Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sériový volkswagen na zemní plyn objel Zemi

  13:00aktualizováno  13:00
Spalování zemního plynu v autech není sice žádnou novinkou, v Česku však příliš rozšířeno není, hlavně kvůli nízkému počtu čerpacích stanic. V rámci propagace tohoto ekologického (a levného) paliva dorazil do Prahy osobní Volkswagen Caddy, který výhradně na plyn objel za půl roku celý svět.

VW Touran na zemní plyn | foto: Volkswagen

Na cestě o délce 45 tisíc kilometrů překonala čtyřčlenná posádka několik rekordů, třeba trasa 3100 kilometrů mezi Káhirou a Teheránem bez jediné zastávky na tankování. To umožnilo devět přídavných tlakových nádob v autě. Podle řidiče Rainera Zietlowa vůz neměl nikdy technické problémy.

"Zásobování plynem trošku pokulhávalo jen v Austrálii a jižní Indii. Také kvalita plynu byla různá: od 80procentního podílu metanu v Indii až k 98procentnímu metanu v jižním Německu. Čím vyšší podíl metanu, tím větší je energetická hodnota plynu, a tím delší trasu vůz ujede po natankování," vysvětluje Zietlow. Pro motor nepředstavuje různá kvalita plynu problém, elektronika rozezná směs a upraví podle ní spalovací proces.

Méně emisí i levnější provoz Volkswagen Caddy EcoFuel na zemní plyn vyprodukuje zhruba 157 gramů CO2 na kilometr, což je o 42 gramů méně než stejné auto s benzinovým motorem o objemu 1.6 litru. Navíc při spalování plynu unikne do vzduchu o 60 procent méně uhlovodíků; motor ani nevytváří žádné saze.

Mezi další výhody patří nízké náklady. Cesta na plyn byla asi o tři tisíce eur levnější, než kdyby auto jelo na benzin; o 400 eur nižší než při použití nafty (přepočet na německé ceny). Ve skutečnosti se ušetřilo mnohem více: v některých zemích je plyn extrémně levný, například v Íránu stojí řádově haléře.

"Plynový" caddy do prodeje
Užitkový caddy na zemní plyn vyrazí v Česku do prodeje v druhé polovině letošního roku, ve hře je i velkoprostorový touran. Sériově vyráběná auta na zemní plyn v současnosti v tuzemsku nabízí například Fiat, Citroen nebo Opel. O výrobě modelů Roomster, Octavia a Superb na CNG uvažuje i domácí Škoda Auto.

VW Touran vybavený dvoulitrovým čtyřválcem na CNG nebo benzin o výkonu 109 koní má stát 756 800 Kč. Nejlevnější verzi s naftovým motorem 1,9 TDi zákazník pořídí zhruba o 70 000 korun levněji.

Pro využití zemního plynu podle zástupců Volkswagenu hovoří zejména zhruba poloviční náklady oproti benzinovému pohonu, o čtvrtinu nižší emise CO2 a také o 80 procent snížené emise oxidů dusíku. Dojezd vozu na plynovou nádrž je 310 kilometrů a dalších 130 kilometrů dojede na benzin, který slouží jako rezervní pohon.

Loni se počet vozidel poháněných stlačeným zemním plynem zvýšil v ČR o 30 procent na 630 aut. Překážkou většího rozšíření vozidel s tímto pohonem byl dosud nedostatek čerpacích stanic. Těch je nyní zhruba 15, do konce roku by jich mělo být 20 a v roce 2020 okolo 400 čerpadel. V té době by v Česku mělo jezdit asi 400 000 aut na zemní plyn.

V Česku přijde metr krychlový plynu (odpovídá 1 litru benzinu) na necelých 13 korun.

O cestě

Délka: 45 000 km přes 26 států

Doba: 142 dní
Trasa: Německo, Řecko, Turecko, Sýrie, Egypt, Írán, Spojené arabské emiráty, Indie, Malajsie, Singapur, Austrálie, Chile, Argentina, Brazílie, Mexiko, USA, Kanada, Německo
Zastávky na tankování: 33
Celková spotřeba: 3200 kg plynu
Náklady na palivo (přepočet na německé ceny): 2520 eur (71 tisíc Kč)
Úspora proti benzinu: 3000 euro (84 600 Kč)*
Úspora emisí CO2 (v porovnání s naftou): 1,9 tuny

* Pozn.: proti vozu střední třídy (spotřeba benzinu 10 litrů/plynu 7 kg) a cen pohonných hmot v Německu (benzin: 1,23 eur za litr/zemní plyn: 0,79 eur za kg)

Autoři: , ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.