Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Československý supersport jezdil na lidskou krev

aktualizováno 
Pije vám vaše auto krev? Tak to neznáte tohoto černého fešáka! Vyrábí ho automobilka Ferat a vysaje každého, kdo sedne za volant.

Škoda 110 Super Sport ve variantě Ferat Vampire RSR | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Začínající automobilová závodnice Mima v podání Dagmar Veškrnové dostane šanci řídit mimořádně rychlý vůz. A představte si, že s ním vůbec nemusí k čerpací stanici. Tohle auto totiž jezdí na jiné palivo – na lidskou krev... V roce 1981 natočil režisér Juraj Herz horor Upír z Feratu a „obsadil“ do něj i vůz Škoda Super Sport, typ 724.

Fotogalerie

Sám na světě

Vývoj později slavného filmového automobilu s motorem uprostřed a pohonem zadních kol začal v Kvasinách v roce 1969. Mimořádný vůz však skončil ve fázi prototypu, do sériové výroby se nikdy nedostal.

„Konstruktéři ze Škodovky nestíhali, a tak třeba konstrukce kabiny pro posádku budoucího sportovního vozu vznikala v Jawě Strašnice,“ vzpomíná Stanislav Cinkl, bývalý šéf prototypové dílny Škoda.

Ve firmě Vertex v Hradci Králové vyrobili unikátní sklolaminátové panely karoserie, Autopal Nový Jičín a Pal Kbely se postaraly o reflektory a ostatní elektrovýbavu vozu. Podvozek byl ze Škody 110 Rallye stejně jako motor o výkonu 54 kW se speciálně upravenou převodovkou.

„Plánovaný termín dokončení v dubnu 1971 se stihl, vůz dokonce absolvoval prvomájový průvod v Kvasinách,“ pokračuje Stanislav Cinkl. „Po předání do Mladé Boleslavi byla snaha vyrobit další tři vozy s motory od 1,5 do 1,8 litru ze Škody 710 a s převodovou skříní z Tatry 603. Vybráni byli i dodavatelé náprav nebo brzd. Rozhodnutím našich normalizačních vedoucích však Super Sport navždy zůstal jen v podobě jednoho prototypu,“ doplňuje Stanislav Cinkl.

Petr Čepek a Dagmar Veškrnová ve filmu Upír z Feratu

Petr Čepek a Dagmar Veškrnová ve filmu Upír z Feratu

Parta mladoboleslavských nadšenců včetně Stanislava Cinkla hledala pro auto alespoň nějaké využití a pokusila se s ním o český rychlostní rekord ve třídě maloobjemových vozů. Pro měření byl zvolen úsek silnice v lese mezi Týništěm nad Orlicí a Třebechovicemi.

Upír z Feratu

ČSSR, 1981, 90 min

Režie: Juraj Herz
Scénář: Juraj Herz, Jan Fleischer
Kamera: Richard Valenta
Hudba: Petr Hapka
Hrají: Jiří Menzel, Dagmar Veškrnová, Jana Břežková, Petr Čepek

DALŠÍ AUTA VE FILMU

  • Dodge Polara: Bývalý služební vůz americké ambasády v Praze, v 80. letech odprodaný soukromému sběrateli, hraje sanitku.
  • Praga N 540: Náklaďák s přívěsem vezoucí rajčata, který se převrhne při střetu s Feratem, řídil jej jeho majitel, sběratel Emil Příhoda.
  • Fiat 500: Auto, které bylo ve snímku rozdrceno mezi dvěma náklaďáky, pak hrálo vrak na silnici ve filmu Únos Moravanky.

„Při jízdě ve směru od Hradce Králové jsme naměřili rychlost 219 km/h, což by znamenalo český rekord, ale zpět do Týniště jsme jeli pouze 212 km/h a prvenství nebylo uznáno, protože regule vyžadovaly dosažení stejné rychlosti v obou směrech.“

Jediný exemplář Super Sportu byl vystaven na autosalonu v Bruselu v roce 1972, zahraničními médii byl hodnocen lépe než třeba prototyp vozu Aston Martin. Objel ještě několik výstav, čeští fanoušci jej mohli vidět za výlohou obchodního domu Družba na Václavském náměstí. To ale bylo vše.

Čekání na slávu

V březnu 1981 přijela do Škodovky delegace z barrandovských ateliérů s prosbou o zapůjčení tohoto prototypu pro natáčení filmu Upír z Feratu. Původně uvažovali o nějakém modelu značky Porsche, ale to bylo příliš drahé. Vedení automobilky souhlasilo a dovolilo výtvarníku Theodoru Pištěkovi vůz pro film upravit. Bílý lak se změnil na černý, místo šestice předních výklopných světlometů auto dostalo čtveřici pevně zabudovaných světel, pro jízdu v noci navíc přibylo čtvero rallyových reflektorů a vzadu se objevilo mohutné přítlačné křídlo.

Vyměněn musel být i motor, ten původní nahradil agregát 1,3 RS s jinou převodovkou. Automobilka filmařům „zapůjčila“ i řidiče, kterým byl právě Stanislav Cinkl, a doprovodný tým z Rallye Škoda, při které také probíhala část natáčení. Během filmu najela škodovka 1 500 kilometrů. Pikantní je, že mnozí z herců neměli řidičský průkaz – třeba Petr Čepek nebo Jana Břežková. S tou byl při natáčení jízdních scén schovaný v autě Stanislav Cinkl.

Ve své filmografii má Super Sport i dvě menší role – mihl se krátce ve Velké filmové loupeži (1986) a ve snímku Zítra vstanu a opařím se čajem (1977). Dnes je Ferat součástí sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.