Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu: Prosím vás, nekupujte si už naše elektrofiátky

aktualizováno 
Ředitel italsko-americké automobilky slavných jmen Fiat Chrysler Automobiles má krutý smysl pro humor. Případným zájemcům o elektromobil Fiat 500e totiž Sergio Marchionne vzkazuje: "Nekupujte si ho."

Fiat 500e | foto: Fiat

Je prý totiž už unavený ze ztrát, které tato výroba přináší. Aby dokončil dílo zkázy nebo rafinovanou reklamu, řekl, že doufá, že modelů Fiat 500e se prodá co možná nejméně. Svým výrokem naráží na to, že Spojené státy tlačí automobilky do výroby elektroaut kvůli politice snížení škodlivých emisí. 

"Doufám, že si ho nekoupíte, protože každý prodaný kus mě stojí 14 tisíc dolarů (281 tisíc korun) a mám dost cti na to, abych vám to přímo řekl," vysvětlil svá tvrzení na konferenci Brooking Institution ve Washingtonu. Podle něj je jediným výrobcem, který na elektrovozech vydělává, Tesla Motors, a to proto, že uspěla i s vyšší cenou, píše tisková agentura Reuters.

Fiat 500e

Cena benzinového Fiatu 500 začíná většinou na 17 300 dolarech (347 tisíc korun) včetně nákladů na cestu k zákazníkovi, zatímco jeho elektroverze na 32 650 dolarech bez daňových úlev. Elektrofiat nemůže být dražší, tvrdí výrobce, spotřebitelé nechtějí platit skutečnou cenu, která by pokryla náklady na výrobu, proto na ni doplácí automobilka, která musí plnit přikázané kvóty výroby.

Za první čtyři měsíce roku prodal výrobce 11 514 klasicky poháněných Fiatů 500, což je o 15 procent méně než loni za stejnou dobu. Čísla o prodeji 500e firma nezveřejnila. "Prodám jen to, co je nezbytně nutné prodat, a ani o kus víc," dodal Marchionne o elektroautech.

Fotogalerie

Jako šéf americko-italské automobilky ví moc dobře, co to je, bojovat o život firmy. Americký Chrysler vyhlásil bankrot v roce 2009 a dostal záchranu od americké vlády. Načež ho Fiat převzal. "Když budeme dál vyrábět tato auta, budeme se muset asi zase obrátit na vládu s prosbou o další záchranu," dodal šéf.

Jeho narážky míří na politiku nejlidnatějšího amerického státu Kalifornie, který uzákonil povinnost jezdit auty bez emisí, a federální zákon na alternativní paliva do roku 2025, který automobilky nutí vyrábět elektrovozy a stanovuje jejich nutný podíl na obratu. Vyzývá USA, ať dají výrobcům volnější ruku dosáhnout emisních požadavků po svém. 

Míní, že firma si v roce 2025 udrží stejnou strukturu prodeje jako nyní, a že tedy hybridní auta na benzin i elektromotor v jednom budou činit více než polovinu, ne-li už tři čtvrtiny prodeje. Elektromobily se zatím nedočkaly masivního zájmu kvůli ceně a podle kritiků i délce dojezdu.

Fiat 500e






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.