Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva: Nedbalá (ne)elegance velkého šéfa

  13:05aktualizováno  13:05
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ženevským výstavištěm Palexpo rázuje skupinka mužů v černém. Mezi ochrankou v oblecích jde "pantáta" v pomačkaných černých kalhotách, přes ramena mu na černém svetru nedbale visí drahá šála, ruce v kapsách a mokasíny s bambulkami. Mocný šéf Fiatu a Chrysleru je na obchůzce.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Sergio Marchionne, vládce koncernu Fiat-Chrysler, je jednou z nejvýraznějších a nejmocnějších osobností autoprůmyslu dneška. Jezdí ve ferrari a maserati, kterým také vládne. Na módu ale pán, který si loni vydělal přes sto padesát milionů korun, moc nedá. Černý svetr je jeho poznávací znamení, byl v něm i u Obamy. Potkat ho v něčem jiném je snad nemožné. Fotek, na kterých je v klasických manažerských montérkách - tmavém obleku, existuje jen málo.

"Působí na mě jako někdo, kdo by uměl být elegantní, kdyby chtěl, jenže se mu nechce; nebo jako někdo, kdo by chtěl být elegantní, ale neumí to," komentuje Marchionneho módu blogerka Ada ze serveru Módní peklo. "Ta šála nebude zrovna nejlevnější model, ale je tam hozená jen tak na efekt, zbytek působí, jako by si dotyčný odskočil "Na Růžek" na pivo. Pomačkané černé gatě, zvadlý černý svetr..." dodává Ada.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě

Na nejvyššího šéfa letos nově vzniklého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Sergia Marchionneho pasuje diagnóza workoholik. Vypráví se, že když se přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů Blackberry, za každou "štaci" jeden.

Marchionne se narodil v italském Chieti, a když mu bylo 14, rodina odešla do Kanady. Sergio tak má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku, a když nelétá tryskáčem přes Atlantik, jezdí do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. Fiat je jeho první zkušeností s autoprůmyslem.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a...

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla (šéf koncernu pro Evropu a střední východ a Marchionneho pravá ruka) letos na autosalonu v Ženevě

Je usměvavý, působí mile, je ale taky přísný a netrpělivý. Když v červenci 2004 přebíral vedení Fiatu, udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouvá přímo k zaměstnancům. Je to skvělý a vtipný řečník.

Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v roce 2003, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takhle přišel na to, že umí dobře prodávat auta.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jacksonová oznamují spolupráci Chrysleru a EPA.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Marchionne si podle oficiálního prohlášení Fiatu za loňský rok vydělal 3,6 milionu eur (necelých sto milionů korun). Do toho patří kromě platu 2,3 milionu (64 milionů korun) ještě bonusy ve výši 1,3 milionu (35 milionů). Oproti loňsku si pohoršil o devět set tisíc eur.

Na dalšího 2,1 milionu eur (58 milionů korun) si přišel za vedení firmy CNH Industrial vyrábějící traktory a náklaďáky (Case, New Holland, Steyr, Iveco, Magirus), která loni vznikla reorganizací společnosti Fiat Industrial.

Marchione už dříve prohlásil, že nedostane žádné peníze za vedení Chrysleru, který Fiat definitivně převzal začátkem letoška. 

Jedenašedesátiletý manažer má ještě nárok na koupi 2,3 milionu akcií Fiatu v ceně 25 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun). Podle Reuters už měl Marchionne koncem loňského roku tři miliony akcií firmy.

Marchionne, kterého letos představenstvo potvrdilo v čele firmy na další tři roky, v květnu představí další plány koncernu se značkami Maserati, Alfa Romeo a Jeep.

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí ...

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí auta v Číně





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.