Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem servisních úkonů. Navíc se takových vozů bude nejspíš prodávat výrazně méně, protože budou dražší. Servisy, především ty značkové, to však přežijí. Zákazníci na platbách za opravy stejně neušetří.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Omezení otevření prodeje nových vozů v posledním koronavirovém roce a odkládání tohoto druhu výdajů u firem i domácností dopadlo na výrobce a prodejce vozidel. 

Poklesl i objem servisních prací a dalších věcí souvisejících s auty. „U servisních výkonů i prodeje náhradních dílů došlo v roce 2020 ve srovnání s předchozím rokem k poklesu o 10 až 15 procent. Nejvyšší pokles jsme zaznamenali u příslušenství (např. koberce, kryty zavazadlového prostoru, apod.), což přímo souvisí s poklesem prodeje nových vozidel, dále pak u dílů pro opravy vozů po haváriích,“ říká za značku Kia v České republice její mluvčí Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Prodejce Louda Auto zaznamenal ve svých čtrnácti provozovnách po celé republice za loňský rok pokles servisních prací o 15 procent. „Pozorujeme trend méně častých návštěv servisu z titulu omezení cestování a s tím spojeným výrazně nižším nájezdem kilometrů. V období omezení provozu jsou požadovány pouze nezbytně nutné opravy na vozidle. Ostatní opravy a údržba je odložena na pozdější dobu. Podobný trend je vidět na poptávce po práci klempírny a lakovny. Tato situace je hlavě způsobena nižším provozem a menším počtem dopravních nehod. Tento trend nehodovosti je pozitivní, pro nás však na rozdíl od servisních prací znamená čistou ztrátu, kterou již nepůjde nahradit,“ doplňuje Karel Klouda, generální ředitel skupiny Auto Palace.

Až se situace s covidem vrátí do normálu, situace ve vytíženosti servisů se zase vrátí na původní úroveň. Servisy ovšem musejí vyhlížet další riziko, před kterým budou brzo stát. Pokud skutečně dojde k masivnímu nástupu elektromobility, budou mít méně práce. Kvůli vysoké ceně bude jednak elektrických aut méně a jejich servis je jednodušší a méně časově náročný, ve srovnání se spalovacími vozy zhruba o 40 procent (o servisu elektroaut čtěte více zde).

„Servisy investovaly do příprav na elektromobilitu a proškolení personálu nemalé prostředky v řádech milionů korun, jejich návratnost je v nedohlednu,“ popisuje situaci Pavel Boháč, ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto. 

„I elektromobily budou potřebovat servis, mají více namáhané podvozky a vlivem vyššího kroutícího momentu oproti spalovacím motorům může docházet i k většímu opotřebení pneumatik. Osobně odhaduji, že vozy se spalovacími motory budeme servisovat nejméně dalších dvacet let.“

Karel Klouda z Auto Palace k tomu dodává: „Je však jasné, že při cenách elektromobilů budou vlastníci hledat cesty k mnohem efektivnějšímu využití svých vozů a předpokládám, že nájezdy budou minimálně o 50 procent vyšší. Tím bude vznikat poptávka po servisních úkonech, budou však jiného charakteru a my se tomu budeme muset přizpůsobit.“

Servis elektrického auta sice zabere méně času, ale je náročnější z hlediska technického vybavení, což nahrává větším provozovnám. Asi jen málokterý neznačkový „vesnický“ servis nebo „všeuměl od vedle z garáže“ se pustí do servisu trakční baterie, která je pod napětím 400 až 800 voltů. Majitel elektromobilu tak bude muset chtě nechtě zamířit do značkové provozovny, která si logicky nechá investice, které musela do elektromobility vynaložit, patřičně zaplatit.

Otázkou je, jak rychle si evropští úředníci přechod k elektromobilitě vynutí. Pokud by byl přechod pozvolný, přibližně v dnešním tempu, tak i změna v servisech bude postupná. 

„Spolu s počtem elektrických vozů se zvýší i počet hybridních a plug-in hybridních vozidel, která v sobě kombinují servisní požadavky konvenčních i elektrických vozů. Také není možné zapomenout na zákazníky, kteří z nejrůznějších důvodů zůstanou u klasického spalovacího pohonu a budou užívat své vozidlo déle než je v současnosti obvyklé. I to přinese servisům práci a možná dojde i k renezanci některých dnes málo používaných opravárenských postupů,“ myslí si Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kia. 

Pokud by emisní předpisy náhle zpřísnily tak, že bude umožněn prodej nových aut pouze v elektrické formě, případně by na majitele aut se spalovacím motorem byl vyvinut tlak je odstavit třeba v podobě extrémních daní na palivo, i v servisech by nastala revoluce, která koncovým zákazníkům přinese jen zdražení.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...