Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima se blíží, zajeďte s autem do servisu a do myčky

aktualizováno 
Před zimou by mělo auto zamířit na prohlídku. Autoservisy vyhlašují speciální podzimní servisní akce a nabízejí slevy. Něco ale zvládnete sami, třeba výměnu stěračů a návštěvu automyčky.

Úplným základem je přezutí na zimní pneumatiky. Ani nemusí sněžit, ale s klesající teplotou letní gumy tvrdnou a ztrácejí přilnavost. Dokonce platí, že čím dokonalejší vůz, tím hůře se v zimě vyrovnává s letním obutím, což potvrzuje i profesionální závodník Jan Kopecký. „Hodně lidí si myslí, že v zimě je před problémy se stabilitou vozu ochrání elektronické systémy podvozku. Skutečnost je ovšem taková, že na sněhu a ledu tyto systémy v kombinaci s letním obutím nefungují,“ vysvětluje tovární jezdec týmu Škoda Motorport.

S autem před zimou také vyrazte do myčky. V zimních plískanicích to zní podivně, ale má to smysl. Vyplatí se investovat do vosků, které ochrání lak. Nanáší se tak vrstva, která zabraňuje menšímu poškrabání. Existují také speciální zimní přípravky pro ošetření litých kol pro ty, kdo na nich mají nazuté zimní pneumatiky. Je tu však ještě jeden důležitější důvod, proč auto udržovat v čistotě: nánosy špíny a bahna totiž drží vlhkost a ta napomáhá hlodat rzi, která se umí zakousnout i do relativně nového auta.

Do auta přidávejte zimní výbavu. Už v listopadu, kdy se dají čekat deště, se hodí gumové koberečky, ze kterých se sníh a voda vyhání lépe než z textilních. Komu připadají ohyzdné, měl by z čistě praktických důvodů zauvažovat aspoň o omyvatelné gumové nebo plastové podložce - vaničce do kufru.

Zimní výbava

S prvním sněhem přidejte škrabku a smetáček na led a sníh. Povinnost řidičů očistit před jízdou vozidlo od sněhu je od letoška i v zákoně. S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie. V autopotřebách i na benzinkách seženete speciální spreje, kterým led neodolá. V žádném případě se nepokoušejte led z oken odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. Minusové teploty znamenají také přimrzlé dveře. Stačí ošetřit těsnění vhodným prostředkem. Kdysi se používaly různé oleje, přinejhorším třeba indulona. Jako elegantnější řešení vám v autopotřebách nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete.

Do kufru přibalte deku a startovací kabely. Když se chystáte do hor, přidejte lopatku a třeba i pytlík s pískem. A nezapomeňte sněhové řetězy.

Objednejte se do servisu

Před zimou je vhodné zavítat s vozem do servisu na preventivní kontrolu. Zima dá autu zabrat. Řešit jakýkoliv problém v nepříjemném počasí je mnohem složitější a více stresující.

Automobilky i nezávislé servisy vyhlašují na podzim speciální akce na sezonní prohlídky. Nabízejí slevy a různá další lákadla. Klasikou jsou nabídky na sezonní příslušenství jako jsou nosiče lyží, sněhové řetězy a podobně. Hitem posledních sezon jsou speciální akce značkových servisů zaměřené na majitele starších modelů, kterým nabízejí slevy na servisní práce a levnější varianty náhradních dílů.

Většina řidičů v autě sedí špatně

Podívejte se, jak je to správně

Špatné sezení a držení volantu

Špatné sezení a držení volantu

„Zkontrolován má být technický stav vozu od provozních kapalin a akumulátoru přes brzdovou soustavu až po výfukový systém, topení, klimatizaci, stěrače, ostřikovače a klínový, respektive rozvodový řemen,“ vypočítává David Valenta z českého zastoupení značky Volkswagen.

„V rámci kontroly technici provedou diagnostiku stavu akumulátoru testovacím přístrojem, konzervaci pólových vývodů akumulátorů, kontrolu nastavení hlavních světlometů a případně jejich seřízení. Dále změří bod tuhnutí chladicí kapaliny, zkontrolují stav a těsnost chladicí soustavy a stav řemene vodního čerpadla. Prověří také hladinu motorového oleje, množství brzdové kapaliny a funkci ostřikovačů,“ uvádí Jitka Kořánová z Toyoty.

Kontrola akumulátoru je stěžejní. V zimě je autobaterie hodně namáhaná, dá jí zabrat zejména startování v minusových teplotách.

„Největším zabijákem autobaterií je teplo,“ popisuje Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. Akumulátor poškozený vysokými teplotami se obvykle ohlásí až v zimě. Studený motor při startování klade vysoký vnitřní odpor a silně tak zatěžuje baterii.

Teplem totiž dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácejí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

„Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod nulou,“ uvádí Bosch.

„Jakákoliv situace, kdy je akumulátor v nedobitém stavu, je špatná,“ doplňuje Petr Semerád a radí pořídit si nabíječku. Ty moderní dnes mají speciální „udržovací“ programy a bývá možné je zapojit na baterku, která je zamontovaná v autě.

„Rozhozený“ podvozek zničí gumy

„Servis by měl zaměřit pozornost na případné netěsnosti a poškození motoru a motorového prostoru a zjistit, zda na voze byly provedeny všechny dílenské a svolávací akce. Dále prověřit funkčnost všech bezpečnostních systémů, včetně osvětlení,“ doplňuje Filip Stoulil ze zastoupení značky Seat.

Československý vynález proti ohni

Geniální hadička uhasí auto i atomovou elektrárnu

Samohasicí hadice namontovaná na víko kapoty motorového prostoru

Nezapomínejte na podvozek vozidla. Protože jen správně seřízený podvozek (geometrie, brzdy, tlumiče, vůle v řízení) společně se správným tlakem v pneumatice zajistí optimální využití investice do zimních plášťů. „Správně nastavená geometrie má zásadní vliv na bezpečnost vozidla, komfort jízdy a ekonomiku provozu. Geometrie, která není v pořádku, může způsobit nesouměrné opotřebování pneumatik a následně i výrazné zkrácení jejich životnosti. Kromě toho má negativní vliv na jízdní vlastnosti vozidla, tedy i bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Vozidlo nejede ve dvou stopách, samovolně vychyluje z přímého směru, v zatáčkách mohou pneumatiky pískat,“ popisuje Magda Pančochová ze sítě pneuservisů Bestdrive.

Případné skryté závady na podvozku odhalí zkušební jízda, která je nezbytnou součástí kontroly.

Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody před náročným zimním obdobím doporučuje věnovat pozornost zajištění dobrého výhledu z vozu. „Na něm se kromě vyčištěného účinného ventilačního systému a kabinové filtru nejvíce podílí stěrače. Stírací lišty urazí ve srážkově průměrném roce po skle cca 1 600 km, jde tedy o opravdu namáhaný díl,“ připomíná Starý.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.