Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

aktualizováno 
Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.

Test autobaterie | foto: Volkswagen

Průměrně zručný člověk dokáže bez větších potíží zkontrolovat provozní náplně - základem je ověřit hladiny oleje v motoru a chladicí a brzdové kapaliny. Ovšem bez servisního vybavení už nezjistíte, v jakém jsou stavu a zda nepotřebují vyměnit. Všímejte si také případných úniků náplní, když najdete pod autem olejovou loužičku, zamiřte do servisu bez odkladu. Brzdy by neměly pískat nebo skřípat. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče. Sami zvládnete výměnu stěračů.

Po zátěži v zimních měsících si auto ovšem zaslouží kontrolu u odborníka s patřičným vybavením. Seznam jarních servisních úkonů zahrnuje právě kontrolu stavu náplní v chladicí soustavě či v brzdách, správné nastavení světlometů a ostřikovačů čelního skla, kontrolu tlaku v pneumatikách či prohlídku tlumičů a celého podvozku a výfukové soustavy. Ideální je kontrola a případné seřízení geometrie podvozku. Majitelé starších vozů by měli při jarní údržbě vozidla věnovat zvláštní pozornost brzdové kapalině, jejíž výměna je obvykle předepsána poprvé po třech letech od uvedení vozidla do provozu a následně každé dva roky. Degradovaná kapalina zpomaluje reakce brzd, prodlužuje brzdnou dráhu a v krajním případě může způsobit kompletní selhání brzd.

Množství servisů nabízí slevy na jarní prohlídku vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství. Jarní servisní akce odstartovaly servisy s dubnem. Škoda ji má za 249 Kč, je v ní třeba také diagnostika řídicí jednotky vozu nebo zátěžový test akumulátoru. Prémiová značka Audi ji nabídne za 700 korun a je bohatší o testovací jízdu. Toyota spojila jarní kontrolu vozu se základním servisem klimatizace (čištění a dezinfekce) za 300 korun.

U Seatu vyjde základní prohlídka na 199 korun. „Jarní servisní prohlídka může být pro zákazníka za určitých okolností dokonce zcela zdarma, a to v případě, že svěří odstranění zjištěných závad příslušnému autorizovanému servisu,“ uvádí Jan Špinar, ze společnosti Porsche Česká republika, která Seat v ČR zastupuje.

Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí lacinější řady originálních náhradních dílů. „Od originálních dílů se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 %,“ vysvětluje Jan Špinar. Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například servisní prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1.4/63 kW z roku 2008 vyjde na 2 560 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů vyjde na 4 540 Kč,“ dodává Špinar.

Umyjte ho

Po zimě dopřejte autu návštěvu myčky a ten nejkomplexnější mycí program obsahující také očistu podvozku. Sůl, kterou silničáři ošetřují silnice, když nasněží, je potvora, která nahlodává plechy vozu. Aby tedy auto nerezlo pod nánosy špíny, je dobré ho alespoň po zimních měsících pořádně umýt zvenčí. Myčka s tlakovou vodou vyžene nečistoty a sůl i ze schovaných koutů a dutin. Když už budete v servisu na kontrole, zkonzultujte s mechanikem, zda by se nevyplatilo zainvestovat do speciálního ošetření podvozku. Antikorozní nástřik na auto velikosti octavie pořídíte do deseti tisíc.

Nezapomeňte na klimatizaci

S klimatizací je třeba minimálně jednou do roka do servisu, právě po zimě je ideální chvíle. Klimatizaci zapnou v teplých jarních dnech i ti, kdo ji v zimě nepoužívali.

Základní dezinfekci, která by se měla provádět aspoň jednou za rok, zvládne každý. Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku – většinou je pod palubní deskou auta – a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám. Pokud se systém pravidelně nečistí, cirkulují všechny tyto potvůrky spolu s ochlazovaným vzduchem v interiéru a míří přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval. Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta – stojí od 100 do 400 korun. Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, komfortnější jsou ale balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut. Tuto operaci zvládne každý, stačí dodržet návod.

Existuje ještě trik, který zabrání tvorbu tohoto koktejlu: před koncem cesty vypněte klimatizaci a nechte čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, osušit vnitřnosti klimatizace.

Důležitá je pravidelná výměna filtrů (pylového a prachového). Výrobci mají řešení i pro alergiky a nabízejí speciálně upravené filtry s antibakteriálními a antialergickými vlastnostmi.

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, je třeba velký servis. V servisech mají speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina. Chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Umí také zjistit úniky a doplňuje olej, který slouží pro promazávání systému. Během roku může ze systému uniknout zhruba 5 až 10 % chladicího média, což sníží výkon a účinnost. „Životnost klimatizace můžete prodloužit, pokud ji každý měsíc zapnete alespoň na 10 minut,“ radí značka Renault ve svém manuálu.




Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Automyčka

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky...

Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

Test zimních pneumatik pro SUV

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště...

Sežeňte sprej a kočičí chlupy. Do aut se v chladnu stahují kuny

Kuna poškodila sedm policejních vozů, smlsla si na kabelech i plastech

Vsunout klíček do zapalování, otočit a... nic. S ochlazením přichází podzimní nepříjemnost: auta, která se ráno...



Najdete na iDNES.cz