Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér Sergio Pininfarina: Muž, který oblékl Ferrari F40

  18:05aktualizováno  18:05
Nebýt diplomatického nadání Sergia Pininfariny, vypadaly by dnes vozy značky Ferrari docela jinak. A dost možná, že by na ně svět už dávno zapomněl. Byl to totiž právě on, kdo dokázal zařídit spolupráci svého otce s Enzem Ferrari a připravit tak půdu pro vznik sportovních vozů, které se navždy zapíší do historie.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

"Ferrari a Pinin? Tak to nebude mít dlouhého trvání. To je jako kdybyste do jedné opery obsadili dvě primadony," napsal si na počátku 50. let minulého století zakladatel karosářského impéria do svého deníku. Battista Pininfarina tak jen zaznamenal obecný názor svých automobilových konkurentů, který se donesl až k jeho uším.

Jenže nerozlučné spojení dvou světoznámých firem, u jejichž zrodu stáli dva horkokrevní Italové, trvá dodnes. A mužem, který se o to zasloužil, je Sergio Pininfarina, nejslavnější designér druhé poloviny 20. století.

Modelka hledá krejčího

Píše se rok 1951 a do Turína přijíždí poslíček z Maranella. Posílá jej sám Enzo Ferrari, aby tu vyřídil pěkné pozdravy panu Pininfarinovi, a jestli by pan Battista neměl čas na návštěvu Modeny. Pininfarina odvětil, že se s Enzem Ferrari rád setká, ale první návštěva by měla proběhnout v Turíně. Na jeho návrh však přišla odpověď, že "pan Ferrari jen zřídka kdy opouští Maranello". Naštvaný Pinin odsekl, že "Turín není na konci světa".

Situace se zdála být neřešitelná, kdyby se do celé věci nevložil tehdy pětadvacetiletý Pininfarinův syn Sergio. Přes své mládí oplýval diplomatickým talentem a domluvil schůzku obou pánů na neutrální půdě.

Automobilový designér Sergio Pininfarina

Enzo si nakonec s Battistou potřásl rukou v jedné restauraci v Tortoně, na půl cesty mezi Turínem a Modenou. "V určitém okamžiku mi bylo jasné," popisuje Battista Pininfarina ve své autobiografii počátek historického spojenectví, "že jeden z nás hledal krásné a slavné ženy aby je mohl obléknout, a druhý zase hledal prvotřídního krejčího".

Sergiovy počátky plné nedůvěry

Otěže rodinné firmy přebírá Sergio Pininfarina po smrti svého otce v roce 1966. A jak později  píše ve svých vzpomínkách, důležitá byla pro něj právě podpora Enza Ferrariho. "Zpočátku byl rezervovaný. Viděl ve mně nadšeného mladého muže bez zkušeností. A nebyl si zcela jist mými schopnostmi," uvádí Sergio ve svých pamětech.

"Ale nakonec s klidem a uvážlivostí mužů narozených v 19. století mi Ferrari na pohřbu mého otce nečekaně nabídl tykání. Lépe než čímkoliv jiným tak vyjádřil důvěru v naší spolupráci."

Prvním Sergiovým Ferrari se stal model Dino Speciale, který měl premiéru na pařížském autosalónu v roce 1965. "Tohle auto má pro mě zvláštní emocionální význam. Vznikalo v době, kdy byl můj otec velmi nemocný a tak odpovědnost za zdar celého projektu ležela na mně," vzpomínal později Sergio Pininfarina.

Ferrari Dino 206 GT Speciale

Jeho největším úkolem bylo přesvědčit Ferrariho o výhodách motoru uloženém před zadní nápravou. Protože se mu to nakonec podařilo, dino bylo první ferrari s vlastnostmi, které tuto značku nakonec proslavily: Nízkou přední kapotou a nízkým těžištěm díky absenci výfukového potrubí. "Potíže nám dělalo odhlučnění kabiny kvůli motoru umístěnému hned za řidičem a také výhled vzad," popisoval vývoj vozu Sergio Pininfarina, "nakonec se nám podařilo obtíže překonat a vznikl úplně nový typ sportovního vozu."

Přátelství obou mužů trvalo až do srpna 1988. Přesně rok po premiéře modelu F40, který společně postavili k oslavám 40. výročí maranellské značky, Enzo Ferrari umírá. Ještě před smrtí nechává pro Pininfarinu vybudovat aerodynamický tunel, aby mu usnadnil práci na dalších modelech.

Svého největšího automobilového spojence přežil Sergio Pininfarina bezmála o čtvrt století. Zemřel mezi svými blízkými v noci na úterý ve věku nedožitých 86. let.

Autoři:




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.