Sergio Marchionne, vládce koncernu Fiat-Chrysler, je jednou z nejvýraznějších a nejmocnějších osobností autoprůmyslu dneška. Jezdí ve ferrari a maserati, kterým také vládne. Na módu ale pán, který si loni vydělal přes sto padesát milionů korun, moc nedá. Černý svetr je jeho poznávací znamení, byl v něm i u Obamy. Potkat ho v něčem jiném je snad nemožné. Fotek, na kterých je v klasických manažerských montérkách - tmavém obleku, existuje jen málo.
"Působí na mě jako někdo, kdo by uměl být elegantní, kdyby chtěl, jenže se mu nechce; nebo jako někdo, kdo by chtěl být elegantní, ale neumí to," komentuje Marchionneho módu blogerka Ada ze serveru Módní peklo. "Ta šála nebude zrovna nejlevnější model, ale je tam hozená jen tak na efekt, zbytek působí, jako by si dotyčný odskočil "Na Růžek" na pivo. Pomačkané černé gatě, zvadlý černý svetr..." dodává Ada.
Na nejvyššího šéfa letos nově vzniklého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Sergia Marchionneho pasuje diagnóza workoholik. Vypráví se, že když se přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů Blackberry, za každou "štaci" jeden.
Marchionne se narodil v italském Chieti, a když mu bylo 14, rodina odešla do Kanady. Sergio tak má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku, a když nelétá tryskáčem přes Atlantik, jezdí do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. Fiat je jeho první zkušeností s autoprůmyslem.
Je usměvavý, působí mile, je ale taky přísný a netrpělivý. Když v červenci 2004 přebíral vedení Fiatu, udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouvá přímo k zaměstnancům. Je to skvělý a vtipný řečník.
Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v roce 2003, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takhle přišel na to, že umí dobře prodávat auta.
Marchionne si podle oficiálního prohlášení Fiatu za loňský rok vydělal 3,6 milionu eur (necelých sto milionů korun). Do toho patří kromě platu 2,3 milionu (64 milionů korun) ještě bonusy ve výši 1,3 milionu (35 milionů). Oproti loňsku si pohoršil o devět set tisíc eur.
Na dalšího 2,1 milionu eur (58 milionů korun) si přišel za vedení firmy CNH Industrial vyrábějící traktory a náklaďáky (Case, New Holland, Steyr, Iveco, Magirus), která loni vznikla reorganizací společnosti Fiat Industrial.
Marchione už dříve prohlásil, že nedostane žádné peníze za vedení Chrysleru, který Fiat definitivně převzal začátkem letoška.
Jedenašedesátiletý manažer má ještě nárok na koupi 2,3 milionu akcií Fiatu v ceně 25 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun). Podle Reuters už měl Marchionne koncem loňského roku tři miliony akcií firmy.
Marchionne, kterého letos představenstvo potvrdilo v čele firmy na další tři roky, v květnu představí další plány koncernu se značkami Maserati, Alfa Romeo a Jeep.