Debata se povede o všech značkách. Odpověď neznám, ještě jsme ani nezačali.


Škoda Tudor se prý vyrábět nebude. Když jste se nedávno nechal vyfotit s modelem poloterénní Škody Ahoj, řekl jste, že budoucnost Škody by mohla vypadat i takto. Šéf automobilky Kulhánek mluví o pouhé hračce designérů. Jak to tedy je?
Kdo ví, třeba půjdeme i tudy. Ale Ahoj byla opravdu jen hračka. Byl to nápad, který jsme ztvárnili v měřítku 1:1, abychom předvedli schopnosti našich designérů. Vůbec jsme neřešili technické a výrobní podmínky takového auta.


Strávil jste v Boleslavi šest let. Nikdo ve vedení VW nezná tamní možnosti tak jako vy. Co svým kolegům navrhnete, až bude řeč o Škodě?
Když vymýšleli sortiment třeba v Renaultu, šli cestou nejrůznějších variací na jeden model. Megane se vyrábí jako sedan, kupé, minivan, kabriolet, combi. Tudy Škoda asi nepůjde. Zato může lacině vyrábět auta v menších objemech. Zdejší továrny nejsou mamutí, plně automatizované haly jako ve Wolfsburgu, kde se kvůli fixním nákladům musí vyrábět milionové série. Nová strategie VW je také o větší koordinaci. To znamená, že pokud se rozhodneme tu či onu mezírku zaplnit autem jiné značky, začneme v Česku vyrábět i jiná auta než škodovky. Auto se třeba navrhne a vyvine v Mladé Boleslavi, výroba bude probíhat v České republice, ale auto ponese jinou značku koncernu.


Co znamená, že jste Škodu zařadili do "konzervativní" skupiny značek, zatímco třeba Seat bude sportovní? Nebude to pro české designéry nuda?
Vůbec ne, slovo "konzervativní" je jen pracovní odlišení. Sám to slovo nemám rád. Právě tak jsme mohli koncern rozdělit na severní a jižní značky. Prostě jsme si chtěli celou skupinu devíti značek rozdělit na dvě části, protože jako celek se to podle nového šéfa Volkswagenu Pischetsriedera nedá řídit.


Jaká je tedy podle vás charakteristika značky Škoda?
Robustní, elegantní, za méně peněz hodně muziky, není obětí módních vln. Nejsme módní návrháři, aby jeden rok frčely krátké sukně a druhý rok dlouhé. A přináší překvapivé detaily, jako je světlo na zrcátku Superbu.


Pokud se Škoda neohlíží na módní vlny, jak dlouho trvá životní cyklus jejích modelů?
Sedm až osm let a někde za polovinou životního cyklu se udělá facelift.

Letos Škoda neuvede na trh nic nového. Ale pokud auto žije sedm nebo osm let, tak příští rok by měla přijít nová Octavia. Na trhu je od roku 1996 plus sedm, to vychází na rok 2003. Už ji prý máte skoro hotovou?
Ano máme. Přijde v nejbližších letech. Ovšem nebudeme s ní zbytečně spěchat, protože dnešní Octavia má pořád velký úspěch. Nástupce tedy přijde o něco později, než by bylo obvyklé, ale odklad může činit nanejvýš půl roku. Nová Octavia přijde v příštích letech.


Jak bude vypadat? Poznáme, že to je Octavia?
Bude to auto téže filozofie, která se osvědčila. Bude to nová generace Octavie, podobně jako když se inovoval Golf.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.