(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jakub Stehlík, iDNES.cz

Na STK přituhuje. Kdo si není jistý, nechá vyřízení na servisu

  • 484
Na STK přituhuje, není to jen zpřísňováním jednotlivých předpisů, stále častěji se také stává, že technici, kteří si nejsou jisti, raději majitele vozu z technické kontroly vyhodí, „aby nebyly potíže“. Motoristé stále častěji nechávají vyřízení kontroly na servisu.

Technici na STK jsou pod přísnějším dohledem a hrozí jim vysoké pokuty za případné pochybení. 

Absolvovat technickou prohlídku včetně měření emisí musí všechny osobní vozy po 4 letech od první registrace, a poté v pravidelném intervalu každé dva roky.

Hledáte levné povinné ručení?

Porovnejte si nabídky ještě dnes a ušetřete.

Od ledna stanice měření emisí pořizují fotodokumentaci vozidel, která kontrolují a snímky pak společně s výsledky měření online ukládají do informačního systému ministerstva dopravy. Podobným způsobem se už od roku 2016 dokumentuje přítomnost vozidla na stanicích technické kontroly.

„Už nebude možné, aby vozidlo dostalo záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž by stanici ve skutečnosti navštívilo. Když neprojde měřením na jedné stanici, nemůže také tak snadno zkoušet štěstí na jiné. Protokoly měření totiž kromě fotografií obsahují i časy a dobu kontrol. Záznamy navíc není možné přepisovat,“ popisuje ministr dopravy Dan Ťok. Kromě snímků vozu se fotografuje i tachometr a VIN kód, aby se snížil možnost následného stáčení kilometrů.

Kutilové a kaskadéři

Podívejte, co odhalili na německých STK

 Plechové záplaty na pneumatikách, listová pera svázaná drátem nebo pánvička, která zachycuje odkapávající olej, jsou nečekanou drsnou realitou německých silnic FOTOGALERIE ZDE

GTÜ kuriozity

Sami technici přiznávají, že jsou pod velkým tlakem, jsou tedy mnohem nekompromisnější než v minulosti. A v případě jakékoliv pochybnosti motoristy s jejich vozy vyhazují. 

Potvrzují to i servisy, kterým stále častěji lidé auta pro vyřízení STK svěřují. Výhodou je to, že mechanik, který auto na kontrolu doveze, může případné připomínky zkušebního technika rozporovat, na rozdíl od laika, ten v často vyhrocené situaci není schopen reagovat.

„Vzhledem ke zpřísnění na stanicích technické kontroly nám zákazníci stále častěji svěřují auto k vyřízení STK,“ říká Pavel Nečas z brněnské firmy CanoCar, která prodává a servisuje auta značky Suzuki „Každý týden je to několik aut.“

„Tuto službu nabízíme našim kmenovým zákazníkům i těm, kteří nám svěří své starší auto pořízené jinde na servis. Před STK auto projde základní kontrolou, kdy zjistíme případné formální a drobné technické nedostatky. Za tuto službu účtujeme 900 Kč, k tomu je samozřejmě třeba připočíst poplatek za emisní a technickou kontrolu. Ideální je spojit STK s pravidelnou údržbou podle servisního plánu, kdy se automaticky kontroluje mimo jiné stav brzd, podvozku a případné úniky kapalin.“

Podobnou službu dnes nabízí většina servisů. Autorizované servisy Volkswagen, SEAT a Audi nabízejí tuto službu zákazníkům dokonce zdarma. „Program s názvem Volkswagen STK Service je koncipován pro majitele vozů ve stáří 4 a více let. Pokud si nechají svůj vůz připravit v autorizovaném servis , zajistí jim servis bezplatné absolvování technické kontroly v nezávislé stanici STK a měření emisí. Prohlídka vozu a odstranění případných závad před technickou kontrolou jsou zpoplatněny dle platného ceníku konkrétního servisního partnera,“ uvádí Lukáš Popelka, vedoucí marketingu After Sales Porsche ČR.

„Výše popsanou službu jsme zavedli před několika lety, když se upravovala legislativa, která dala policii pravomoc zkrátit platnost STK na 30 dní při zjištění jakékoli závady, například nefunkční kontrolky, opotřebovaných pneumatik nebo praskliny na skle předního okna,“ vysvětluje dále Popelka.

Technická kontrola zahrnuje evidenční kontrolu a kontrolu povinné výbavy. Technici STK poté prověřují především stav veškerého osvětlení, brzdové soustavy, řízení, podvozku, pneumatik a skel. „To jsou všechno body, jimž se věnují i důkladně vyškolení technici v autorizovaných servisech při pravidelné údržbě vozu,“ komentuje detaily Petr Müller, specialista produktového marketingu oddělení poprodejních služeb Porsche ČR.

Řízení vozidla s propadlou technickou kontrolou nebo měřením emisí může skončit vysokou pokutou nebo povinným odtahem vozidla. Při bezprostředním ohrožení ostatních účastníků silničního provozu následuje udělení až pěti trestných bodů, pokuta 5000 až 10 000 Kč a odebrání řidičského průkazu na 6 měsíců až 1 rok. Úhrada škody při dopravní nehodě vozu bez platné technické kontroly či „emisí“ zůstává na bedrech majitele, protože není kryta ani platným povinným ručením.

Na registrační značky budou technici na STK lepit už jen červenou nálepku.

K nejčastějším závadám, za které z STK auta vyhazují je neschválený rozměr disků a pneumatik, závady na osvětlení, úniky provozních kapalin, nízká nebo nesouměrná účinnost brzd, nehomologované fólie na oknech, prasklé čelní okno, koroze, závady na výfukové soustavě (nefunkční katalyzátor, filtr pevných částic), obrovským problémem jsou nově chyby řídící jednotky (rediness kódy). Prkotinou, kterou ale musí technik také případně řešit, je propadlá doba použitelnosti autolékárny.

Samostatnou kapitolou je pak měření emisí, kde technici ostře sledují přítomnost a funkci filtrů pevných částic u naftových motorů. „Pokud hodnoty vašeho vozidla nebudou v rámci měření emisí ve stanovených limitech, příčinou může být u dieselových motorů také vadný DPF,“ dodává Lukáš Popelka z Porsche Česká republika. Automobilky tedy v poslední době přistupují k výraznému zlevnění cen filtrů (čtěte více).

Chystá se úprava legislativy

Měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel budou zřejmě moci i nadále samostatné stanice měření emisí. Vyplývá to z návrhu novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou v prvním čtení podpořila Sněmovna. Po uplynutí minimálně čtyřletého přechodného období ale novela počítá s tím, že všechny stanice technické kontroly (STK) budou poskytovat měření emisí jako součást jednotné technické kontroly vozidel. Novela má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů.

Novela stanoví, že se nesmí měnit záznamy o počtu ujetých kilometrů na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, musí o tom automechanik vystavit protokol, který pak provozovatel předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů pak bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.

Diskuse o tom, kdo bude moci měřit v rámci technické kontroly vozidel emise, se vede od poloviny roku 2016. Tehdy si ministerstvo dopravy vyložilo nová unijní pravidla jako zákaz fungování samostatných stanic měření emisí. Po opakovaných konzultacích s Evropskou komisí ale podle úřadu vyplynulo, že zachování samostatných emisních stanic není proti principům evropské směrnice, která pravidla technických kontrol upravuje.

Podmínkou je ale jednotný výstup z celkové technické kontroly, který budou podle ministerského návrhu vydávat kontrolní technici. Kromě nich vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.

Podobně jako STK se od ledna musí i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak musí fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Systém má zabránit podvodům a sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně na kontrole bylo. Povinně se fotí poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit nešvaru, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.

Výrobci a prodejci aut budou mít povinnost nejpozději při prvním uvedení auta na trh povinnost poskytnout ministerstvu dopravy údaje nezbytné pro technické kontroly aut. Ministerstvo pak tyto údaje zpřístupní v informačním systému. Soudy a státní zastupitelství mají mít nově přístup do registru řidičů, aby nemusely o údaje pokaždé žádat příslušný úřad. Podle vlády je to administrativně náročné a zatěžující.