Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nejdůležitější na ovládání klimatizace je umět ji včas vypnout

aktualizováno 
S klimatizací je třeba minimálně jednou ročně do servisu. Pokud klimatizace funguje, ale line se z ní nepříjemný zápach, je třeba ji vydezinfikovat. V nouzi to zvládnete sami. Hlavně se ji naučte vypínat před koncem cesty.

Základní dezinfekci zvládne každý. Podle Pavla Pleskota, servisního technika pražského dealerství NH Car, by se měla provádět minimálně jednou ročně, ale klidně i dvakrát za sezonu.

Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta) a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, cirkulují všechny tyto potvůrky spolu s ochlazovaným vzduchem v interiéru a míří přímo do vašich plic.

Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta. Stojí od 100 korun.

Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, ale komfortnější je balení, které postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za několik minut. Tuto operaci zvládne každý, stačí dodržet návod.

Existuje ještě trik, který účinně zabrání tvorbě tohoto koktejlu: před koncem cesty vypněte s předstihem klimatizaci a nechte čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, osušit vnitřnosti. Kdo to tak nedělá, tvoří v rozvodech klimatizace ve vlhkém prostředí ideální prostor pro množení bakterií.

Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval. Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, je třeba velký servis. V servisech mají speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina, chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Jeho roční úbytek může být podle Pavla Pleskota až deset procent. Zařízení umí také zjistit úniky. V servisu se také mění pylový filtr, ve škodovkách je lehce dostupný pod přístrojovou deskou.

Autor:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.