Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Senioři na polygony. Starší řidiči mohou zdarma na kurz bezpečné jízdy

aktualizováno 
Populace českých řidičů stárne. Senioři ročně způsobí 80 smrtelných nehod a 170 havárií s těžkými následky. Často si neví rady s novými technologiemi v autech a složitá je pro ně i rostoucí intenzita dopravy. Situaci jim má ulehčit nový projekt Jedu s dobou. Seniorům nad 65 let otevře polygony a zdarma je provede teorií i praxí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nový preventivní projekt Jedu s dobou je určený řidičům nad 65 let. Startuje 21. dubna a potrvá až do srpna 2018. Vzdělávací program organizuje Asociace Center bezpečné jízdy po celém Česku s podporou českého Autoklubu, Policie ČR a Radou seniorů ČR. Pro seniory, kteří chtějí zdokonalit své dovednosti za volantem a do projektu se přihlásí, je zdarma.

Jedu s dobou

  • Kdy: zatím jsou vyhlášeny termíny na 28. dubna v 8:00 a ve 14:00 a 25. května v 8:00 a ve 14:00
  • Kde: Třinec, Hradec Králové, Příbram, Vysoké Mýto, Jihlava, Most, Sosnová u České Lípy, Ostrava
  • Za kolik: zdarma
  • Teoretická část: bezpečná a defenzivní jízda autem, aktuality z legislativy, zajímavosti z dopravy
  • Praktická část: krizové brždění na různém povrchu vozovky, řešení smyku, manévrování s autem za různých okolností, vnímání rizika mrtvých úhlů v auta, bezpečná vzdálenost při souběžné jízdě, zdravověda s praktickou ukázkou první pomoci, správné zacházení s vlastním vozem.

Kde se přihlásit: www.jedusdobou.cz

V osmi centrech bezpečné jízdy v Ostravě, Třinci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Příbrami a v Mostě je čeká celkem 64 kurzů ve čtyřech termínech. „Projekt může absolvovat až 3840 lidí. Každý kurz potrvá celkem šest hodin, z toho dvě hodiny jsou teoretické a čtyři hodiny budeme věnovat praktickým záležitostem a jízdě autem. Jedním kurzem může najednou projít 60 lidí a účastníci si mohou vybrat, zda dají přednost dopolednímu či odpolednímu bloku,“ uvedl manažer projektu Libor Budina.

V teoretické části si řidiči-senioři osvojí bezpečnou a defenzivní jízdu autem a instruktoři je seznámí s aktualitami z legislativy a se zajímavostmi z dopravy.

Polygony jsou vybavené kluznými fóliemi, vanami pro aquaplaning nebo smykovými deskami. Praktická část je tedy zaměřena na krizové brzdění na různém povrchu vozovky, řešení smyku, manévrování s autem za různých okolností, vnímání rizika mrtvých úhlů auta, bezpečnou vzdálenost při souběžné jízdě, zdravovědu s praktickou ukázkou první pomoci a v neposlední řadě také na správné zacházení s vlastním autem.

„Projekt je určen těm, kteří hledají pocit jistoty za volantem, ale také seniorům s dlouholetou řidičskou zkušeností. Tato skupina je často opomíjená, přitom se neustále rozšiřuje. Chceme, aby tito lidé získali zkušenosti s novými auty a technologiemi a aby měli možnost si to všechno v klidu a bezpečí vyzkoušet,“ upřesnil prezident Autoklubu Jan Šťovíček.

První zájemci o kurz už se hlásí a podle manažera projektu Budiny je v současnosti zaplněn asi z patnácti procent.

„Řidiče-seniory čeká na všech polygonech přívětivé a přátelské prostředí. Mohou přijet beze strachu a obav, že jim někdo odebere řidičský průkaz nebo je pošle na zdravotní prohlídku,“ ujistil zájemce Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy v Ostravě. Zároveň účastníkům kurzu v Ostravě slibuje doprovodný program nebo výlet za elektromobilitou.

„Doporučujeme zájemcům, aby na kurz přijeli vlastním vozem, na který jsou zvyklí a který znají a plně ovládají,“ doplnil Frič s tím, že možná je i varianta bez auta, protože centra mají k dispozici svůj vlastní vozový park.

Seniorů za volantem přibývá

Počet řidičů-seniorů podle statistik rychle narůstá. Podle informací Rady seniorů ČR bylo v Česku k 31. 12. 2017 registrováno 2 403 933 lidí pobírajících starobní penzi. Předseda Rady Zdeněk Pernes odhaduje, že polovina z nich vlastní řidičský průkaz. „Jen řidičů nad 80 let u nás jezdí téměř 425 tisíc a máme na 196 tisíc řidičů nad 85 let,“ počítá Pernes.

6 milionů z fondu

Projekt získal 6 097 470 korun z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář pojistitelů. Díky takové dotaci je pro seniory zcela zdarma. Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí 3 procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy, které se zabývají bezpečností a prevencí škod na silnicích.

S počtem starších řidičů roste i celkový počet nehod v této skupině (o rizicích jsme psali zde). Procento nehod seniorů však klesá. Nejrizikovější skupinou na českých silnicích zůstávají řidiči s čerstvě získanými doklady. Na svědomí mají 20 procent všech nehod a čtvrtinu těch tragických, a to nejen v Česku (podrobnější statistiku najdete zde).

„S přestupky řidičů-seniorů se potkáváme jen ojediněle. Dá se říct, že starší řidiči jsou zodpovědní. Na druhou stranu musíme brát v úvahu závažnost těchto nehod a také neustále narůstající intenzitu dopravy,“ připomněl šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že projekt bere jako obrovský preventivní krok.

Podle Pernese jsou řidičské schopnosti seniorů velmi individuální a neplatí předsudek, že by byli senioři na silnicích pro ostatní hrozbou. „ Musíme brát v úvahu zdravotní stav a životní styl konkrétního řidiče,“ vzkázal. Potvrdil, že stále více jich usedá za volant. „Seniorů za volanty nepřibývá jen z důvodu stárnutí české populace, ale také z nutnosti samoobslužnosti, kdy na venkově chybí v docházkové vzdálenosti potraviny, lékaři nebo lékárny. Řada z nich chce nadále žít aktivním životem a auto bere jako svou přirozenou součást,“ doplnil Pernes.




Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Najdete na iDNES.cz