Mercedes-Benz Zetros 6x6 Mongolian Expedition Vehicle | foto: Mercedes-Benz

Sen mongolského milionáře: luxusní náklaďák s mramorovou koupelnou

  • 49
Mercedes se pochlubil dodávkou dvou luxusně upravených terénních náklaďáků z řady Zetros, které si objednala dvojice mongolských boháčů. Budou s nimi jezdit na lovy a strádat při tom rozhodně nebudou. Auta mají topení v podlaze, mramorovou koupelnu a jedno z nich si poveze i čtyřkolku.

Jiný kraj, jiný mrav. Známou poučkou se řídili u Mercedesu a kývli na netradiční objednávku dvou terénních náklaďáků pro mongolského zákazníka. Hledal pro sebe a svého přítele pohodlná auta, s kterými by se mohli vydávat na lovy divé zvěře mongolskou krajinou. Výrobce musel splnit dva hlavní požadavky: průchodnost terénem a komfort. Respektive extrémní komfort, který má do mongolských jurt stejně daleko, jako ubytovna k pětihvězdičkovému hotelu.

Základem asi nejluxusnějších terénních aut světa byla dvojice Mercedesů řady Zetros. Ty nejsou z běžného provozu známé, výrobce řadu představil před třemi lety a primárně je určena pro armádu nebo náročný provoz v extrémních podmínkách. Zetros si objednala například bulharská armáda.

Dva náklaďáky pro mongolské zákazníky jsou třínápravové varianty, Zetrosy ale mohou být i jen dvounápravové. V obou případech jsou poháněné všechny nápravy, tedy 4×4 nebo 6×6. Kabina řidiče je kapotová a poměrně nízká, což je charakteristický znak celé řady Zetros. Důvodem je transport vojenských verzí. Vejdou se na železniční vagony i do transportních letadel. V případě loveckých aut je to ale jedno, protože mají vysokou nástavbu.

O pohon aut se stará šestiválec o objemu 7,2 litru, který poskytuje výkon 326 koní a točivý moment 1 300 Nm. Převodovka Allison je automatická šestistupňová a každá náprava má uzávěrku diferenciálu. Jedno z aut je dlouhé 10,7 metru, druhé je ještě o 60 centimetrů delší kvůli plošině pro čtyřkolku. Na šířku mají auta 2,7 metru a na výšku měří 4,2 metru. Solidní dojezd zajišťují 500litrové nádrže.

Mercedes-Benz Zetros 6x6 Mongolian Expedition Vehicle

Luxusní je nejenom nástavba, ale i kabina řidiče. Za sedadly je postel, kabina má vlastní klimatizaci, audio s měničem na CD, Bluetooth a sedmipalcový displej, na který se přenáší obraz z couvací kamery.

Mnohem luxusnější je ale nástavba, která si v komfortu nezadá s pětihvězdičkovým hotelem. Podlaha je vytápěná, v létě se pak o pohodu postará výkonná klimatizace. Především je ale celá nástavba výborně odizolovaná. O mramorové koupelně již byla řeč, stejně luxusní je i kuchyň s kompletní sestavou bílé techniky včetně keramického vařiče, chladničky a mikrovlnné trouby kombinované s grilem. Majitelé si tak mohou své úlovky ihned zpracovat. Je zde i luxusní ložnice. Televize má solidní úhlopříčku 47 palců a celkem jich je v autě hned několik.

Auta mají dvouokruhový systém na vodu, zvlášť na pitnou a na užitkovou. Zásobníky pojmou 250 litrů vody, odpadní nádrž pak 100 litrů kapalin. Elektrickou energii dodává diesel-agregát. Elektrický okruh má napětí 24 voltů.

O ceně se Mercedes nezmiňuje, ale jistě nebude nízká. Pro mongolské podmínky ale podobné auto dává jistě větší smysl než nějaký luxusní sporťák, který by se mongolskou stepí jen stěží probíjel.